• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besikning av Husbil

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Besikning av Husbil

Jag fortsatte kolla lite om priser bla. med ett mail till Besikta, se svar nedan.
Hej Per!
Tack för ditt mail.
1) Jag kan förstå att med bakgrund av de tidigare oerhört låga priserna för tunga husbilar så ter sig vår, och flera andra aktörers prishöjningar negativ för varje enskild husbilsägare.
2) Vi har medvetet höjt priset för våra tunga husbilar, och jag vet att även Opus nu följt efter och ligger idag på ett pris på 790 kr för samma tjänst. Anledningen är att detta pris tidigare varit direkt fel, dvs övriga fordon har subventionerat husbilspriset kraftigt.
3) För att besikta de riktigt tunga husbilarna krävs att de tas in på våra lastbilsbanor, vilket kräver betydligt fler (och dyrare) resurser i anspråk.
4) Det går inte att jämföra med en personbilsbesiktning, som denna kategori tidigare varit prissatt i närheten av.
5) Vi vill ge alla våra kunder besiktningar med hög kvalitet, med de bästa teknikerna och den bästa utrustningen och samtidigt bidra med extra värde i form av utökade besiktningspaket, något vi nu infört för personbilar och som vi kommer att utöka även till er husbilsägare framgent.
6) Vi ger också våra kunder tillgång till besiktningsboken, både i pappersform men framförallt på nätet, där du som kund kan samla alla dina fordon, hålla koll på när de ska besiktas och ha alla dina besiktningsprotokoll på ett och samma ställe.

Jag hoppas att ovan har gett svar på dina frågor.
Med vänliga hälsningar Mariette Lindsjö, Marknadschef Besikta
Perfekt att du fått ett "svar(?) Per, tog mig friheten att numrera i din text" för att kunna kommentera svaret som du fått.
Om jag hade fått det "svar" som du har erhållit, så skulle jag förslagsvis svara Besikta/Mariette med följande;

1) De flesta husbilar har en höjd 2,6-3,3m - ungefär som lastbilar) som gör att de inte går in under "personbilsportarna" hos besiktningarna. Det gäller oavsett om bilarna väger under eller över 3,5 ton - det kan ju vem som helst se med egna ögon!
2) Oavsett om husbil väger över eller under 3,5 ton eller lastbilar/personbilar så utförs i stort samma besiktning på alla dessa (vikten bestämmer inte heller vad som kollas = samma konstruktioner)! Fö i stort sett samma Fiat/AL-KO chassier på 85% av Sve husbilar såväl över som under 5 ton. Ska då just "tunga" husbilar subventionera ofta illa skötta lastbilarna (och bussar, mm) som rullar både hårt och mycket - taskig grund för kostnadskalkyler!
3) Lastbilsbanor; eftersom vanliga husbilar inte lär gå genom personbilsportarna så måste väl alla husbilar undantagandes plåtisar(?) över/under 3,5 ton gå på lastbilsbanorna liksom troligen även husvagnar??? Fö står oftast dessa banor tomma när man är där med ex släp och p-bilar.
4) Jämförelse p-bil kontra husbil, ser ingen större skillnad med husbil, i varje fall inte tidsmässigt. Däremot blir man frustrerad då ex p-bilen kostar 320:- att besiktiga medan ett lätt släp (max 750Kg) kostar 370:-, jag tror inte att dessa besiktningar kan kalkylera sina priser överhuvudtaget!
5) Ge besiktningar av hög kvalite; det ska vara tillräcklig kvalite och inget annat! Besiktningen ska inte omfatta mer än det som krävs enligt de vanliga kraven som ska vara uppfyllda. Alltså finns i det inga kriterier för prishöjningar, glöm utökade besiktningspaket - de har inget med denna prissättning att göra!
6) Tillgång till besiktningsboken; ja en sådan har jag haft hos den gamla Bilprovningen men den har nu försvunnit i och med denna nya konkurrens!

Finns mycket mer som kan tilläggas men tror detta räcker!
/ Ha de bra Per
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Hej Relax.
Jo jag håller med dig i det stora hela men jag tror att det något enklare svaret räcker för att de skall förstå meningen.

Med vänlig hälsning, Per
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Besikning av Husbil

Hej!

Tack för tipset Decker. :) :)

I fredags var jag inne och besiktade min Frankia I 820 GD, 3 axlar och 5 ton.
Jag valde Dekra i Karlstad till priset av 370:-

:music-icon: Stor eloge till Dekra som är 490:- billigare än Besikta. :music-icon:

Kan tillägga att den gick igenom utan några som helst problem
 
F

F.d. 13307

Guest
Sv: Besikning av Husbil

Var finns bilprovningen i närheten av Mjölby?
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Sv: Besikning av Husbil

Fick ett Presentavi från Dekra på 50kr. betalade 430 kr.
Ett halvljus för lågt ett för högt, killen hämtade verktyg och
justerade dom. Bra service!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Besikning av Husbil

Är det tillåtet att spåna litet?!? Jag vågar - i "nånannanismens" tecken:

I den bästa av världar resp när HBK blivit ännu mycket större, kunde man kanske tänka sig ett klubbägt AB med t ex tre egna bilbesiktningar / verkstäder betjänade av kunniga, kanske pensionerade medlemmar.

Man kunde väl också överta några sådana befintliga anläggningar inkl en del erfaren och kunnig personal och därmed snuva riskkapitlister o dyl, som idag trissat upp priserna alltför mycket.

Verksamheten kunde också kompletteras med andra inte alltför avancerade jobb som t ex däckbyten, olje-och filterbyten mm resp delvis med egen insats.

Visst är idén bra, även om den är orealistisk!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Besikning av Husbil

Är det tillåtet att spåna litet?!? Jag vågar - i "nånannanismens" tecken:

I den bästa av världar resp när HBK blivit ännu mycket större, kunde man kanske tänka sig ett klubbägt AB med t ex tre egna bilbesiktningar / verkstäder betjänade av kunniga, kanske pensionerade medlemmar............

Tanken är god. Men, det är bara att titta på Lantmännen som är böndernas organisation startad av bönder & COOP som är ett medlemsägt konsumentkooperativ. Lika är det med Folksam eller Swedbank (fd Sparbanken) mm. Alla dessa organisationer är skapade för att konkurrera med "kapitaliststyrda" företag & hålla priserna lägre till konsumenternas fromma. I dessa organisationer har du idag en massa anställda människor varav en del med svindlande löner. Priset på det dom tillhandahåller är inte heller speciellt billigt. Så skulle det naturligtvis bli om HBK skulle etablera sig inom besiktning & service av husbilar. Ide'n är bra men enligt mitt tycke en utopi.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Är verkligen besiktningskostnaderna så "hutlösa" personal, lokaler, specialutrustning, utbildning kostar pengar...? :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Undrar hur man rent praktiskt skulle lösa det? Öppnar nog för mycket mygel? Sedan behöver bilar som körs lite också kontrolleras, t.ex. bromsar mår inte bra av för lite användning medan bilar som körs mycket, sällan har problem. :)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Besikning av Husbil

Är verkligen besiktningskostnaderna så "hutlösa" personal, lokaler, specialutrustning, utbildning kostar pengar...? :wideeyed:
Ja om det är som ovan angetts så tycker jag att får man betala över 800.- för den korta tid en besiktning i regel tar, börjar närma sig tandläkartaxor :)
"Det är dom små utgifterna som föder hälsa och välstånd när man är pensionär" :):):)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Jo men besiktningspriset kan väl knappast vara anpassat efter inkomsterna hos varje kund? Sedan finns det ju en verklighet bakom besiktningspriserna, löner, arbetsgivaravgifter, lokaler o.s.v. Vem skall betala dessa om inte användarna gör det?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Besikning av Husbil

Jo men besiktningspriset kan väl knappast vara anpassat efter inkomsterna hos varje kund? Sedan finns det ju en verklighet bakom besiktningspriserna, löner, arbetsgivaravgifter, lokaler o.s.v. Vem skall betala dessa om inte användarna gör det?

Har inget att göra med ev inkomster , skillnaderna emellan besiktningsstationerna kan rimligtvis inte vara så höga som det
har exemplifierats i inläggen här. Men som allt annat kommer det
förmodligen att reglera sig självt, men förmodligen kommer dom med
de lägsta priserna att höja upp dom när dom upptäcker att folk accepterar.
"Det är först när man har stålar som man uppskattar dess värde"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Det kan vara så att delar av kostnaden har betalats via något annat konto, kanske har personbilsbesiktningarna som ju går ganska fort och är många, subventionerat besiktningarna av tunga fordon där det går åt mer personal, större lokaler o.s.v.?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Besikning av Husbil

Det kan vara så att delar av kostnaden har betalats via något annat konto, kanske har personbilsbesiktningarna som ju går ganska fort och är många, subventionerat besiktningarna av tunga fordon där det går åt mer personal, större lokaler o.s.v.?

Javisst kan det vara så
 
Toppen