• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bilen går inte att starta.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har en Kabe 750T 2012 med Fiat Ducato 3.0 177Hk. Problemet är att den startar inte när nyckeln vrids om. Man hör att ett relä klickar men om det är till startmotorn vet jag inte. Jag får ett felmeddelande att det är något tjall med glödningen men vid denna tiden ska den starta utan glödning.
Fick tips av mekaniker att det kan bli detta meddelandet om det är något fel med tändningen. Fick också tips om att kolla alla säkringar vid batteriet och i säkringsboxarna.
Det verkar som om det är ström till startmotorn men kan inte mäta om det går fram vid tändningsförsök.
Att starta den i en utförsbacke är inga problem, den går igång utan problem. men stannar jag motorn händer inget när jag försöker starta.
Är startmotorn paj eller det finns andra konstiga fel det kan vara.
 
Lösning
Hej på er alla glada Hbk,are. Jag lovade att ett "resultat" skulle redovisas när felet var fixat. På vägen till verkstaden i morse till Ludvika började laddningslampan lysa med 16 mil kvar att köra. Satt på helspänn hela vägen ner. Satt också och funderade om mitt konto klarar denna reparation. Väl nere så var det en tekniker som nappade på att laddlampan lyste, han kollade spänningen på batteriet. FULLT. Jordfel, vi börjar med jordflätan till motorn, och se.Den var trasig. Jordflätan byttes och en extra monterades och detta till en lysande kostnad av 1283 kr, då är felsökningskostnaden också inräknad.
Ett tips från teknikern på Clemens Bil i Ludvika, montera en extra jordfläta så kan många tråkigheter undvikas. Flätan kostar ca 80 kr...

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hade nyligen ett liknande problem, som resistansmätning inte kunde upptäcka. På pluspolen på min Ducato sitter det en stor platta med säkringar och diverse kablar. Men själva ringen som håller hela alltet, va' sprucken inuti. Så startmotorn fick inte "kräm" tillräckligt!!IMG_5003.JPG
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Hej på er alla glada Hbk,are. Jag lovade att ett "resultat" skulle redovisas när felet var fixat. På vägen till verkstaden i morse till Ludvika började laddningslampan lysa med 16 mil kvar att köra. Satt på helspänn hela vägen ner. Satt också och funderade om mitt konto klarar denna reparation. Väl nere så var det en tekniker som nappade på att laddlampan lyste, han kollade spänningen på batteriet. FULLT. Jordfel, vi börjar med jordflätan till motorn, och se.Den var trasig. Jordflätan byttes och en extra monterades och detta till en lysande kostnad av 1283 kr, då är felsökningskostnaden också inräknad.
Ett tips från teknikern på Clemens Bil i Ludvika, montera en extra jordfläta så kan många tråkigheter undvikas. Flätan kostar ca 80 kr. Ett jordfel typ detta kan få totalt spel i all elekronik i bilen.
Ni var ju många som föreslog fel på jordningen.
Hoppas detta kan hjälpa någon med samma problem framöver.
 
Lösning

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Du fick facit i första svaret!
Ja det fick jag. Jag kollade också med de instrument jag har och det visade sig att det fanns ström. Men som det helt riktigt påpekas i ett annat inlägg så är det små förluster som ska till för att det ska "skita sig" så man behöver ha proffsgrejor och vara kunnig för att läsa av felet. Men som sagt det löste sig och jag är nöjd.
Ha en skön sommar.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Det kan man snabbt kolla genom att ta startkablar och jorda mellen motor och chassi.
Att jorda med startkablarna var ju en jättebra åtgärd som alla ska ta åt sig när det strular. Denna koll klarar till och med jag av att göra och den kan utesluta många andra fel. Läste ditt inlägg MatsMari tidigare med polleten trillade ner först nu, men ett stort tack i alla fall.
 
Toppen