• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Bil generatorn och lifepo4 batteri

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Häromdagen kollade jag vad bilen generator ger på tomgång... Se bild..
Och 30 A ger generatorn

Screenshot_20211209_170736_com.albertronic.x123smartbms.jpg
Jag tyckte att min 90 A generator inte ger så mycket på tomgång, så jag tryckte lite på gasen... Och vipps så ökade ampere

Screenshot_20211209_170630_com.albertronic.x123smartbms.jpg

Nu glömde jag kolla varvtalet på motorn... Men det var bara en liten ökning....
Så nu undrar jag kan/skall jag minska drivhjulet på generatorn så jag får högre laddning på tomgång... Om svar ja!.. Är det ett stort jobb för en verkstad ?

Och kan generatorn ta skada av att minska drivhjulet.... Då generatorn kommer ju att snurra snabbare på högt motor varv...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Första motfrågan, varför öka laddningen på tomgång?

Om generatorn tar skada, ytterst osannolikt.

1639147773782.png

Eftersom din generator ger 30A på tomgång kan vi anta att den varvar ca 1500 rpm enligt diagrammet ovan.
Antagande, dieselmotor, motorvarvtal tomgång 700 rpm - Max varvtal 4500 rpm, 6,4 gånger 700 = 4500 i motorn och 9600 rpm på generatorn.
Marginal att utnyttja:
En generator har typiskt minst 12 000rpm som max kontinuerligt varvtal, korta stunder OK med 15 000+rpm.
15 000 / 6,4 = 2300 rpm på tomgång, och generatorn kommer att hålla, och ladda ca 50A

Ovanstående är ett nörderi i teori, om du mäter vevaxelremskivans och generatorns remskivas diameter, har du utväxlingen.
En tillkommande komplikation, är att det kan vara remskiva med frihjul på din generator.
I så fall kan det blir besvärligare att hitta en remskiva som passar för omdrevningen.

Här kan du grotta ner dig i remskivor till generatorer. Kolla först vad du har nu, och hitta an likadan fast mindre diameter.

Har du poly-V rem kommer det inte att slira, med vanlig V-rem blir det mer noga att hålla remmen spänd och byta den ofta, om det blir problem.

Bytet är inte svårt, det svåra är att hitta en mindre remskiva som passar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fundering Peter, kör du verkligen den strömmen (700W) genom din Renogy dc/dc?
Isåfall har du nått taket på din dc/dc, och vinsten med att modifiera generatorn är tveksam.
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Jeg ville anbefale deg å ha det originalt.
""Och kan generatorn ta skada av att minska drivhjulet"" Mulig JA eller redusert levetid på grunn av overopphetning.
Den gir 30A når bilen står stille på tomgang, med en gang du begynner å kjøre så får du fartsvind som kjøler generatoren og da lader den 50A.
I styrekretsen til regulatoren er det en temperaturfølsom komponent som senker ladespenningen når generatoren blir varm og ditt forslag vil jobbe mot denne løsningen, men noen generatorer tåler mye mishandling og andre fabrikat tåler mye mindre.

Ivar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En fundering Peter, kör du verkligen den strömmen (700W) genom din Renogy dc/dc?
Isåfall har du nått taket på din dc/dc, och vinsten med att modifiera generatorn är tveksam.
Test för några minuter sedan...
Vid tomgång
ca 800 varv lämnar den dessa A
IMG_20211210_180929.jpg

Screenshot_20211210_180806_com.albertronic.x123smartbms.jpg

Och vid ca 1000 varv eller mer lämnar den då 52A
IMG_20211210_180844.jpg
Screenshot_20211210_180825_com.albertronic.x123smartbms.jpg
Och detta är max vad jag får via min Regony dc/dc 50 A
Däremot har jag lyckats få ut 55A när både generatorn och solpanelerna laddar

Sen tusen tack för svaren angående drivhjulet.... Jag får framöver gasa lite mer istället :rolleyes: :eek: ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För mej är 40A ingen hög laddström bara 0,1C.
Den laddströmmen tål mitt Winston i kallare än 30 minusgrader.
0,4-0,5C är mer brukligt på LFP, då skulle jag behöva komma upp i 160-200A i laddström.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Testa hur mycket laddning du har utan DC/dc. Du kanske får bättre laddning över tid.
Min trycker i över 70A utan.
Jag provade detta tidigare.. Det jag kommer ihåg var att jag fick sämre laddning... Därför köpte jag dc/dc laddaren.
Däremot undrar jag om jag kopplar direkt och även via dc/dc laddaren om det skulle öka laddningen :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visst är det kul med siffror och teknik (tycker även jag) men när behöver man verkligen dom höga laddströmmarna i praktiken ?
Bara några timmars vanlig körning med 30-40A laddning toppar ju ändå upp ett ganska stort batteri.
Du kan ju göra som jag gör.... Fri campa en vecka eller mer på samma plats.... Och sen ha otur med vädret hela veckan där du till slut har tömt ditt batteri.
Och sen bara köra 20-30km... Och sen en veckas stopp igen... Då kan du fundera över om du är nöjd med laddning på 30-40A...
Kör du då 30km i 60 km/h och laddar 40A...då har du fått in max 20A på ditt tomma batteri... Det räcker säkert bara till din el tandborste nästa vecka :rolleyes::eek:
Även om du då inte har ström till annat... Så blänker i alla fall dina rena vita tänder när du försöker le åt situation.. ;):bye:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag provade detta tidigare.. Det jag kommer ihåg var att jag fick sämre laddning... Därför köpte jag dc/dc laddaren.
Däremot undrar jag om jag kopplar direkt och även via dc/dc laddaren om det skulle öka laddningen :rolleyes:
Om du kör dessa parallellt så går strömmen lättaste vägen vilket förmodligen blir förbi dcdc.
Dc laddaren har du nog mest nytta av när du kommer upp lite i laddning typ över 80%.
Testa med en manuell förbi koppling (typ batterifrånskiljare) om då generatorn ger mer än dc-laddaren så skiftar du tillbaka vid det %-talet på laddningen där dc-laddaren ger mer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du kan ju göra som jag gör.... Fri campa en vecka eller mer på samma plats.... Och sen ha otur med vädret hela veckan där du till slut har tömt ditt batteri.
Och sen bara köra 20-30km... Och sen en veckas stopp igen... Då kan du fundera över om du är nöjd med laddning på 30-40A...
Kör du då 30km i 60 km/h och laddar 40A...då har du fått in max 20A på ditt tomma batteri... Det räcker säkert bara till din el tandborste nästa vecka :rolleyes::eek:
Även om du då inte har ström till annat... Så blänker i alla fall dina rena vita tänder när du försöker le åt situation.. ;):bye:
Ja du nämnde förmodligen ett av dom (få?) scenarier där en megagrym laddning troligen underlättar enormt :) .
Jag menade inte att ifrågasätta ditt eventuella behov, det är ju givetvis ditt. Min kommentar/fråga gällde mer i största allmänhet.

Och visst är jag noga med mina tänder hihi.gif och lägger nog ner ca 5 minuter på borstning per dag men inte fasen släpar jag runt på en så stor eltandborste som drar runt 40A vid borstning :p;).
 
Toppen