• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig LED-tv!!!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Billig LED-tv!!!

Perskoglund

Skarpt prov av utrustningen nu några dagar. Andersson 16''LED och Triax rundstrålande antenn fast monterad med förstärkare.

Tämligen svåra mottagningsförhållanden här hemma på gården där det för vår hemmamottagare krävs stor antenn med yttre förstärkare för att se TV 1,2 och Kunskapskanalen. TV 4 pixlat oftast.

Här på gården klarar sig husbilsutrustningen nästan lika bra; fullgod bild på 1,2 och Kunskapskanalen men mkt dåligt på TV 4.
Vid resa under några dagar längst österut på Höga Kusten och hem efter Faxälven, vildmarksförhållanden närmast, så räckte inte antennen till; mkt dålig eller ingen bild, men bättre hade jag inte heller räknat med.

aake
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Billig LED-tv!!!

Tack för era svar på min fråga.
Jag har testat med en kvalitets TV, en Samsung 22" 230V, för testa antennen(fast 360°) och den TV:n ger toppenbild på alla kanaler där Grundigen endast tar emot TV4 som har den starkaste signalen här.
Hälsningar
Per
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billig LED-tv!!!

Andersons billiga LED-tv tycks inte vara någon LED-tv utan en sorts tv som har viss LED-utrustning utan att man för den skull kan betrakta den som en riktig LED-tv. En riktig LED-tv är mycket dyrare, vad jag förstår.

Min fråga gäller något som knappt kommit fram i tråden! Är bildkvalitén verkligen bättre än vad den är hos de vanliga LCD- och plasmaskärmarna?

Ska man ha riktigt bra bildkvalitet för rimligt pris så ska man väl fortfarande ha en klump-tv!?

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billig LED-tv!!!

En LED-TV är en LCD-TV med annan belysningskälla (Lysdioder) Kan vara kantbelyst vilket de flesta är, eller bakbelyst vilket få är. Led har alltså egentligen inte med bildkvalite'n att göra. Energiförbrukningen blir lägre, vilket ju passar oss husbilsåkare. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billig LED-tv!!!

Studerar man färgerna i ansiktena hos personer i en LCD-tv så ser man hur onaturliga de är. Samma ansikten i en riktig LED-tv kan få samma naturliga färgnyanser som de får i klump-tv! Är jag ovanligt skarpögd eller finns det någon annan förklaring på detta?

Jag har länge avhållit mig från att köpa platt-tv på grund av den dåliga bildkvalitén. Jag avvaktar tills priserna på de riktiga LEDtv-arna har stabiliserats!

Är jag verkligen ensam om ovanstående iakttagelse?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Billig LED-tv!!!

Min fråga gäller något som knappt kommit fram i tråden! Är bildkvalitén verkligen bättre än vad den är hos de vanliga LCD- och plasmaskärmarna?

Ska man ha riktigt bra bildkvalitet för rimligt pris så ska man väl fortfarande ha en klump-tv!?Jappe

Jag hade en LCD-TV av första generationen med bakgrundsbelysning av lysrör. Efter några år blev dessa lysrör dåliga som fick till följd att bilden blev randig. En TV med ledlampor som bakgrundsbelysning skall förhoppningsvis hålla längre, den som lever får se.

Sen finns det som du säger TV-apparater vars bild som sådan skapas med hjälp av LED – i denna teknik används alltså ingen bakgrundsbelysning. Vilken typ som är bäst har jag ingen aning om.

Om en "klump-TV" har bättre bild eller inte vågar jag inte säga men när jag bar ut min för rätt många år sedan svor jag på att aldrig befatta mig med sådana tunga klumpar igen.


PS! De flesta tycker nog som jag att en modern LCD-TV, särskilt i HD-sändning är både skarpare och mer naturlig i färgerna än den gamla "klump-TV:n".
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billig LED-tv!!!

Jag antar att du menar TV med Amoled-Skärm, den tekniken befinner sig fortfarande på utprovningsstadiet, det finns någon att köpa men priset är ganska extremt. :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billig LED-tv!!!

Studerar man färgerna i ansiktena hos personer i en LCD-tv så ser man hur onaturliga de är. Samma ansikten i en riktig LED-tv kan få samma naturliga färgnyanser som de får i klump-tv! Är jag ovanligt skarpögd eller finns det någon annan förklaring på detta?

Jag har länge avhållit mig från att köpa platt-tv på grund av den dåliga bildkvalitén. Jag avvaktar tills priserna på de riktiga LEDtv-arna har stabiliserats!

Är jag verkligen ensam om ovanstående iakttagelse?

Jappe

Det finns rika möjligheter att justera bilden i en LCD-TV, men många föredrar en ganska onaturlig bild när det gäller färger, det är kanske det som stör? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billig LED-tv!!!

Jo, det stämmer nog, LED har blivit ett försäljningsargument för LCD, enda fördelen är den lägre energiförbrukningen, och möjligen livslängden?!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billig LED-tv!!!

Det finns rika möjligheter att justera bilden i en LCD-TV, men många föredrar en ganska onaturlig bild när det gäller färger, det är kanske det som stör? :)

Ja, det stör mig väldigt mycket. Jag undrar ofta om mina medmänniskor är färgblinda eftersom dessa LCDtv-ar som finns lite varstans numera har så medioker färgåtergivning!

Jag väntare fortfarande på en teknik som är lika bra som den gamla hederliga klump-tevens! Det finns ju OLEDtv-ar att köpa till relativt hiskliga priser idag och de har ju äkta LED-skärmar! Radio- och TV-handlarna är ganska bedrägliga i sin marknadsföring idag! Antingen är de okunniga eller så bedrar de kunderna trots sin kunskap om de verkliga förhållandena!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Billig LED-tv!!!

Ja, det stör mig väldigt mycket. Jag undrar ofta om mina medmänniskor är färgblinda eftersom dessa LCDtv-ar som finns lite varstans numera har så medioker färgåtergivning!

Jag antar att du menar att bilden är allför färgrik?

I så fall blir jag lite förundrad eftersom jag vet att du gillar "mer stuns" i bilder som du visar på detta forum. Som du säkert förstått gillar jag själv inte blacka kontrastlösa bilder varken här eller på TV:n.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billig LED-tv!!!

Jag antar att du menar att bilden är allför färgrik?

I så fall blir jag lite förundrad eftersom jag vet att du gillar "mer stuns" i bilder som du visar på detta forum. Som du säkert förstått gillar jag själv inte blacka kontrastlösa bilder varken här eller på TV:n.

Nej, jag menar att färgerna som finns väldigt tydligt i just människoansikten blir lite konstiga, precis som om det fattas en stor del av alla dessa smånyanser som behövs för att ansikten ska se naturliga ut. Folk ser pudrade ut och då menar jag inte studiobehandlade ansikten utan ansikten på vanligt folk i dagsljus utan sminkning.

Jappe
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Billig LED-tv!!!

Netonnet anger i sin produktbeskrivning att det är en LCD-TV med LED-belysning.

LED-belysning

andersson_led.jpg
En Edge LED-TV är egentligen en LCD-TV, men med en annan typ av belysning – dioder. Tack vare LED-belysningen får man en mängd fördelar gentemot vanliga LCD-TV-apparater. Man kan göra TV:n betydligt tunnare, LED194DC är endast 3,4 cm djup. Dessutom kan man minska energiförbrukningen vilket är bra för både plånboken och miljön. En annan positiv fördel är att man får bättre kontrast med djupare svärta än med traditionell belysning, bilden blir helt enkelt mer verklighetstrogen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Billig LED-tv!!!

Det finnes i dag 3 forskjellige teknologier som alle kalles for LED-TV av seljarne:
  1. LCD med kantbelysning med LED (enerådene på små billige TV og dataskjermer) - fordel: laveste strømforbruket foreløpig.
  2. LCD med LED matrise bak LCD skiven - finnes på store full HD-TV, gir vesentlig bedre fargegjengiving enn med kant-lysrør og kant-led.
  3. OLED - nesten ikke tilgjengelig annet en på håndholdt utstyr, vesentlig bedre bilde enn andre teknologier. Meget kostbart på store enheter. Gir mulighet for meget tynne enheter - på utstillinger er det vist OLED-TV på mer enn 50 tommer og tykkelse under en halv tomme.
Lysrør LCD er på full fart ut av markedet, men er fortsatt den billigste varianten og produktene dumpes på markedet. Det er forsøkt med elektrolumisens i TV, men der sliter de med holdbarheten på materialet.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Billig LED-tv!!!

Har bytt ut min LCD-TV 22" av märket LTC mot en LED-TV av samma märke. Som båt- och husbilsåkare är det mycket viktigare med låg förbrukning än med absolut bildkvalitet. LCD- och LED har liknande bild, vilket ju inte är så konstigt eftersom själva bilden genereras på samma sätt. Däremot är vikten, storleken och förbrukningen på LED mycket lägre så ur den synvinkeln mycket nöjd.

Däremot är kanalsökningen på LTC's LED-TV väldigt undermålig och den har strulat hela sommaren. I centrala Malmö fick jag bara in Danmarks kanaler (där vi varit innan) och tvärtom i Gilleleje. Ibland var jag tvungen att ta ut CI-interfacet för att hitta kanalerna.

Dessutom måste man ha på tv-n om man ställer in den för USB-bandning. Ställer man den i standby startar ej inspelningen. LTC kan inte lösa detta.

Har nu köpt en Andersson 22". Detta är samma TV som säljs som Finlux till dubbla priset. Håller med andra om att fjärren är riktigt bra och den hittar även fler kanaler än LTC även om detta nog också är väldigt beroende på vilken antenn man har. Även i övrig mycket bättre handhavande och menyer. Dock har jag inte ännu lyckats rippa USB-bandat material till datorn (vilket man kan göra på LTC men inte på t.ex. Samsung)
 
F

F.d. 55479

Guest
Sv: Billig LED-tv!!!

Hej!
Ni som köpt Andersson LED TV hur är digitalmottagningen på den?

Hälsningar
Per

Hej,
vi är jättenöjda med vår Andersson. Tar oftast in fler Boxer-kanaler i husbilen än på vår ordinarie TV hemma. Alltid kopplad på 12 volt. Har ingen speciellt avancerad antenn men dock en antennförstärkare.

Mvh
Krister
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Billig LED-tv!!!

Man får väl utgå ifrån att det följar med en fjärrkontroll,fast det ej står i annonsteksten?
:confused:
 
Toppen