• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Belysning

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min svärmor lämnade sin pb till en verkstad som bytte lampor till LED i originalstrålkastarna, där ingick byten till original inför besiktningen.
Visst fick hon ett ljust o starkt halvljus, men jösses vad det bländade mötande.
Hon bytte tillbaka till original.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja risken är stor att andra slår på helljuset i ansiktet på en om man
sätter in "fel" lampor i en reflektor som är gjord för rätt lampor.
Jag har sett flera fordon med LED och Xenon eftermonterat och dessa lampor har inte varit av bästa
kvalitet då dom lyser runt i hela inställnings instrumentet och då blir det även nedslag på servicen.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jag kollade min bils CoC dokument. Det finns inget angivet om vilken ljuskälla lampor ska ha. Varken fram, bak eller sida. Min uppfattning är att det ska sitta en E godkänd strålkastare / lampa med den E-godkända ljuskälla den produkten ska ha. Hur kan någon polis eller besiktning underkänna detta då det ej finns något beskrivet i CoC dokumentet? Min bil leverera med LED i Sverige, men kan ha halogen på andra marknader i EU.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Min svärmor lämnade sin pb till en verkstad som bytte lampor till LED i originalstrålkastarna, där ingick byten till original inför besiktningen.
Visst fick hon ett ljust o starkt halvljus, men jösses vad det bländade mötande.
Hon bytte tillbaka till original.
Hej
Nu beskriver du något annat. Du beskriver på till det jag kallar en piratprodukt. En sådan lampa xenon eller Led i den vanliga strålkastaren är inte godkänd samt har ofta en helt felaktig ljusbild.
Ursprunglig frågeställning var E-godkänd 90 mm rund lampa med byte till annan godkänd lampa = hela satsen byts.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Ja risken är stor att andra slår på helljuset i ansiktet på en om man
sätter in "fel" lampor i en reflektor som är gjord för rätt lampor.
Jag har sett flera fordon med LED och Xenon eftermonterat och dessa lampor har inte varit av bästa
kvalitet då dom lyser runt i hela inställnings instrumentet och då blir det även nedslag på servicen.
Förbättringen skulle göras med E godkänd produkt. Inte piratbelysningskälla.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Även jag funderar på att byta ut H7 Halogenlampor mot LED. Detta mest pga att jag måste byta ljuskälla varje år. Jag har provat flera olika fabrikat, både dyrare och billigare. Nu har jag funderat lite över denna typ. Är det någon som känner till något om dessa?


//Jocke
Enl produktfolder är de inte E godkända. Det innebär de inte är godkända att användas på väg.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.607
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ursprunglig frågeställning var E-godkänd 90 mm rund lampa med byte till annan godkänd lampa = hela satsen byts.

Var har du fått detta ifrån?

Jag besparar dig besväret att scrolla tillbaka till inlägg #1, genom att återge inlägget in extenso:

Dåligt halvljus små runda strålkastare på niesmann Arto tips vad göra

Pålle
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Nu beskriver du något annat. Du beskriver på till det jag kallar en piratprodukt. En sådan lampa xenon eller Led i den vanliga strålkastaren är inte godkänd samt har ofta en helt felaktig ljusbild.
Ursprunglig frågeställning var E-godkänd 90 mm rund lampa med byte till annan godkänd lampa = hela satsen byts.
Det var ett svar på Jockes fråga, missade att tillägga det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.274
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Produkten är inte E godkänd. Den får inte användas på väg.
Jo det är den, LED 90mm Hella är E godkänd. Hella till och med rekommenderar den för konvertering från halogenutförande.
Den finns i två utföranden (minst), godkänd för Nordamerika och Europa.

Om det finns andra små runda halvljus än 90mm gäller naturligtvis samma bestämmelser för dessa.
Gäller bara att hitta E godkända strålkastare. (som det finns gott om till 90mm diameter)
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jo det är den, LED 90mm Hella är E godkänd. Hella till och med rekommenderar den för konvertering från halogenutförande.
Den finns i två utföranden (minst), godkänd för Nordamerika och Europa.

Om det finns andra små runda halvljus än 90mm gäller naturligtvis samma bestämmelser för dessa.
Gäller bara att hitta E godkända strålkastare. (som det finns gott om till 90mm diameter)
Jag har Hella Led E-godkänd. Kontakta Autoexperten.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.607
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att en produkt är E-märkt innebär inte per automatik att det är fritt att använda den "hur som helst" – speciellt inte när det gäller helfordonsgodkända bilar.

För att få fullständig klarhet i frågan har jag nu på morgonen tillskrivit dem som vet – Transportstyrelsen – och ser med spänning fram emot deras svar.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.607
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Svaret kom väldigt snabbt:


Fråga: Jag har en hellintegrerad, helfordonsgodkänd husbil med separata, runda (ca 100 mm, halogen) hel- och halvljusstrålkastare.
Jag tycker att halvljuset är dåligt, och har sett att det på marknaden finns E-märkta LED-strålkastare (alltså inte några konverteringssatser) med samma fysiska mått.
Är det lagligt att byta till sådana, och behöver jag vidtaga några speciella åtgärder?


Svar: Om du ska ändra något på en helfordonsgodkänd bil så ska den genomgå en registreringsbesiktning efter ändringen. Då avgörs det om LED-strålkastarna kan godkännas eller inte godkännas.


Med vänliga hälsningar
Hans Cassepierre




Således är vi tillbaka till vad jag påstod i inlägg #4...

Pålle
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Svaret kom väldigt snabbt:


Fråga: Jag har en hellintegrerad, helfordonsgodkänd husbil med separata, runda (ca 100 mm, halogen) hel- och halvljusstrålkastare.
Jag tycker att halvljuset är dåligt, och har sett att det på marknaden finns E-märkta LED-strålkastare (alltså inte några konverteringssatser) med samma fysiska mått.
Är det lagligt att byta till sådana, och behöver jag vidtaga några speciella åtgärder?


Svar: Om du ska ändra något på en helfordonsgodkänd bil så ska den genomgå en registreringsbesiktning efter ändringen. Då avgörs det om LED-strålkastarna kan godkännas eller inte godkännas.


Med vänliga hälsningar
Hans Cassepierre




Således är vi tillbaka till vad jag påstod i inlägg #4...

Pålle
Fast jag tycker inte att svaret är tillräckligt tydligt.
Vad ställs för krav för att LED-strålkastarna ska godkännas?
Behövs t.ex nivåreglering och stråkastarrengöring?
Det är ju lite surt att få nedslag vid besiktningen när strålkastarna är inköpta och monterade...

 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Min svärmor lämnade sin pb till en verkstad som bytte lampor till LED i originalstrålkastarna, där ingick byten till original inför besiktningen.
Visst fick hon ett ljust o starkt halvljus, men jösses vad det bländade mötande.
Hon bytte tillbaka till original.
Jag har insett att det inte kommer att bli byte till LED i min bil :)
Tack för input!
//Jocke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.607
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vad ställs för krav för att LED-strålkastarna ska godkännas?
Behövs t.ex nivåreglering och stråkastarrengöring?

Svaret finns – om än inte tillräckligt tydligt – på den sajt du länkar till:

...kräver det oftast en strålkastarrengöring och/eller automatisk nivåreglering...

Gör som jag – fråga Transportstyrelsen. Det är där sakkunskapen finns.

Pålle
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.274
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man struntar i att reg besikta, så som en del gör när dom trimmar sin bil, är det kontrollbesiktningen som kan bli problem.

Vid kontrollbesiktning gäller dokumentet jag länkade till och citerade ovan.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Svaret kom väldigt snabbt:


Fråga: Jag har en hellintegrerad, helfordonsgodkänd husbil med separata, runda (ca 100 mm, halogen) hel- och halvljusstrålkastare.
Jag tycker att halvljuset är dåligt, och har sett att det på marknaden finns E-märkta LED-strålkastare (alltså inte några konverteringssatser) med samma fysiska mått.
Är det lagligt att byta till sådana, och behöver jag vidtaga några speciella åtgärder?


Svar: Om du ska ändra något på en helfordonsgodkänd bil så ska den genomgå en registreringsbesiktning efter ändringen. Då avgörs det om LED-strålkastarna kan godkännas eller inte godkännas.


Med vänliga hälsningar
Hans Cassepierre




Således är vi tillbaka till vad jag påstod i inlägg #4...

Pålle
Jag tror att man lugnt kan använda Hellas E godkända både som hel och halvljus. Det finns ingen polis eller besiktning som slår ner på det så länge ljuset är rätt inställd på den tid de har till förfogande vid en årlig kontrollbesiktning på Max 20 min. Däremot om man monterar en xenon eller led pirat lampa i en halogenarmatur är nog risken stor att det blir en 2:a eller i värsta fall körförbud.
 
Toppen