Relax
HBK Medlem
Sv: Besikning av Husbil
Om jag hade fått det "svar" som du har erhållit, så skulle jag förslagsvis svara Besikta/Mariette med följande;
1) De flesta husbilar har en höjd 2,6-3,3m - ungefär som lastbilar) som gör att de inte går in under "personbilsportarna" hos besiktningarna. Det gäller oavsett om bilarna väger under eller över 3,5 ton - det kan ju vem som helst se med egna ögon!
2) Oavsett om husbil väger över eller under 3,5 ton eller lastbilar/personbilar så utförs i stort samma besiktning på alla dessa (vikten bestämmer inte heller vad som kollas = samma konstruktioner)! Fö i stort sett samma Fiat/AL-KO chassier på 85% av Sve husbilar såväl över som under 5 ton. Ska då just "tunga" husbilar subventionera ofta illa skötta lastbilarna (och bussar, mm) som rullar både hårt och mycket - taskig grund för kostnadskalkyler!
3) Lastbilsbanor; eftersom vanliga husbilar inte lär gå genom personbilsportarna så måste väl alla husbilar undantagandes plåtisar(?) över/under 3,5 ton gå på lastbilsbanorna liksom troligen även husvagnar??? Fö står oftast dessa banor tomma när man är där med ex släp och p-bilar.
4) Jämförelse p-bil kontra husbil, ser ingen större skillnad med husbil, i varje fall inte tidsmässigt. Däremot blir man frustrerad då ex p-bilen kostar 320:- att besiktiga medan ett lätt släp (max 750Kg) kostar 370:-, jag tror inte att dessa besiktningar kan kalkylera sina priser överhuvudtaget!
5) Ge besiktningar av hög kvalite; det ska vara tillräcklig kvalite och inget annat! Besiktningen ska inte omfatta mer än det som krävs enligt de vanliga kraven som ska vara uppfyllda. Alltså finns i det inga kriterier för prishöjningar, glöm utökade besiktningspaket - de har inget med denna prissättning att göra!
6) Tillgång till besiktningsboken; ja en sådan har jag haft hos den gamla Bilprovningen men den har nu försvunnit i och med denna nya konkurrens!
Finns mycket mer som kan tilläggas men tror detta räcker!
/ Ha de bra Per
Perfekt att du fått ett "svar(?) Per, tog mig friheten att numrera i din text" för att kunna kommentera svaret som du fått.Jag fortsatte kolla lite om priser bla. med ett mail till Besikta, se svar nedan.
Hej Per!
Tack för ditt mail.
1) Jag kan förstå att med bakgrund av de tidigare oerhört låga priserna för tunga husbilar så ter sig vår, och flera andra aktörers prishöjningar negativ för varje enskild husbilsägare.
2) Vi har medvetet höjt priset för våra tunga husbilar, och jag vet att även Opus nu följt efter och ligger idag på ett pris på 790 kr för samma tjänst. Anledningen är att detta pris tidigare varit direkt fel, dvs övriga fordon har subventionerat husbilspriset kraftigt.
3) För att besikta de riktigt tunga husbilarna krävs att de tas in på våra lastbilsbanor, vilket kräver betydligt fler (och dyrare) resurser i anspråk.
4) Det går inte att jämföra med en personbilsbesiktning, som denna kategori tidigare varit prissatt i närheten av.
5) Vi vill ge alla våra kunder besiktningar med hög kvalitet, med de bästa teknikerna och den bästa utrustningen och samtidigt bidra med extra värde i form av utökade besiktningspaket, något vi nu infört för personbilar och som vi kommer att utöka även till er husbilsägare framgent.
6) Vi ger också våra kunder tillgång till besiktningsboken, både i pappersform men framförallt på nätet, där du som kund kan samla alla dina fordon, hålla koll på när de ska besiktas och ha alla dina besiktningsprotokoll på ett och samma ställe.
Jag hoppas att ovan har gett svar på dina frågor.
Med vänliga hälsningar Mariette Lindsjö, Marknadschef Besikta
Om jag hade fått det "svar" som du har erhållit, så skulle jag förslagsvis svara Besikta/Mariette med följande;
1) De flesta husbilar har en höjd 2,6-3,3m - ungefär som lastbilar) som gör att de inte går in under "personbilsportarna" hos besiktningarna. Det gäller oavsett om bilarna väger under eller över 3,5 ton - det kan ju vem som helst se med egna ögon!
2) Oavsett om husbil väger över eller under 3,5 ton eller lastbilar/personbilar så utförs i stort samma besiktning på alla dessa (vikten bestämmer inte heller vad som kollas = samma konstruktioner)! Fö i stort sett samma Fiat/AL-KO chassier på 85% av Sve husbilar såväl över som under 5 ton. Ska då just "tunga" husbilar subventionera ofta illa skötta lastbilarna (och bussar, mm) som rullar både hårt och mycket - taskig grund för kostnadskalkyler!
3) Lastbilsbanor; eftersom vanliga husbilar inte lär gå genom personbilsportarna så måste väl alla husbilar undantagandes plåtisar(?) över/under 3,5 ton gå på lastbilsbanorna liksom troligen även husvagnar??? Fö står oftast dessa banor tomma när man är där med ex släp och p-bilar.
4) Jämförelse p-bil kontra husbil, ser ingen större skillnad med husbil, i varje fall inte tidsmässigt. Däremot blir man frustrerad då ex p-bilen kostar 320:- att besiktiga medan ett lätt släp (max 750Kg) kostar 370:-, jag tror inte att dessa besiktningar kan kalkylera sina priser överhuvudtaget!
5) Ge besiktningar av hög kvalite; det ska vara tillräcklig kvalite och inget annat! Besiktningen ska inte omfatta mer än det som krävs enligt de vanliga kraven som ska vara uppfyllda. Alltså finns i det inga kriterier för prishöjningar, glöm utökade besiktningspaket - de har inget med denna prissättning att göra!
6) Tillgång till besiktningsboken; ja en sådan har jag haft hos den gamla Bilprovningen men den har nu försvunnit i och med denna nya konkurrens!
Finns mycket mer som kan tilläggas men tror detta räcker!
/ Ha de bra Per