• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beställer du prylar från Kina

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Beställer du husbilsprylar från Kina?

Tycker detta är ett känsligt ämne, där vi har många åsikter.
Startar en tråd där vi kan ventilera ämnet.
Alltså ett ämne som berör samt kräver lite eftertanke
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja, jag köpte 9kw dieseldriven motorvärmare direkt från Kina för ett par år sedan.
(Webasto kopia, runt 6500 kr inkl frakt, tull och moms.)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det gör väl i grund och botten inte någon skillnad om man köper en viss pryl från Kina själv för 300:-, eller från Tyskland för 1100:-, eller från Sverige för 2200:-, den kommer ju ändå från samma ställe. Enda skillnaden är ju att man inte föder flera mellanhänder med betydligt fördyrat pris.

Skulle vi sträcka oss längre och bara köpa saker som inte ens innehåller kinatillverkade delar eller komponenter så blir det inte så mycket kvar varken ute på parkeringen, på skohyllan, i verktygslådan eller i hemmet. Mormors gamla korgstol står nog orubbad i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jomen det finns ju faktiskt fabriker i både tyskland och schweiz. som gör riktig kvalite men riktigt dyrt. Ett av problemen är att vi trubbas av och inte längre tror att de kan vara så bra som de kan. Jag har ett dyrt vindställ som väger nada och klarar en del regn har haft i säkert 25 år med regelbunden användning. Finns andra saker som är otroligt bra men sen när man köper underkläder t.ex så är det alltid kina och alltid går de sönder efter en viss tid. Allt som ska vara gummi som kommer från kina brukar inte vara det och oftast går det sönder efter några år.
Ofta som i tex spanien kan man läsa att att det kommer från spanien och med det menas det oftast att importören kommer från spanien, så lögn och förbannad lögn. I kläder kan man ofta hitta en lapp att det kommer från kina trots att alla reklamlappar säjer något annat. Har en "amerikansktillverkad" täckjacka där det verkar vara gjort i usa men jag hittade en liten fastsydd lapp kina.
Jag tog tjuren vid hornen och köpte mobil och sufplatta inte från en kinesisk kopia utan från huawei med riktig kvalite. Och det kanske är så man ska göra handla kända kinesiska märken och inte kopior. När det gäller våra gamla husbilar får man väl vara glad att det finns någon tillverkning alls på delar hade det inte varit för kina hade det nog inte funnits någon eftermarknad. Hade nog inte lönat sej sen vill man ju sälja nytt så var det länge även till våra gamla trotjänare där man inte hittade delar som idag kan finnas via tyskland eller ebay.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Mitt solcellspaket från Aliexpress. Still going strong efter 3 år.
Hade inte råd att köpa från svenska firmor så chansade på Kina och är nöjd änsålänge.

Har även en Androidstereo därifrån som funkar bra.

Men ska man lyckas med "kinaköp" (min erfarenhet) så ska man göra ordentliga efterforskningar, läsa produktinformation noggrant och försöka hitta säljare / produkter med bra recensioner.
 

Bilagor

  • IMG_20190620_120802.jpg
    IMG_20190620_120802.jpg
    2,8 MB · Visningar: 21
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har de sista 10åren säkert köpt mer från Kina än från EU, men sen den 1-7-21 när skärpning på import och momsen kom till... Försöker jag köpa varorna inom eu även om det är Kina varor.
Sen är ju kvaliteten från Kina som ett lotteri... Du kan få dålig kvalitet, men även mycket bra... Igår köpte jag en ny android car stereo för 2 800:- då min endast 2 år gamla har fått stora problem efter ett försök till uppdatering av mjukvaran.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag beställde en ismaskin och en liten vinkyl som båda var tänkta att användas i mitt förtält. Döm om min förvåning när jag insåg att det lilla multiverktyget och den minimala fickpluntan var det jag fick. En del kinaföretag har satt det i system att ta betalt via PayPal för att inge köparen förtroende. Genom att skicka något litet som kan levereras i brevlådan får de ut pengarna från PayPal. Efter många om och men lyckades jag få PayPal att återbetala mig. Köp alltså bara på kända ställen och verkar dealen för bra för att vara sann är det troligen så också.
 

Bilagor

  • 46DB564D-F807-4332-9903-BA21C7F82588.jpeg
    46DB564D-F807-4332-9903-BA21C7F82588.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 54
  • AB375106-2BA1-4919-ACAD-AC0E920D223E.jpeg
    AB375106-2BA1-4919-ACAD-AC0E920D223E.jpeg
    760,6 KB · Visningar: 54

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Har inga moraliska aspekter på handeln från Kina, är som @JANKRO skriver, samma prylar men utan att man göder en rad mellanhänder. Har gjort det en del, framförallt smågrejer som inte var så viktigt att det funkade som utlovat men det var innan PostNord gjorde det ointressant eftersom avgifterna ofta översteg inköpspriset. Nu när Ali Express öppnat sina europeiska distributionscentra så händer det men med svenska Amazon och liknande så är det inte särskilt frekvent.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Svårt att undvika oavsett om man aktivt köper direkt från Kina eller inte.
Gå in på Classe eller Kjell eller liknande lågprisbutik och du hittar inte mycket som inte kommer därifrån.
Köpte 6 olika saker med 4 olika fabrikat från USA till amerikansk bil och allt var tillverkat i Kina.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Att det är låga priser på inhemska prylar beror mycket på att staten subventionerar uppbyggnaden av fabriker samt verktyg, vilket sätter konkurrensen ur spel mot övriga världen. Detta kommer nog inte ske i framtiden, jag tror att priserna på prylar med kvalité kommer inte skilja så mycket i pris mot ex. EU.

Ett annat stort problem är kopiering, i Kina kopieras det hejdlöst.
Det finns inga skrupler att använda konkurrenters ritningar…
Tror att detta är/kommer vara ett jättestort problem i framtiden
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
ALDRIG!

Då jag ska handla grejer så söker på allvar efter produkter som inte är "Made in China". Därför har jag en Sony-telefon och Panasonic-TV och så vidare.
Det är mitt ställningstagande. Jag vill inte gynna en diktatur eller en regim som trycker ner journalism (tänk HongKong).
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Varning för ironiskt inlägg, apropå den förväntde skammen över att inte köpa svenskt i svenska butiker.

Det är faktiskt ännu värre än att vi lägger några hundralappar på Ali Express på ett år, och därmed förvägrar stora mängder människor ett arbetet och ännu större grupper sina välförtjänta skattefinansierade rättigheter. Vi köper betydlogt mer från andra icke-svenska bolag som Amazon och ebay, prenumererar på likaledes utländska strömningstjänster som HBO och Netflix, så det är väl inte att undra på att Sveriges utlandsskuld skjuter i höjden. Om vi bara kunde få en reglering som förbjuder det, så kunde alla göra sin medborgerliga plikt och köpa svenskt!

Ingen har väl någonsin köpt en flaska vin eller en bit ost när man varot utanför landets gränser?
 
Toppen