• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bensin - Diesel, prisutveckling 4-8 års sikt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pålagorna är förvisso största delen av konsumentpriset, men de fungerar dessvärre som en hävstång på råvarupriset, så ökar råvarupriset 1 kr/l blir väl bränslet omkring 3 kr/l dyrare i pumpen? Självklart kan politikerna sänka skatten för att kompensera ökade råvarupriser, fast det scenariot känns kanske inte helt sannolikt.
Inte riktigt. Energi och koldioxidskatt är punktskatter som inte påverkas av priset på bränslet. Däremot tillkommer moms på bränslepriset. Så stiger priset på bränsle som i ditt exempel med 1kr så tillkommer 25% moms och konsumentprisökningen blir 1,25kr.
 
När nu dieselpriset snart är 20 kr är det enormt störande att flygbränslet inte alls beskattas. Våra politiker skyller på internationella överenskommelser men vad gäller dieselpriset behöver vi bara åka över till Danmark för att få priser som är cirka 4 kr lägre räknat i svensk valuta! Varför ska de som väljer det mest miljöskadliga alternativet för sin resa -flyget helt slippa straffskatter bortsett från det löjliga lilla flygskatten på 60 kr inom Europa! Ni som läser detta och samtycker gå gärna med i bensinupproret på Facebook som trots sitt namn lika mycket handlar om dieselprisena!
 
Idag skiljer det ca 1,50 mellan bensin och diesel till bensinens fördel. Får denna regering hålla på som blir nog skillnaden större framöver. Hur det går med alla företagare som är beroende av maskiner struntar de uppenbarligen.

Med en annan regering tror jag inte det blir någon skillnad vid pumpen. Däremot kanske vissa grupper blir kompenserade med någon form av bidrag, politiker älskar administration, den ligger i deras natur.

Tror inte på någon större skilnad mellan alternativen framöver.
 
Prisforskjellen mellom bensin og diesel har sammenheng med produksjonsvolum. Det er en begrenset del av oljen som kan tas ut som diesel. Bensin syntetiseres fra tyngre oljekvaliteter og gass i tillegg til det som enkelt skilles ut ved direkte raffinering. En ser dette best på at prisen før avgifter for diesel følger råoljeprisen veldig godt. Bensin følger ikke med i like stor grad.
 
Idag skiljer det ca 1,50 mellan bensin och diesel till bensinens fördel. Får denna regering hålla på som blir nog skillnaden större framöver. Hur det går med alla företagare som är beroende av maskiner struntar de uppenbarligen.

Med en annan regering tror jag inte det blir någon skillnad vid pumpen. Däremot kanske vissa grupper blir kompenserade med någon form av bidrag, politiker älskar administration, den ligger i deras natur.

Tror inte på någon större skilnad mellan alternativen framöver.
Dom med ”maskiner” köper inte bränsle med den beskattningen på dieseln så du behöver inte vara orolig för dom längre
 
Prisforskjellen mellom bensin og diesel har sammenheng med produksjonsvolum. Det er en begrenset del av oljen som kan tas ut som diesel. Bensin syntetiseres fra tyngre oljekvaliteter og gass i tillegg til det som enkelt skilles ut ved direkte raffinering. En ser dette best på at prisen før avgifter for diesel følger råoljeprisen veldig godt. Bensin følger ikke med i like stor grad.
Hur kan då fieselpriserna vara så mycket lägre i grannländer som Danmark och Tyskland? De handlar väl på samma marknad?
 
Dieseln är bättre ur klimatpåverkan, men sämre på luftkvaliteten,
Bensinen är det tvärtom med.
Det beror på den högre verkningsgraden i en dieselmotor.

Så det är inte lätt att välja när politiker istället för forskare får bestämma.
 
Och när det gäller motorer som fungerar enligt dieselcykeln finns det ju sedan åratal tillbaka ett syntetiskt bränsle med mycket låg klimatpåverkan.
Jag såg en artikel att Q8 har kört en pilot on några tusen kubik biobaserad syntetisk bensin.
Men det är nog långt kvar innan vi ser den på tappen.
 
Nu förstår jag inte vad du menar, försök att förklara, jag får iallafall betala vad som står på pumpen ,
Grävskopor t.ex är i min värld maskin.
Grävskopor köper bulkdiesel med helt annan skatt. Finns även helt sattebefriad diesel att köpa, om man tillhör rätt målgrupp för det.
Ingen av dom får du framföra fordon på allmän väg. Och efter som dom inte tankar vid pumpen, betalar dom inte vad som står på pumpen.
Men andra större förbrukare får ju viss rabatt på pumppriset, har ju t.o.m. vi.
 
Så här ser en grävskopa ut:
Visa bilaga 216737
Den drar inget bränsle alls.

En grävmaskin däremot har ofta en dieselmotor, vars bränsle skattas som för tex personbil.
Jodå…
Är väl medveten om skillnaden på däck, hjul o fälg med…
Men vi har sån tur att dom flesta, inta alla, men dom flesta som sagt, förstår vad som menas när man skriver vad som ofta sägs i folkmun
(Till den lilla skara som är kvar, och har sett en skopa tankas med diesel, grattis)
Ändrades tydligen 2019, jaja så kan det vara med ointressanta saker…
 
Senast ändrad:
Om du medvetet använder fel ord, riskerar du att någon påpekar detta.
Det ger ju dessutom lägre trovärdighet till det som sägs senare om man tidigare bevisat att man inte vet vad man talar om.,
Detta bekräftades, du sa inte som det är.
 
Om du medvetet använder fel ord, riskerar du att någon påpekar detta.
Det ger ju dessutom lägre trovärdighet till det som sägs senare, om man tidigare bevisat att man inte vet vad man talar om,
vilket bekräftades, du sa inte som det är.
Nä, jag hade inte koll på en helt ointressant, men bra, skatteändring..
bara gratulera att det är så nu
Vilket inte ändrar det faktum, att en del förstår… andra inte
 
Senast ändrad:
Andelen diesel ur ett fat råolja har nog passerat sitt Max sedan några år Sedan!
Nu har väl snarare bensin ökat igen i och med att dom flesta hybrider är bensin. Om man antar att fördelningen mellan personbilar & tunga fordon är någorlunda konstant. Ur det perspektivet borde diesel börja gå ner i pris om man ser till balansen i rafenaderiprocessen.
Sen hur alla jävla skatter och reduktionsplikt slår mellan diesel i förhållande till bensin är ju svårare att se igenom.
Men egentligen begriper inte jag varför dieseln gått och blivit så pass mycket dyrare än bensin?
Däremot kan man nog med visst fog hävda att reduktionsplikten borde slå hårdare på bensinmotorer avseende förbrukning än på diesel då etanolens energi-innehåll skiljer sig rätt mycket från ren bensin räknat per volymenhet. Medan HVO ska va rätt likvärdig med fosil diesel. (Sen finns det en massa kommentarer att folk påstår sig köra längre på ”blankdiesel” som jag personligen tar med en nypa salt”.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen