• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bilbatteri laddas inte när vi kör

VanMorris

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
30313
Medlemskap
2023
Vårt bil batteri laddas inte när vi kör, spänningen enl panelen går ned till 1.1 v trots att vi har kört i 3-4 timmar???
Laddas däremot när vi tillför el 220v?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vårt bil batteri laddas inte när vi kör, spänningen enl panelen går ned till 1.1 v trots att vi har kört i 3-4 timmar???
Laddas däremot när vi tillför el 220v?
Ni har nog en sk. Smart Generator. Den går ner i laddstyrka när bilens förbrukare är igång. Bodelsbatteriet struntar den i. En sk. DC-DC laddare som kopplas in emellan generator/startbatteri och bodelsbatteri torde lösa problemet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En Rapido Mercedes alko chassi 2022, på bilens display syns att den laddas, med motorn igång
Har du kollat med handlaren. En sån ny bil, då borde det vara garanti kvar.
När det gäller styrningen av laddningen med motorn igång kan det vara simulerad D+ styrning eftersom bilen är såpass ny. Det kan vara en liten säkring (2A) vid startbatteriet som har löst ut.
 

r1.peter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32098
Medlemskap
2024
Vårt bil batteri laddas inte när vi kör, spänningen enl panelen går ned till 1.1 v trots att vi har kört i 3-4 timmar???
Laddas däremot när vi tillför el 220v?
Hej!
Nya husbilar har generatorer, som inte bryr sig om att bodelsbatteriet inte är laddat utan känner endast av om bilens startbatteri är urladdat. Vill man att även bodelsbatteriet ska ladda, så måste man installera en laddbooster. En nackdel som vi har med våran husbil är att startbatteriet inte laddas om man kopplar in sig på extern el (230volt).
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Precis som flertalet säger ta kontakt med handlaren detta är en garanti som dom kan få
åtgärdad då dom flesta nya chassin är utrustade med en smart generator som känner av starbatteriets kapacitet
när det är fullladdat stryps ladddningen därav inget till bodelen.
detta går att koppla ifrån via en verkstad sä stå på dig eller hör av dig så kanske jag kan hjälpa till
/ Bengt
 

r1.peter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32098
Medlemskap
2024
Orsaken till att det inte finns laddboostrar i vissa bilar efter 2020 är p.g.a. miljöskäl. Bilarna drar mer susen om man laddar bodelsbatteriet vid körning. Jag själv har eftermonterat en laddbooster. Det är ju tråkigt om man fricampar och batteriet inte är fulladdat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Orsaken till att det inte finns laddboostrar i vissa bilar efter 2020 är p.g.a. miljöskäl. Bilarna drar mer susen om man laddar bodelsbatteriet vid körning. Jag själv har eftermonterat en laddbooster. Det är ju tråkigt om man fricampar och batteriet inte är fulladdat.

Jag hänger inte med riktigt, ÄR det så att alla husbilstillverkare inte kunde montera en laddbooster i "vissa bilar efter 2020" p.g.a miljöskäl?
Fanns det då heller inte som tillval på dessa "vissa"?

Jag har väldigt svårt att tänka mej att en husbilsåkare som väljer att byta till en helt ny husbil, väljer bort laddning av bobatterierna.

"Smartgenerator" kom förresten redan 2014 i vissa transportfordon.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag köpte en hymer på MB 2017 och då fick dom eftermontera extra laddare som dom kallade det för att MB har en smart generator. 2020 blev det en ny Frankia NEO som jag tog för givet att alla laddningsproblem var lösta men inte nu heller, det blev eftermontering av laddare och givetvis utan kostnader för mig! När Kabe började bygga på MB så blev det samma visa där, dom fick ta in bilarna och eftermontera. Jag hörde nyligen att Burstner Lyseo på MB hade laddningsproblem och nu Rapido!? Då undrar man ju har dom ingen teknisk koll på varandra mellan dom olika HB märkena och gör inte MB en påminnelse att det finns en smart generator till HB byggarna? Hur som helst så ska det inte vara några problem att få rätt grejer installerat utan kostnad.
 
Toppen