• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen i våg

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Bilen i våg

Det hörs väl på namnet - dom skall vara ett stöd för bilen så att den står stabilt och inte gungar.

Piraten
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bilen i våg

I min instruktionsbok står det klart och tydligt "bilen får inte lyftas med stödbenen". Varken benen eller raminfästningen är gjord för nån större belastning. Avsikten med stödbenen är som framgår av namnet, endast ett stöd för att det inte ska gunga när man rör sig i bilen.
Ove.G
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bilen i våg

OK, där lärde man sig något nytt även idag.

Bilens instruktionsbok från Hymer trycktes för c:a 23 år sedan och den har jag aldrig sett,
tyvärr, för där borde det ha funnits mycket info om boelen som hade underlättat under de
gågna åren. Däremot var FIATs instruktionsbok nästan ny i sitt plastfodral.

Jag tycker att jag känner när vi står hyffsat horisontellt och sedan brukar jag finjustera
ev. lutning m.h.a. stödbenen och libell innanför bodörren.
Men iden med en libell vid ratten var inte dum!

Att lyfta bakänden med stödbenen är onödigt, då lyfter jag i ramen men hjulen sitter
"på andra sidan" fjäderpaketen och står fortfarande på marken.

"Lyckades", vid olika tillfällen, att i Polen och Slovakien spränga bakdäck p.g.a. dåliga
mätare och tryck på makarna. Så numera har jag en 5 tons hydraldomkraft, och egen
batteridriven luftkompressor med tryckmätare i bilen.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bilen i våg

Att "lätta" lite med stödbenen för finjustering av lutning är nog inga problem. Det som avses med varningen i instruktionsbilden är nog mer att lyfta rejält med stödbenen.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilen i våg

Jeg såg på AL-KO sitt testlab et støttebein som ble belastet en del mer enn det var konstruert for, det gikk ikke å sveive inn igjen! Hele stålkonstruksjonen vred seg i S-form. Det beinet vi knuste var ikke et ALKO, de testet konkurentenes løsninger for å se om noen hadde funnet en form som tålte mer uten å bli mye tyngre. Overlasten vi la brukte for å bryte ned beinet under test var godt under ett tonn.
 
I

ingjo

Guest
Sv: Bilen i våg

Lösningen ser elegant ut, men vad är vitsen med att ha passet där när man lika gärna kan lägga det på arbetsbänken?

Ingo
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Bilen i våg

Hallo ja
Vattenpass, vad skall men med det till när det finns ögonmått?
Så länge man får i %ten i glasen utan att det är för mycket los
så är det väl inga problem eller?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Bilen i våg

Askkoppen var en fräck lösning, tyvärr så är det inte möjligt på alla bilar. Har monterat vattenpasset på sidan av stolen. Hade det på samma ställe på förra bilen och är då ingen fara för benen. Fram med klossarna, ögonmått, lägg klossarna vid rätt hjul, kör upp, snabb titt på vattenpasset, klart.
 

Bilagor

  • Vattenpass.JPG
    Vattenpass.JPG
    517,3 KB · Visningar: 13

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Bilen i våg

I min instruktionsbok står det klart och tydligt "bilen får inte lyftas med stödbenen". Varken benen eller raminfästningen är gjord för nån större belastning. Avsikten med stödbenen är som framgår av namnet, endast ett stöd för att det inte ska gunga när man rör sig i bilen.
Ove.G

Fiat?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bilen i våg

Göte27, stödbenen har inget med vilket chassi de är monterade på. De är lika klena oavsett om de sitter på en Fiat, Mercedes, Iveco eller Scanialastbil. Är ramförlängningen som satts dit av bodelstillverkaren av aluminium eller klena stålprofiler lär chassit knappst påverkas.

Sitter stödbenen i orginalchassits infästningspunkter och tillräckligt kraftigt dimensionerade så lär du däremot kunna lyfta bilen.

(Det är lite tröttsamt att läsa dina påhopp på Fiat, speciellt när Fiat knappast är inblandade.)

/Michael Johansson
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bilen i våg

I Tyskland hittade jag ett vattenpass med två libeller monterade i svart plasthållare. Konstigt nog verkar det vara omöjligt att hitta svarta i Sverige.

När jag monterade den ställde jag bilen så att stekpannan ståendes på spisen kom i våg. Sedan var det bara att flytta runt vattenpasset i nischen till instrumenten så att det visade våg, skruva fast och det var klart.

Vattenpass.jpg
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Bilen i våg

hej
den finns att köpa på husvagnssvenssons men med orange platta kostar 39:-
maggan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bilen i våg

Just det, orange eller röda finns men är kanske inte lika snyggt ihop med en grå inredning. Därför tycker jag det är konstigt att tillbehörsfirmorna inte har svarta eller grå.
 
Toppen