• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Bil generatorn och lifepo4 batteri

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Häromdagen kollade jag vad bilen generator ger på tomgång... Se bild..
Och 30 A ger generatorn

Screenshot_20211209_170736_com.albertronic.x123smartbms.jpg
Jag tyckte att min 90 A generator inte ger så mycket på tomgång, så jag tryckte lite på gasen... Och vipps så ökade ampere

Screenshot_20211209_170630_com.albertronic.x123smartbms.jpg

Nu glömde jag kolla varvtalet på motorn... Men det var bara en liten ökning....
Så nu undrar jag kan/skall jag minska drivhjulet på generatorn så jag får högre laddning på tomgång... Om svar ja!.. Är det ett stort jobb för en verkstad ?

Och kan generatorn ta skada av att minska drivhjulet.... Då generatorn kommer ju att snurra snabbare på högt motor varv...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För mig är det en enorm fördel att kunna ladda snabbt, det var anledningen till min generatoruppgradering, som beskrivs i annan tråd på forumet.

I mitt fall, 435Ah batterikapacitet.
50% SoC, då skall jag ersätta 215Ah plus verkningsgradsförlust i batteriet 10% = 237Ah
-Laddare på 40A = 6h+ innan batteriet är fulladdat. Det blir en körsträcka på 45 mil!
-Generatorladdning på 150A = 1,5h+ innan batteriet är fulladdat. Det blir en körsträcka på 11 mil!

Yxade siffror ovan, men det illustrerar vad jag menar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja du nämnde förmodligen ett av dom (få?) scenarier där en megagrym laddning troligen underlättar enormt :) .
Jag menade inte att ifrågasätta ditt eventuella behov, det är ju givetvis ditt. Min kommentar/fråga gällde mer i största allmänhet.

Och visst är jag noga med mina tänder Visa bilaga 219049 och lägger nog ner ca 5 minuter på borstning per dag men inte fasen släpar jag runt på en så stor eltandborste som drar runt 40A vid borstning :p;).
Ja du Roger.... Hur du fick till det att eltandborsten skulle vara på 40 A.... Kanske du kan berätta när du är klar med dina tänder :rolleyes::bye:

Sen är mitt scenario nog ganska så vanligt om du fricampar heltid från höst till våren... :rolleyes:;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja du Roger.... Hur du fick till det att eltandborsten skulle vara på 40 A.... Kanske du kan berätta när du är klar med dina tänder :rolleyes::bye:

Sen är mitt scenario nog ganska så vanligt om du fricampar heltid från höst till våren... :rolleyes:;)
Ja det var ju givetvis mest på skoj men om 20Ah kräm skall gå åt på mina dryga 30 minuters tandborstning under en vecka lär jag ju behöva en tandborste som drar runt 40A. Ja förutsatt att den drivs på dryga 12V då.
Men som sagt, mest på skoj ;)
 
Toppen