• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensinskatteuppror

F

F.d. 11346

Guest
Sv: Bensinskatteuppror

De svenska bilisterna betalar redan världens högsta koldioxidskatt. Att föreslå ytterligare höjningar är inget annat än ren symbolpolitik, anser Motormännens Riksförbund.


- Från bilisthåll är det ett obegripligt förslag som miljöminister Anders Carlgren går i spetsen för när han talar om ytterligare höjda drivmedelsskatter. Ingen annan utsläppskälla i Sverige eller i hela världen betalar ens i närheten av vad de svenska bilisterna betalar för sina koldioxidutsläpp. Industrin i Sverige betalar i bästa fall hälften av bilisternas kostnad för utsläpp per kg koldioxid. Koldioxidproblematiken är en global fråga och inte liktydigt med en svensk transportfråga, som vissa politiker och debattörer försöker göra det till, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännens Riksförbund.
De totala svenska koldioxidutsläppen motsvarar 3 promille av världens utsläpp. En tredjedel av detta anses transportsektorn svara för.
- Det är naivt att tro att ytterligare hårdbeskattning av denna enda promille skulle rädda världens miljö. Koldioxidutsläpp borde ju rimligen betraktas som lika oönskade oavsett vilken utsläppskälla de kommer ifrån. I Sverige betalar inte flyget något för sina utsläpp, ej heller sjöfarten medan industrin i bästa fall betalar halv avgift.
Statistiska Centralbyrån visade i en utredning för några år sedan att de svenska hushållen står för ca 25 procent av de svenska utsläppen men betalar mer än 50 procent av koldioxidskatten, säger Tomas Nilson.
- En ytterligare höjning av koldioxidskatten för svenska bilister påverkar inte bilanvändandet märkbart. Det visar tidigare års höjningar av bensinskatten. Det enda som händer är att det blir tommare i folks plånböcker.
Två av partierna i alliansregeringen gick till val på att sänka bensinskatten. I TV:s valduell den 10 september 2006 mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt var budskapet glasklart från moderatledaren: inga höjda drivmedelsskatter om den borgerliga alliansen fick bestämma.
- Vad vi nu ser från miljöministerns sida är början till ett nytt valsvek. Redan vid årsskiftet höjdes bensinskatten, trots tidigare löften, och nu eventuellt en gång till. Regeringens trovärdighet måste starkt ifrågasättas. Det är helt oacceptabelt med politiker som bluffar väljarna, säger Tomas Nilson.


Motormännens Riksförbund – Informationsenheten – Tel 08-690 38 00
2007-07-09, (18/07)
För eventuella ytterligare kommentarer kontakta Tomas Nilson.
Om man nu kunde få drömma och fantisera om att åtminstone en miljon bilägare ställde av sina fordon(gärna samma dag).Sen ställde krav på en kollektivtrafik som passar alla, även nattarbete helger o.s.v.Det skulle vara skoj att se 300 pers på busshållplatsen när bussen som tar 60 pers kommer. Men säger vän av ordning´´det går ju inte,det fungerar inte,Sverige skulle stanna´´.JUST DET!. Och att få poltikerna att fatta att utan bilen fungerar inte detta land.Tänk bara att betala tillbaka fordonsskatt, förlorade inkomster som drivmedelsskatt,miljöskatter.Synd bara om mackägare och verkstäder tillbehörsfirmor viss turistnäring.Hur många arbetstillfällen går bort? .Ja den listan kunde göras lång,Och förmodligen blev en sån protest inte så långvarig,för då skulle regeringen LYSSNA. ( Men det är bara en dröm)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bensinskatteuppror

Oavsett vad man kallar "skatten" på drivmedel, mm. Det är bara att konstatera att Sverige inte har eller haft högre bensin-/dieselpriser än vad man har i de flesta andra "västeuropeiska" länderna -, detta är min erfarenhet tom sept 2007.

Att priset för miljön sätts av våra politiker (baserats på snittet av folkviljan - exkl särintressen) är klart och det spelar ingen roll vilken färg som regeringen har, oavsett vad de själva säger.

Det som irriterar mig är att vi i Sverige i alla lägen skall söka överbjuda och gå före på alla områden trots att vår påverkan betr utsläpp är liten!
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Bensinskatteuppror

om man är missnöjd med alt i sverige, varför inte flytta dit man är nöjd med alt...


mvh
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Bensinskatteuppror

Denna tråd har blivit en liten politisk diskussion vilket kanske inte är helt fel, bara den blir lugn och saklig. Alla vet ju att saker drabbar oss helt olika beroende var vi befinner oss på skalan. Först blev jag besviken (läs gärna förbannad) när jag hörde om skattehöjningarna på drivmedel och fordonsskatten. När jag började summera hur det drabbade lilla mig och min madame blev det inte så tokigt ändå. Med den minskade inkomstskatten minus dom ökade skatterna blir det faktiskt ett litet plus ändå. Klart är att man blir lite purken när man först får 1000:- mer, och sen tar dom tillbaka 600:-. Men med lite eftertanke är det ju inte helt fel att det blev 400:- på plussidan. Vi är då kanske stående på solsidan med fasta jobb, men dock inte några höginkomsttagare. Detta förstår jag att det inte gäller alla, men är dock övertygad att det gäller många i denna klubb.

Har jag fel kommer det nog att märkas på svaren.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Bensinskatteuppror

Hej!

Om man tittar på åldrar i klubben så inser ju de flesta att det är många pensionärer eller sådana som just köpt husbil nu när man går i pension. För pensionärer finns inga skattesänkningar på "lönen", möjligen kan det bli någon krona på sänkt fastghetsskatt.


Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:

Ska det gå åt pipsvängen ska det i alla fall gå till musik.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensinskatteuppror

Jag tycker att detta snacket "Att vi bilister släpper ut så mycket skit i luften" ÄR DET ÖVERKURS PÅ.

Visst släpper vi ut mycket skit, men jag tror att om man skall vara seriös och saklig, ja då måste man börja i rätt ända.

Jag har tidigare nämnt detta om FLYGET som måste vara den stora boven i dramat.
Men observera jag säger inte bara att en flygstol till Thailand motsvarar ett års bilkörning.

Nej, jag talar också om dom Fraktplan som går kors och tvärs över klotet.
Dom kör en massa varor, Livsmedel, grönsaker och mycket annat som skördas på en plats och förädlas på en annan plats på klotet. Nej, detta talar inte våra folkvalda om eftersom dom åker ner till Bryssel för att äta lunch och sedan åker dom hem igen på kvällen.

Samtidigt skall vi vara glada för att det finns folk som vågar prata om dessa saker och då är ju både FN och EU bra Forum för detta, ELLER?

Och till sist, Lägg inte ner Järnvägen , satsa på den istället så kunde vi få bort många Tradare på Vägarna.

Hälsningar från en som inte är ute och "cyklar" kurt.b
:confused: :D
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bensinskatteuppror

Tack Kurt! Jag har tidigare berättat om det här med flygets utsläpp och gör det inte igen, ingen i regeringen skulle ändå reagera då dom är beroende av det.. I Stockholm har vi ett "problem" precis som Kurt i Göteborg har. Vi har miljözooner, vissa bilar får inte åka inne i staden mm. Men då Stockholm och Göteborg är kuststäder och storstäder så kommer det en massa turistfartyg från april till september och lägger till i hamnarna inne staden. Det är bra för Staden då det är penningstarka turister som gästar staden, köper prylar, går på krogen mm. Det generar en hel del skattepengar till kommunen som väl behövs. Vi har inte såna skitiga fartyg i Sverige som dom som kommer hit med turister. Känns lite löjligt och även pinsamt att se Birka Lines båtar ligga brevid som har satsat stenhårt på miljön, giftfria bottenfärger, katalysatorer på motorerna mm, ligger avstängda vid hamn och kopplar upp sig på "nätet". Turistbåtarna ligger ofta på redd för att dom är så stora eller så ligger dom vid kaj, alla har motorn igång dygnet runt för att försörja båten med el och värme och att tjockoljan inte ska stelna. En sån båt lär visst spy ut mer skit på ett dygn än vad Stockholms alla bilar gör på ett år, kan ha fel!! Pengar styr nog tyvärr allt, även miljön.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Bensinskatteuppror

Det är skönt att se att flera har genomskådat detta med "miljötänket".Kolla bara på statens inkomstbudget för 2008 så kan ni se att dieselskatten ger 1miljard.Tror nån att höjningen var för att få folket att köra mindre?Om vi skulle köra mindre spricker budgeten, och i så fall var ska pengarna tas? Inkomstkalkylen ligger så att vi ska köra lika mycket som förut.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Bensinskatteuppror

Jag tycker vi flyttar till våra husbilar förståss, säljer villan så slipper vi fastighets skatten, gäller förstås vi som som bor i villa. ni andra slippet hyran
Och står vi stilla, så slipper vi bensin skatten. ställer av bilen parkerar utanför en resturang.
Då kan vi äta varje dag.
OK. ifall om det kan påverka skriver jag på upproret ang bensinskattet. dumt om detta kan påverka utgången.( man vet alldrig om min röst kan vara den viktigaste)
:p
 
Toppen