• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bilbälten

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: bilbälten

Halvintegrerade är väl ok om man åker i hytt delen men är man fler än 2 så måste ju någon åka i skåpet och det är inte särskilt kraftigt byggt.

Ja där gjorde jag en tankevurpa, vi är två och tycker inte soffan är gjord för färd.
Kan ju inte vara en så värst säker plats....

Finns det krocktester på husbilar (lite utanför bussämnet, sorry)?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: bilbälten

Bussar fick bälteskrav 2004 så om bussen är äldre än 2004 så krävs inga bälten har nyss pb reggat min buss en volvo b10m vanhool -90 totalvikt 22500 kg utan bälten.
Kommer dock att ha bälten valde dock att montera ur dessa vid besiktningen för att slippa bevisa draghålfasthet osv.
//Marcus

Ok så en bp reggad buss innan -04 slipper bälte
Jag trodde att ett fordon som är reggat som pb hade samma regler:confused:
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: bilbälten

Nej det är reglerna som gäller för det fordoslag som den är reg som första gången som gäller tydligen.
Sen är väl hela grejen med att få re en buss som pb ganska idiotisk.
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: bilbälten

Här är en till inte särskilt omtänksamt mot nära och kära att placera dem i dinetten.
YouTube
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: bilbälten

OVERLANDER Är fortfarande nyfiken.... snälla har du inte några bilder att visa från din buss
vill jätte gärna se andras lösningar, en annan fråga är hur mycket kommer din skatt att bli på din PB ? har samma viktklass på min. Stötte du/ni på problem vid reg.bes eller gick det som på räls...Tacksam för svar
Mv.Ken1:cool:
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: bilbälten

Jag plockade ur stolar men behöll 8 sittplatser sen la jag in några ikea madrasser och ett gamalt pentry inför besiktningen.
På bes slog de ner på förlitet kylskåp samt för lite klädförvaring.
Dessutom vart det en plats förmycket då jag behöll guide stolen som tydligen räknas som en riktig passagerar plats i pb2 vilket den inte gör i en buss återigen en typisk konstig regel.
Tog då ur guidestolen stälde in en byrå en garderob och ett större kylskåp sen var det inga problem.
Skatten hamnade på 5018 kr.
Just för tillfället är bussen helt ur riven men bilder kommer.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: bilbälten

Min HB är reggad för 5 per, men finns bara 4 bälten i färd riktning.
Var ska den sista sitta?
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: bilbälten

du kanske har en stol som är vänd åt andra hållet,
som jag förstår så behövs inte bälte då.
Säkrast är väl att kolla med bilprovningen
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: bilbälten

Dessutom vart det en plats förmycket då jag behöll guide stolen som tydligen räknas som en riktig passagerar plats i pb2 vilket den inte gör i en buss återigen en typisk konstig regel.

Ja, jag säger då det... Jag vet flera PBII-reggade bussar som har gått igenom regbes MED guidestol där den inte räknats in som åkplats.
Dock har dessa båda bussar haft ordentliga sängar, kök och garderober vid regbes.
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: bilbälten

Problemet verkar vara att det lämnats aldeles för fritt för den enskilde bes mannens egna tolkningar.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: bilbälten

Problemet verkar vara att det lämnats aldeles för fritt för den enskilde bes mannens egna tolkningar.

Ja, förmodligen - ta bara det här med lastutrymme. Hur stort får det vara egentligen?

Vägverket utfärdade ändring i föreskrifterna om regler för klassificering (VVFS 2006:36) för att särskilja vilket fordonsslag som fordon med såväl bostadsutrymme som lastutrymme ska anses som. Dessa föreskrifter lyder:

1.2
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Husbilar
[/FONT]
[/FONT]Ett fordon som är försett med ett karosseri som är inrättat såväl som bostadsutrymme som utrymme för annat ändamål, bör hänföras till personbil klass II (husbil) endast om det senar ändamålet är av underordnad betydelse för fordonets karaktär av husbil.

Glasklart?! Nä....
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen