• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Priset på kontrollbesiktning av PBII över 3,5 ton hos Besikta höjs den 1 september från 480kr till 860kr. Det är nog stor risk att de andra aktörerna följer efter.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Besiktning

Ja, visst är det fantastiskt med privatisering.
"Konkurrens ger lägre priser."
Jo tack.
Och apoteken går det ju bra för...
Eller friskolorna. John Bauer tex.
Men det är klart, ska man kunna tjäna pengar på vård och skola så ska man väl kunna bli rik på trafiksäkerhet också.
Märkligt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Du glömde Taxi, nu kan en å samma resa i sthlm kosta mellan 180-560kr, har råkat ut för det själv..

Varning, ta inte friåkare inom taxibranschen dom har turbotaxa, det är säkert lika i dom andra storstäderna.. Använd ALLTID dom stora bolagen!!!



Finns det ett enda exempel på avreglering inom någon bransch och där det blivit billigare eller och bättre????

Grundstenarna i ett samhälle borde alltid tillhöra folket...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Men det är klart, ska man kunna tjäna pengar på vård och skola så ska man väl kunna bli rik på trafiksäkerhet också.
Märkligt.


Finns en bilbesiktningskedja i sthlm "Finns kanske på mer ställen än sthlm" som är lite dyrare men otroligt vad som går igenom, tror dom har fått direktiven uppefrån att en nöjd kund kommer tillbaka, vad gör man inte för att ta marknadsandelar..

Besiktningarna i Finland har kraftigt blivit dyrare sen avregleringen..
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Detta är som vanligt när vi ser privatiseringar. Hur har man motiverat detta kan man undra? Ökad utdelning till de nya ägarna? Vilken ny service får vi för pengarna?
Vi borde som förening gå ut och göra något. Att få ett rabbatavtal kanske?
Vi har fått ett nytt oligopol med "rätt" att trycka pengar på samma sätt som elbolagen.:mad:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Besiktning

Finns det ett enda exempel på avreglering inom någon bransch och där det blivit billigare eller och bättre????

Grundstenarna i ett samhälle borde alltid tillhöra folket...

Posten?
Förr fick man knalla till posten på arbetstid och stå i kö halvtimmesvis. Nu kan man utföra post- och paketärenden nästan dygnet runt i sin livsmedelsbutik.
Tyvärr tar brevbäraren längre tid på sig att dela ut posten.

Och konkurrens har aldrig gjort tjänster och prylar dyrare eller sämre!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Men posten visste man vart den låg, nu kan man få fara runt halva stan för det är alltid olika ställen man ska till och ibland även bli tvingad att åka färja för att komma åt sitt paket..

Jag har aldrig i hela mitt liv behövt besöka ett postkontor på arbetstid, dom hade väll även öppet på lördagar..


Du skriver konkurrens, men i grunden menar du privatisering!!
Den har väll alltid gjort att det har blivit dyrare eller sämre!!

På en förskola för ca 30 år sen var det 4 barn/anställd nu är den siffran ca 8barn, hur kan den konkurrensen vara bra för någon utom för ägaren????
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Jag kan komma på ett ställe det blivit bättre och det är inom städbranschen..

Något år innan rotavdraget infördes beställde vi en flyttstädning av en villa och det skulle kosta enl en offert via en städfirma 3500kr inkl moms..
Eftersom jag var i huset hela tiden så vet jag hur många som var och städade, 5 personer i 10 timmar.. Man kan ju undra vad dom som jobbade fick..

Så du har rätt, folk som är så klantiga och inte kan räkna eller är tvingade att jobba för svältlöner har ju dykt upp inom olika branscher, så ibland kan man tjäna någon krona..

Men vill vi ha ett sånt samhälle, där vi ska sko oss på ett visst folkslag, för det var inte svenskar som städade, även om ägaren var det..
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Besiktning

Du glömde Taxi, nu kan en å samma resa i sthlm kosta mellan 180-560kr, har råkat ut för det själv..

Varning, ta inte friåkare inom taxibranschen dom har turbotaxa, det är säkert lika i dom andra storstäderna.. Använd ALLTID dom stora bolagen!!!



Finns det ett enda exempel på avreglering inom någon bransch och där det blivit billigare eller och bättre????

Grundstenarna i ett samhälle borde alltid tillhöra folket...

Jag påstår att apoteken har blivit betydligt bättre. Trevligare personal, längre öppettider, fler och mindre köer. Med tanke på din avslutning Chippen så finns alternativ. Nordkorea och Kuba är de enda länderna i världen som har statliga apotek.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Besiktning

Jag påstår att apoteken har blivit betydligt bättre. Trevligare personal, längre öppettider, fler och mindre köer. Med tanke på din avslutning Chippen så finns alternativ. Nordkorea och Kuba är de enda länderna i världen som har statliga apotek.

Jag gissar att man inte håller med dig på landsbygden där många apotek nu läggs ner pga för dåligt kundunderlag. Med följden att det inte finns några apotek alls. Jag säger inte att tex apotek inte ska få drivas privat, men när allmännyttan säljs ut totalt så blir det ibland snett...
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Hej

Jag ringde Bilprovningen och dom har inga planer på höjning. :)

Tyvärr tar dom inte bilar över 3,5 ton i Karlstad. :mad:
Valet är då Besikta med deras "grispris" eller åka 7-10 mil till Arvika eller Hagfors :mad:

PS. Inget ont om Arvika eller Hagfors :)
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Besiktning

Priset på kontrollbesiktning av PBII över 3,5 ton hos Besikta höjs den 1 september från 480kr till 860kr. Det är nog stor risk att de andra aktörerna följer efter.

Har också konstaterat prisökningen.

Borde ställa en fråga till dem vad jag får mer besiktigat för ett kilo mer på totalvikten, och som då kostar 380:- :confused::confused:

Ni som har bil över 3 500 kg och bor nära en Opus besiktningsstation betalar bara 480:-
Ingen avisering om höjning än.

Gäller att fylla kvoten på vikten över 3 500 kg när man är på "bolaget" i Tyskland.
Får ta igen det där istället :)

Bernt
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Besiktning

Men posten visste man vart den låg, nu kan man få fara runt halva stan för det är alltid olika ställen man ska till och ibland även bli tvingad att åka färja för att komma åt sitt paket..

Jag har aldrig i hela mitt liv behövt besöka ett postkontor på arbetstid, dom hade väll även öppet på lördagar..


Du skriver konkurrens, men i grunden menar du privatisering!!
Den har väll alltid gjort att det har blivit dyrare eller sämre!!

På en förskola för ca 30 år sen var det 4 barn/anställd nu är den siffran ca 8barn, hur kan den konkurrensen vara bra för någon utom för ägaren????

I generationer tillbaka har det alltid varit bättre förr. Kanske till och med ju förr dess bättre.
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Besiktning

Hej ! Jag besiktade Husbilen 3850 kg vid besiktningen på Våxnäs Pris 480 :-
Hälsningar 5081 Janneby
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Besiktigade HBn idag på besikta. 480:-. Jag frågade om prishöjningen, men de hade dålig information. Det kommer tydligen att finnas 3 olika alternativ där ett (det dyraste?) inkluderar kontroll av bromsvätska, motorolja, kylvätska mm.
Man tar sig för pannan.
:mad:
Besiktningen tog exakt 10 min. för 1½ man. En var under HBn halva tiden.
Hyfsad timpeng må jag säga.
Snart är allt privatiserat i profitens tecken.
Jag sa till en av besiktningsmännen att allt skulle ju bli billigare med konkurrens.
Svaret blev:" I H-E heller.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Jag påstår att apoteken har blivit betydligt bättre. Trevligare personal, längre öppettider, fler och mindre köer. Med tanke på din avslutning Chippen så finns alternativ. Nordkorea och Kuba är de enda länderna i världen som har statliga apotek.


Nu är det längre öppentider och det är tillsvidare det enda positiva, men med ett mindre sortiment av läkemedel och mera krafs, jag besöker gärna ett apotek för att få min medicin men som det nu är liknar det mera ett postorderföretag eftersom medicinen måste beställas, men schampo från Björn Axen har dom inne i massor..

Just nu går ju inte apoteken så bra, men när några flera är utslagna ska vi få börja betala, det är det som kallas avreglering..

Skolan:
Nu börjar barnaskaran minska rejält som ska börja/går i skolan, vad gör man då som friskola, man kånkar och säljer ut det som finns kvar, barnen får ta den stora smällen då dom inte kan fortsätta sin påbörjade utbildning efter att några investerare hämtat ut det som fanns att hämta..

Tidigare fanns det ett par Naturbruksgymnasium i hela Sverige och det fanns inget underlag för fler, men när kapitalisterna dök upp i skolan insåg dom att där får man mest betalt per elev och poff så blev det det 53st Naturbruksgymnasium.. Sverige behöver inte fler bönder och framförallt inte Stureplan-tjejer som luras dit för att gulla med djuren..

Samma personer/kapitalister är just nu på väg in i flyktingbranschen inte för att dom är intresserade av andra kulturer och människor utan enbart för att tjäna pengar..

Absolut ska grundstenarna tillhöra folket så att inga kapitalistgubbar kan hämta dom pengar som finns för stunden och sen dra och lämna över skräpet som blev kvar till folket..

En vacker dag blir ni gamla och får sitta ensamma på långvården hoppas då den inte är privatiserad och ska maximera någon privatpersons vinst..
När det gäller äldrevården har jag mer att skriva men den här tråden handlar ju om besiktningar..:rolleyes:
Men vi får väll se om besiktningarna kommer bli billigare nu när den har privatiserats:twitcy:


Men det är min åsikt och jag respekterar att vissa av er är av en annan åsikt:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Svårt att jämföra med skattefinansierad verksamhet och privat verksamhet. På nåt sätt ska verksamheten finansieras
Privatisera barnomsorgen och priset stiger 10-falt, t.ex.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Besiktning

Svårt att jämföra med skattefinansierad verksamhet och privat verksamhet. På nåt sätt ska verksamheten finansieras
Privatisera barnomsorgen och priset stiger 10-falt, t.ex.

Exakt!
Det är väl bättre att all verksamhet bär sin egen kostnad än att min gamla mor på 90 år skall betala en del av min besiktning på skattsedeln?

Beträffande lagerhållning på apoteken för att hålla ned kostnaden kan jag gärna vänta en dag på min medicin. Det funkar utmärkt med lite framförhållning.
 
Toppen