• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

F

F.d. 6061

Guest
Jag påbörjar en ny tråd då denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t35329/ började avvika från ursprungsämnet.

Nu är det så att det av misstag tankats diesel i vattentanken i husbilen och tyvärr har man även kört runt det i systemet. Jag har läst en del om Dr Keddo som ska vara en effektiv produkt för att rensa ur systemet men det verkar inte finnas att köpa utanför Tyskland.

Min fråga är nu vad ni andra säger att jag ska tänkas använda för att få en "smakfri" tank igen (om systemet överhuvudtaget går att rädda vill säga...)

Jag har fått tips på Klorin och ättika, har någon några erfarenheter av detta som kan komma med tips?

Tack på förhand!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Leste en del av beskrivelsen av produktet fra Keddo, det inneholder bl.a. sitronsyre og eddik. Ville selv være forsiktig med klorin, det sitter lenge i tanken. Fant fra Dr.Keddo GmbH Bichemische Produkte at produktet selges i Norge og Danmark - begge steder av båtutstyrsforretninger, mulig det er så i Sverige også.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Tyvärr lär du nog få leva med svag doft/smak av diesel i framtiden oberoende vad du rengör tanken med.

Jag lider med dig och ditt misstag.Hoppas det ordnar sig.

// Pär
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Om det ändå varit mitt misstag så hade det kanske varit lättare att leva med... Låt ALDRIG någon snäll anställd på en bensinmack tanka åt dig...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Om det ändå varit mitt misstag så hade det kanske varit lättare att leva med... Låt ALDRIG någon snäll anställd på en bensinmack tanka åt dig...

Om en anställd på macken gjort ett fel, så ansvarar företaget för detta. (Förhoppningsvis, för företaget, täcks detta av företagets försäkring.)

I så fall är det bara att låta en verkstad byta ut hela vattensystemet. (Enligt uppgift i "Husbilen Test" kan en sådan opeation gå på ca 40 000 kronor...)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Bensinstationen har ett arbetsgivaransvar så detta skall stationen betala. Troligtvis går det på deras försäkring men det har mindre betydelse, skadeståndsskyldigheten kvarstår.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Håller helt med om att detta måste omfattas av mackens ansvar. Jag skulle begära ett kostnadsförslag från en firma och begära ersättning från det ansvariga företaget.
Skadan på bilen är ju en direkt följd av personalens slarv och då borde det inte vara något problem med ersättningsfrågan.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Hej igen.

En liten uppdatering i ärendet... Tjejen på macken svär sig fri från ansvar och hävdar att hon inte fyllt i vattenpåfyllningen och eftersom ingen såg henne göra det är det ord som står mot ord.

Jag har nu fyllt upp tanken med Klorin - sköljt ur, fyllt på med ättika, sköljt ur, fyllt på med Klorin igen som jag ska låta stå över natten och sen kör jag en vända med ättika igen. Peppar peppar, men innan jag fyllde på med Klorin sista gången så verkade som om lukten försvunnit. Det återstår att se i morgon efter jag kört sista omgången med ättika hur vattnet smakar. Dessutom verkar vattenpumpen ha klarat sig men backventilen till vv-beredaren är trasig.

Har man inte bättre saker för sig en fredagskväll så varför inte sitta i husbilen med en kall öl och vänta på att vattnet ska fyllas... ;-)
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Hej!

Gå och köp några påsar citronsyra på affären och häll i dem, det är ingen fara att ha det i vattnet heller eftersom det är ett livsmedel, vi hade problem med dålig smak/lukt i tanken men detta försvann då vi hade citronsyra i vattnet. Den finns att köpa i alla matvaruaffärer.

//Charsten
 

PoPS

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Har inte macken övervakningskamera? Det finns ju på de flesta mackar idag.

Hoppas du får ordning på tanken.

Hälsn Peter & Pia
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Så här gjorde vi när vår dotter hade lyckats tanka diesel i vattnet..Fyll tanken, slå i 2 liter klorin öppna kranarna tills det luktar klorin om vattnet. låt stå en timme pumpa sedan ut allt vattnet via kranarna växla mellan kallt och varmt så att beredaren också blir genomsköljd. fyll upp igen och slå i citronsyra, flera hg och låt det också stå en bra stund. Pumpa ut det också. får du in armen i tanken kan du gnida in den med citron när den är tom. tyvärr försvinner inte doften helt men vi klarade vårt vattenbehov med dunkar den första sommaren efter incidenten, och använde bara tankvattnet till toan.Har märkt bilen så att det inte skall kunna hända igen.
Lycka till
 

Bilagor

  • 056.JPG
    056.JPG
    1,5 MB · Visningar: 8
  • 057.JPG
    057.JPG
    1,6 MB · Visningar: 8
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Hjälp! Diesel tankat i vattentanken

Hej igen.

Ny uppdatering...

Det verkar som om vattentanken klarat sig. Jag monterade ur den och skurade den invändigt med diskmedel. Sen monterade jag tillbaka den igen och slog i tio flaskor 24-procentig ättika. Körde igenom det i systemet och lät det stå över natten. Nu luktar det "bara" när jag kör varmvattnet. I vv-beredare kommer jag inte åt att skura tyvärr.

Jag ska tömma ur ättikan nu och köra i tio påsar citronsyra i tanken och köra igenom det i systemet...
 
Toppen