• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen i våg

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Jag har tröttnat på att krångla med vattenpass på olika "plana" ytor typ spisen för att få bilen i våg när jag stannar för att campa. Kan vara en ganska omständlig procedur ibland. Därför tillverkade jag ett praktiskt hjälpmedel på jobbet härom dan. Nu slipper jag att springa ut och in ur bilen för att finjustera.
 

Bilagor

  • DSC00156.JPG
    DSC00156.JPG
    1,3 MB · Visningar: 133
  • DSC00157.JPG
    DSC00157.JPG
    1,4 MB · Visningar: 92
G

GunDogs

Guest
Sv: Bilen i våg

Jag har en liknande lösning, fast med ett runt vattenpass från Biltema.

Ett så här enkelt hjälpmedel borde vara standard i alla husbilar.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Bilen i våg

Vet ni vad det är för vätska i ett vattenpass ?

// Pär
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bilen i våg

Använder bara ögonmåttet. Lutar det lite åt höger är det bra då kommer huvudet lite högre än fötterna och duschvattnet rinner ut bäst. Det är inte så noga med det. Finns ett talesätt häromkring när man snickrar " lite snett är inte lett".
Ove.G
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Bilen i våg

Mitt "vattepass" är av samma sort spm det du monterat Roggan. Det ligger löst i bestickslådan och lyfts upp på arbets/diskbänken vid behov. Din placering ställer jag mig mer tveksam till, vid en eventuell olycka/krock lär förarens ben inte må så bra efteråt. allt hårt framfär föraren bör undvikas, därför har tillverkarna infört runds mjuka stötupptagande zoner rakt framför framsätesåkare.
hälsningar
Leffe
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Bilen i våg

Om jag krockar så pass att jag skulle slå i knät så har både jag och passagerarna säkert mer ont än så. Dessutom är fästet gjort av en ganska mjuk och lättböjlig aluminium och sitter monterad i högtalargallret (tror jag) i instrumentpanelen. Den delen av instrumentpanelen är allt annat än hård. Förresten, varför försvarar jag mig.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Bilen i våg

Roggan.

Jag tycker din idé är bra och kommer under påskhelgen att försöka göra något liknande.

"Rakvatten" var kalas, värt några :applaus::applaus::applaus:

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Bilen i våg

Tycker det kan ligga lite i Leif Ny,s påpekande, och ser det absolut inte som någon negativ kritik, ser det mer som en omtanke.
Grundidén är kanon, kanske den går att flytta på något.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bilen i våg

Nä, Micke, men det var ju ingen större fart!

Själv har jag nubbat fast ett litet vattenpass med "ring på toppen" direkt innanför bodelsdörren under
dörrgånglederna. Bara att lyfta på mattan så ser man perfekt utifrån hur bilen står.

Det är ju ändå vid bakhjulen man bökar med ställbenen!
 
Toppen