• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bilen går inte att starta.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har en Kabe 750T 2012 med Fiat Ducato 3.0 177Hk. Problemet är att den startar inte när nyckeln vrids om. Man hör att ett relä klickar men om det är till startmotorn vet jag inte. Jag får ett felmeddelande att det är något tjall med glödningen men vid denna tiden ska den starta utan glödning.
Fick tips av mekaniker att det kan bli detta meddelandet om det är något fel med tändningen. Fick också tips om att kolla alla säkringar vid batteriet och i säkringsboxarna.
Det verkar som om det är ström till startmotorn men kan inte mäta om det går fram vid tändningsförsök.
Att starta den i en utförsbacke är inga problem, den går igång utan problem. men stannar jag motorn händer inget när jag försöker starta.
Är startmotorn paj eller det finns andra konstiga fel det kan vara.
 
Lösning
Hej på er alla glada Hbk,are. Jag lovade att ett "resultat" skulle redovisas när felet var fixat. På vägen till verkstaden i morse till Ludvika började laddningslampan lysa med 16 mil kvar att köra. Satt på helspänn hela vägen ner. Satt också och funderade om mitt konto klarar denna reparation. Väl nere så var det en tekniker som nappade på att laddlampan lyste, han kollade spänningen på batteriet. FULLT. Jordfel, vi börjar med jordflätan till motorn, och se.Den var trasig. Jordflätan byttes och en extra monterades och detta till en lysande kostnad av 1283 kr, då är felsökningskostnaden också inräknad.
Ett tips från teknikern på Clemens Bil i Ludvika, montera en extra jordfläta så kan många tråkigheter undvikas. Flätan kostar ca 80 kr...

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har gjort så. Jag kollade med en testmätare om jag har ström på båda sidor om de stora säkringarna vid batteriet inkl den du menar och det hade jag. Vet inte men så kan man väl kolla? Bilström är inte min starka sida!!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Kolla den stora säkringen på batteriet, sitter vid pluspolen ner till startmotorn. Säkert där problemet sitter.
Har gjort så. Jag kollade med en testmätare om jag har ström på båda sidor om de stora säkringarna vid batteriet inkl den du menar och det hade jag. Vet inte men så kan man väl kolla? Bilström är inte min starka sida!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har gjort så. Jag kollade med en testmätare om jag har ström på båda sidor om de stora säkringarna vid batteriet inkl den du menar och det hade jag. Vet inte men så kan man väl kolla? Bilström är inte min starka sida!!

Ta loss alla anslutningar till startmotorn , även säkringen och batteripolerna och gör rent, det är stora strömmar som skall fram, den sortens problem syns inte med mätinstrument.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Prova o lyft av batterkabeln nån minut, felet är antingen i batteriet eller startmotorn. Har du provat med startkablar från nån annan bil. Kan hjälpa o knacka på startmotorn om felet ligger i den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kan ju även testa att tjuvstarta direkt på startmotorn, då får du en koll att den funkar.
Det finns flera metoder, men en startkabel på + och lägg emot soleniodens +
På vissa startmotorer går att med t.ex en skruvmejsel att brygga direkt på startmotorn

OBS ingen växel i och väl ansatt parkeringsbroms gäller.
Jag rekommenderar dock inte denna manöver ifall man inte vet vad man håller på med.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej Tommy & Elisabeth! :)

Som Montreal skrev så är det inte 100 procent tillförlitligt att t.ex. resistansmäta, om det var vad du gjorde, mot jord eller spänningsmatningar - t.ex. då på en startmotor som drar 100-tals ampere och faktiskt mycket mer momentant vid startögonblicket. I startmotorn har du en drag och hållindning. Draglindningen gör att drevet, alltså det så kallade bendixdrevet som sitter i din startmotor, snabbt skjuts fram mot svänghjulets kuggkrans och sedan förhoppningsvis, med hjälp av startmotorn, drar runt din motor och det är just det som inte verkar ske. Problematiken med din startmotor kan bestå av: ett spänningsfall på plussidan, dålig jordning, mekaniskt fel i själva startmotorn eller spänningsfall fram till draglindningen, vilken sköter solenoiden som faktiskt är en elektromagnet, jag nyss skrev om och eventuellt startrelä. Vad har du för motorkod på din kärra? :)
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Tommy& Elisabeth! Ursäkta min snabba framfart bland termer som kanske inte alla har koll på, men Bennsan hade vänligheten att lägga ut vad som förmodligen är din motorkod. Du kan t.ex. gå till Skruvat.se och skriva in det som står på din registreringsskylt och sedan klicka på "mer bilinfo" och där finns din motorkod :)
 
Toppen