• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BENSIN i vattentanken!!!!!!

F

F.d. 55290

Guest
Har haft bilen utlånad (DEFINITIVT FÖR SISTA GÅNGEN) och fått tillbaka den med bensin i vattentanken (100 l tank). Finns det någon möjlighet att rena tanken så att det blir drickbart vatten igen??????

Bioma 1423
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: BENSIN i vattentanken!!!!!!

Man bör nog vara nykter när man tankar husbilen!

PS! Kanske inte så mycket hjälp till den som redan drabbats men definitivt en tankeställare till den som skall tanka!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55290

Guest
Sv: BENSIN i vattentanken!!!!!!

Lite svårt för mig att avgöra låntagarens nykterhet!!!!

Hade nog hoppats på ett mer konstruktivt svar!!!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BENSIN i vattentanken!!!!!!

Det positive i dette er at bensin fordamper lettere enn diesel, en grundig rengjøring og lufting av tanker og slanger skulle redde disse. Pumper, pakninger og kraner kan ta varig skade av bensin, men det ser en først når en har renset systemet. Etter en grundig rengjøring så skylles hele systemet gjennom, gjerne en omgang med eddik og evt. sitronsyre skulle fjærne mesteparten av aromaen, deretter er det tid for en full fuksjonstest av alle kraner og punkter.
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: BENSIN i vattentanken!!!!!!

Tack Bengt-Åke!!

Jag visste inte att det fanns någon annan husbilsdemontering än i Osby. Västervik är ju betydligt närmare.
 
F

F.d. 17595

Guest
Sv: BENSIN i vattentanken!!!!!!

Hyr själv ut bilar, det inträffar med jämna mellanrum att detta sker med diesel i vattentanken, byte är det enda som hjälper om du ska ha bort all smak och lukt, kör inte in det i systemet då får du byta allt, kostnad för materialet ca., 50.000:- + arbete. Det finns ett vattenfilter på CBI som du kan montera på där du får renare vatten i husbilen än hemma
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: BENSIN i vattentanken!!!!!!

Tack Bengt-Åke!!

Jag visste inte att det fanns någon annan husbilsdemontering än i Osby. Västervik är ju betydligt närmare.

Västerviks Beg Bildelar Jan Solstad
Har det mesta till transportbilar men vet också delens värde
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13313

Guest
Sv: BENSIN i vattentanken!!!!!!

Västerviks Bildemont Jan Solstad
Har det mesta till transportbilar men vet också delens värde
Hälsningar Bror

Dum fråga:
Kunde man inte ha gjort vattentankens "hål" mindre än vad dieselröret är? Så enkelt att undvika problemen INNAN. Husbilstillverkarna kanske tycker att det är enkla pengar att tjäna på alla "dumma" husbilsägare?!

För de som vill ha en en dekal på svenska som det står "ENDAST DRICKSVATTEN" (med blå text på vit vinyl eller transp.) kan maila mig sin adress på johny@4tal.se så ska jag skicka en gratisdekal. (100 x 30 mm)
dricksvatten.jpg
(Gäller givetvis enbart medlemmar :) och inte för många....).

Lycka till med saneringen!

/Johny
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: BENSIN i vattentanken!!!!!!

Hej!
Jag har råkat ut för exakt samma sak på 90-talet (också en LT). På den tiden fanns det maskintvätt medel som hette Bio-Luvil. Jag skoffade in sådant och fyllde tanken och lät stå över natt. Möjligen hade jag en skvätt Klorin i någon sköljing senare ( idagens läge rekommenderar jag inte det senare). Skölj flera gånger och försök få luftcirkulation genom tanken.
Efter ett tag märkte vi inga problem. Hade nog varit värre med diesel.
Lycka till!
Jan-Evert
 
Toppen