• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bilbälten

F

F.d. 25569

Guest
Hej
är det någon som känner till reglerna inför bilbälte,krav mm.
har en volvo vanhool 87:a ska reggas som Lastbil el. B-kort om de går...?
eft.Jan -13.
Tacksam för svar
Mvh Ken1
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: bilbälten

Hej, jeg håber da at du mener C kort og ikke B kort da volvoen er over 7500kg

ERIK DK
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: bilbälten

Hej, jeg håber da at du mener C kort og ikke B kort da volvoen er over 7500kg

ERIK DK

Annorlunda (övergångs)regler i Sverige gör att det inte finns någon viktbegränsning:

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Tokigt men så är det :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: bilbälten

Hej
är det någon som känner till reglerna inför bilbälte,krav mm.
har en volvo vanhool 87:a ska reggas som Lastbil el. B-kort om de går...?
eft.Jan -13.
Tacksam för svar
Mvh Ken1

Vet inte om det sker några förändringar beträffande det i jan 2013, men nu gäller att du inte behöver bälten om fordonet tidigare varit registrerat som buss (eller tung lastbil) innan januari 2005.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: bilbälten

Jag måste bara fråga; är du beredd att ta risken att själv åka, eller låta dina nära och kära åka, utan bälten?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: bilbälten

Det finns alldeles för många därute som resonerar som så att "om inte polisen ser att jag bryter mot lagen är det inte farligt" eller "bara jag följer lagen kan jag inte skadas". Därför tycker jag inte att det är fel att påpeka det "för säkerhets skull".
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: bilbälten

dina påpekanden kommer nog inte att förändra mej i allafall
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: bilbälten

Det finns alldeles för många därute som resonerar som så att "om inte polisen ser att jag bryter mot lagen är det inte farligt" eller "bara jag följer lagen kan jag inte skadas". Därför tycker jag inte att det är fel att påpeka det "för säkerhets skull".

Jag är ganska trött på alla dessa helpräktiga inlägg i var och varannan tråd på det här forumet, det var därför jag reagerade.
De flesta av oss i detta forumet är gamla nog att få lov att köra bil, rösta i riksdagsvalet, köpa alkohol på systembolaget och att ta egna beslut inom dessa områden. Sedan får man ju vara beredd på att ta konsekvenserna av sitt agerande - oavsett vad det gäller.

Sedan sa trådskaparen inget om hur många platser det gällde eller hur de skulle användas. Vi vet inte om han avser registrera den för 2 åkande eller 8. Bilbälten lär ju inte behövas på matplatserna t.ex.

Oavsett vilket så var som sagt frågan hur reglerna ser ut vid registreringsbesiktning efter 1 jan 2013.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: bilbälten

Visst, är man riktigt rädd om livhanken skall man nog stanna hemma, (även om flertalet medborgare dör i sängen) risken är faktiskt ganska liten på vägarna även om över 300 mister livet varje år.

(läste förresten att man misstänker att minst var tionde frontalkrock har en självmördare som orsak)
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: bilbälten

Visst, är man riktigt rädd om livhanken skall man nog stanna hemma, (även om flertalet medborgare dör i sängen) risken är faktiskt ganska liten på vägarna även om över 300 mister livet varje år.

(läste förresten att man misstänker att minst var tionde frontalkrock har en självmördare som orsak)

Håller med...
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: bilbälten

Jag är ganska säker på att bilen måste vara äldre än 1970 om man ska slippa bälte .
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: bilbälten

Bussar fick bälteskrav 2004 så om bussen är äldre än 2004 så krävs inga bälten har nyss pb reggat min buss en volvo b10m vanhool -90 totalvikt 22500 kg utan bälten.
Kommer dock att ha bälten valde dock att montera ur dessa vid besiktningen för att slippa bevisa draghålfasthet osv.
//Marcus
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: bilbälten

Angående säkerhet för nära och kära så är det precis därför som jag sålde husbilen, Ett skal av 6mm plywodd 30mm frigolit och lövtunn aluminiumplåt med träreglar känns inte särskilt säkert bussen har stålreglar tjock rostfri plåt och känns som ett betydligt säkrare kort vid en krock åtminstonde en krock med personbil.
Naturligtvis bör man ändå använda bälte.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: bilbälten

Angående säkerhet för nära och kära så är det precis därför som jag sålde husbilen, Ett skal av 6mm plywodd 30mm frigolit och lövtunn aluminiumplåt med träreglar känns inte särskilt säkert bussen har stålreglar tjock rostfri plåt och känns som ett betydligt säkrare kort vid en krock åtminstonde en krock med personbil.
Naturligtvis bör man ändå använda bälte.

Jo det är klart att bussen kan vara säkrare, dock inte för den andre kombattanten vid krock.
Sedan är väl en halvintegrerad ganska ok säkerhetsmässigt, vet ej hur det är vid volt men gissar att taket inte är så försvagat.

Helintegrerade ser ju lite små sköra ut.....

Hur som, bältet på! Ni kommer väl ihåg "Bältmannen"
BLTMAN~1.JPG
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: bilbälten

Halvintegrerade är väl ok om man åker i hytt delen men är man fler än 2 så måste ju någon åka i skåpet och det är inte särskilt kraftigt byggt.
 
Toppen