• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beställer du prylar från Kina

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har problem att gå någon längre sträcka p g a en misslyckad ryggoperation. Jag letade efter en sk eloped och hittade massor till olika priser i Sverige och utomlands.
En som passade mig, med lång körsträcka och litiumbatterier (lätt att lyfta in i garaget) för 4300:- inkl frakt från Kina. Exakt samma finns i att köpa i Sverige för ca 18000:-. I sanningens namn skall nämnas att den svenska hade en något annorlunda teknik att fälla ned styret.
Hade den svenska försäljaren tagit 7-8000:- hade jag köpt den i Sverige för garantiens skull och möjligheten att få tag i reservdelar.
Men inte till fyrdubbla priset!!!
PS den fungerar utmärkt efter 4 år.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det här kan ju diskuteras tills det bara finns ett ställe kvar att handla en viss del ifrån. Det blir förmodligen inte heller bra för då blir den firman utan konkurrens priset stiger girigt tills någon annan börjar sälja billigare, och så är cirkusen igång igen.
Många vill vara solidariska med "svenska" säljare så de inte går under. Det vill jag också, samt det är mycket bekvämare att ha garanti hos en firma några km. bort (som Wizard nämner) än i Kina och faktiskt även i Tyskland. Men för den bekvämligheten kan man ju inte betala hur mycket som helst, eftersom garanti och även felköp går för det mesta att lätt få ordning på, om nu priset inte gör att du kan strunta i garantin och köpa ytterligare en ny del i stället.

Om vi börjar i Tyskland så länge, och tar bildelar och även andra mekaniska delar.

Framfjäder till en Ford Fiesta, i Sverige på eftermarknadsfirma (fjäder utan tillverkarnamn). 865:-
Framfjäder beställd från Tyskland, namngiven och tillverkad i Sverige av Lesjöfors 175:- ???

Vattenpump till Fiat... ca. 2500:- här hemma.
Tyskland. flera eftermarknadstillverkare att välja på. Mellan 350:- till ca. 820:- för en som låg i en SKF kartong.

Liten elmotor till tiltfunktion på utombordare, original i Sverige 4200:-
Liten elmotor till samma utombordare också original från Tyskland 850:-

Mindre ozongenerator för luftrening, i Tyskland uppåt 600:- (mycket billigare direkt från Kina).
Samma från svensk återförsäljare uppåt 1400:-.
Svensktillverkad ?, men den ozonskapade delen är troligen från "annat land". Snygg låda med display och fina knappar 4 till 5000:- för liknande storlek.

Om en del kostar 900:- i Tyskland och kanske skulle kosta 12 till 1300:- här hemma så verkar det ok. för nära till garanti och en eller två dagars leverans i stället för tre till fem dagar.... I sämsta fall.

USA.
Fyra fälgar till min JEEP. ca. 6000:- med frakt från USA hem till dörren (eBay med "global shipping).
Samma fälgar i Sverige ca. 4 x 3700:- styck plus mycket dyrare frakt än från USA.

Och så Kina. Lite besvärligare att ge exempel för det finns hur många exempel som helst.
Men om vi tar smådelar typ elektronik m.m. och funderar på mindre kretskort med inbyggd funktion som timers, räknare, ström och spänningsmätare o.s.v.
Kina oftast mellan 14:- till kanske 45:- st. De som kostar 14:- i Kina kostar ofta ca. 180:- i Sverige. Priset är ju inte avgörande om man behöver en st. och fort, så då får den kosta 180:- även om man känner sig blåst. Tyvärr är det ju inte heller säkert att kortet finns hos svenska handlare.
Om man köper två tre stycken från Kina så överglänser ju det garantin på en svensksåld men är ju ändå mycket billigare.
Beroende på fraktsätt så kan man ju numera åka på svenska postens avgift på 75:- för att de skall dra in 3:- i moms, men om man till ett billigare pris med allt hemma och betalt har fyra st. kort i stället för ett svenskt så lönar sig även det.

Jag vet inte, och det är säkert jättesvårt att växla om, eftersom nästan alla eftermarknadsfirmor och märkesverkstäder ligger väldigt högt i priser i jämförelse även bara med de tyska.
De svenska firmorna har ju ofta avtal med verkstäder med leverans av delar, men för att få sälja mer delar till privatpersoner så behövs det nog mindre vinst för varje såld del men många fler sålda, i stället för högre och högre pris vartefter försäljningen dalar.
Svårt fall och tråkigt, för de flesta av oss vill säkert ha våra firmor med personer bakom disken kvar, särskilt om man behöver lite hjälp med rätt del eller bra ersättningsdel m.m. Men vad jag fattade utan att leta jättemycket så har en eftermarknadsfirma inte längre ens en reservdelskatalog på nätet utan det verkade som man skulle ta kontakt med firman för att kolla upp reservdelar. Det funkar nog inte på så många som meckar själva och vill leta upp rätt del och pris själv tyvärr.

Jag håller med alla som tycker att man skall handla här så mycket som möjligt för att få ha firmorna, arbetstillfällena och servicen kvar här hemma. Men hur kunde prisbilden få halka iväg så fasansfullt långt. Ibland verkar det som det är ett flertal (för många) mellanhänder som skall ha en del av kakan, och ibland är det nog tvång om hög vinst på varje del som driver fram slutpriset.
Jättetråkigt faktiskt.

Fundersam. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
För ett par år sedan åkte jag till Oslo och handlade en utombordare (Honda 4hk / 4-takt) för 9400 :-
Frågade i affären om de hade någon slags kampanj just då? Nej, blev svaret, det var deras ordinarie pris...
Här hemma i gamla svedala kostade samma motor runt 14500:- Undrar om inte generalagenterna blir våldsamt
giriga eftersom konkurrensen är nästan obefintlig.

Handlade förr mycket på Mekonomen och Autoexperten. De levererar bra grejor snabbt och behändigt.
Mycket värdefullt när stillestånd kostar pengar...
Men nu på pensionärsålderns höst handlar jag allt oftare från Tyskland.
Prisskillnaden talar sitt tydliga språk och kan man planera sina inköp i god tid så sparar man ju en rejäl slant.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej, det här kan ju diskuteras tills det bara finns ett ställe kvar att handla en viss del ifrån. Det blir förmodligen inte heller bra för då blir den firman utan konkurrens priset stiger girigt tills någon annan börjar sälja billigare, och så är cirkusen igång igen.
Många vill vara solidariska med "svenska" säljare så de inte går under. Det vill jag också, samt det är mycket bekvämare att ha garanti hos en firma några km. bort (som Wizard nämner) än i Kina och faktiskt även i Tyskland. Men för den bekvämligheten kan man ju inte betala hur mycket som helst, eftersom garanti och även felköp går för det mesta att lätt få ordning på, om nu priset inte gör att du kan strunta i garantin och köpa ytterligare en ny del i stället.

Om vi börjar i Tyskland så länge, och tar bildelar och även andra mekaniska delar.

Framfjäder till en Ford Fiesta, i Sverige på eftermarknadsfirma (fjäder utan tillverkarnamn). 865:-
Framfjäder beställd från Tyskland, namngiven och tillverkad i Sverige av Lesjöfors 175:- ???

Vattenpump till Fiat... ca. 2500:- här hemma.
Tyskland. flera eftermarknadstillverkare att välja på. Mellan 350:- till ca. 820:- för en som låg i en SKF kartong.

Liten elmotor till tiltfunktion på utombordare, original i Sverige 4200:-
Liten elmotor till samma utombordare också original från Tyskland 850:-

Mindre ozongenerator för luftrening, i Tyskland uppåt 600:- (mycket billigare direkt från Kina).
Samma från svensk återförsäljare uppåt 1400:-.
Svensktillverkad ?, men den ozonskapade delen är troligen från "annat land". Snygg låda med display och fina knappar 4 till 5000:- för liknande storlek.

Om en del kostar 900:- i Tyskland och kanske skulle kosta 12 till 1300:- här hemma så verkar det ok. för nära till garanti och en eller två dagars leverans i stället för tre till fem dagar.... I sämsta fall.

USA.
Fyra fälgar till min JEEP. ca. 6000:- med frakt från USA hem till dörren (eBay med "global shipping).
Samma fälgar i Sverige ca. 4 x 3700:- styck plus mycket dyrare frakt än från USA.

Och så Kina. Lite besvärligare att ge exempel för det finns hur många exempel som helst.
Men om vi tar smådelar typ elektronik m.m. och funderar på mindre kretskort med inbyggd funktion som timers, räknare, ström och spänningsmätare o.s.v.
Kina oftast mellan 14:- till kanske 45:- st. De som kostar 14:- i Kina kostar ofta ca. 180:- i Sverige. Priset är ju inte avgörande om man behöver en st. och fort, så då får den kosta 180:- även om man känner sig blåst. Tyvärr är det ju inte heller säkert att kortet finns hos svenska handlare.
Om man köper två tre stycken från Kina så överglänser ju det garantin på en svensksåld men är ju ändå mycket billigare.
Beroende på fraktsätt så kan man ju numera åka på svenska postens avgift på 75:- för att de skall dra in 3:- i moms, men om man till ett billigare pris med allt hemma och betalt har fyra st. kort i stället för ett svenskt så lönar sig även det. .............................
Fundersam. M.v.h. JANKRO.

Psssst JANKRO!
Skall du handla elektronikkomponenter så kolla här: PchButik
Verkligen hyfsade priser.
 

Jocke4127

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
31539
Medlemskap
2024
Jag tycker om att gynna lokala handlare med bra service. Har de sen lokalproducerade varor med bra kvalité till bra pris köper jag förstås det. Men allt är ju inte så enkelt så då blir det lite på nätet och en del från Kina också.
Men jag föredrar de första alternativen alla dagar i veckan även om det innebär att jag betalar en del extra för det.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag gjorde denna upptäckten, när jag letade på SKF kompletta bakhjulslager till husbilen.

Ad center 2500 kr.
Bildelar online 24 1369 kr.
Trodo.se. 950 kr.

2st med frakten 1950 kr.
Med PostNord. Inga problem.

_20210906_090003.JPG

Med det priset blev det att jag bytte i förebyggande syfte och kanske inte för att jag absolut behövde.
Men bilen har snart rullat 20.000 mil med tung last.
Känns bättre nu.

Trodo.se verkar va ett svenskt företag.
Adress.
Bollebergsvägen 14
Bergsjö

Handlar ofta på ad center.

Krister
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Vad jag inte förstår är vi att hyllar det som är billigt, vi jagar och jagar på nätet….
Mycket av det vi hittar på nätet som är billigt är ”pirat kopior”
Dessa prylar behöver inte innebära skräp, men det slår undan en seriös marknad.
Vi skjuter oss själva i foten
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Vad jag inte förstår är vi att hyllar det som är billigt, vi jagar och jagar på nätet….
Mycket av det vi hittar på nätet som är billigt är ”pirat kopior”
Dessa prylar behöver inte innebära skräp, men det slår undan en seriös marknad.
Vi skjuter oss själva i foten
Hur kan det vara seriös marknad om man läser i Jankros inlägg om framfjäder till Ford Fiesta .Det är lurendrejeri tycker jag från våra eftermarknads försäljare och inga seriösa firmor
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Jag bojkottar allt jag kan från Kina som tack för ett år av Isolering. Sedan kan jag inte göra mycket åt allt som kommer genom andra och tredje hand.
Jag reser inte heller till länder som i mina ögon är diktaturer. Väl medveten om att media ofta beskriver verkligheten som Fan läser bibeln. Sedan är det till var och en att göra sina val och det lägger jag mig inte i.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Jag bojkottar allt jag kan från Kina som tack för ett år av Isolering. Sedan kan jag inte göra mycket åt allt som kommer genom andra och tredje hand.
Jag reser inte heller till länder som i mina ögon är diktaturer. Väl medveten om att media ofta beskriver verkligheten som Fan läser bibeln. Sedan är det till var och en att göra sina val och det lägger jag mig inte i.
Då är vi två
 

Lindstrom the Van

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
32822
Medlemskap
2024
Vi köper en hel del från Wish, som kommer från Kina. Ledramper, ladlampor, vissa specialverktyg och lite blandad elektronik. Allt betalas med Klarna först efter godset anlänt. De har också avtal med PostNord så man slipper "fraktskatten".
Bildelar och däck köps uteslutande från Tyskland och alltid märkesprodukter till ett betydligt lägre pris än Mekonomen o dyl.
Hur och var man köper är upp till varje individ att själv bestämma men det är ett bra initiativ med denna tråd, framförallt är det bra om man kan dela med sig av misstag och skumma företag.
Mitt råd är att alltid jämföra äpplen och äpplen.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Beställde en DashCam men efter 2månader kom det ett paket med earbuds.
Klagade och efter ytterligare 1 månad pengaartillbaka
 
Toppen