• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs larm?

D

Deleted member 11118

Guest
Jag har läst många texter om larm både här och på nätet. Finns tydligen larm som är jättedyra med många finesser. Min lite provocerande fråga är då, behöver man larm i husbilen och då av vilken anledning. Larmföretagen vill så klart sälja på oss olika dyra larm men behöver vi alla dessa olika larm med många finesser. Kan man klarar sig med det enkla eller bara lite sunt förnuft. Intressant att få höra vad Du tycker.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

Det billigaste du kan skaffa dig är klisterdekaler med texten LARM. Sök lite på google och bilder, så borde du hitta något som passar.
Sedan är det bara att leta i telefonkatalogen efter någon i din närhet som kan lägga det på plast med klister. Bordet bara kosta ett par hundra.

Fast ett larm känns säkert mer tryggt även om det inte garanterar att hålla tjuven/vandalen borta.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Behövs larm?

LITE OJUD SKADAR INTE
LARM MED RÖRELSEDETEKTOR OCH FJÄRRKONTROLL Kama Fritid T30-14
á 279 kr. Billigt och effektivt. Har ett i bodelen och ett i garaget.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Behövs larm?

Jag kan tycka att det känns tryggt med ett "redigt" larm, jag köpte ett i säkerhetsbutiken i Klippan, förutom att det för ett jäkla oväsen om man öppnar när det är larmat så är det även knutit till våra mobiltelefoner och i detta larm ingår även brandlarm/gas även det knutit till mobilerna!
:mh:

Mvh
Pilot
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

Finns nog en hel del fördelar med larm av olika slag.
Kanske en kombination av ljud & ljus-larm är bra.
Vet att många tycker att ett ljuslarm räcker.
Hade inget i mina 2 första HBar/Plåtisar - men nu satt det redan monterat i den senaste så ...
Jag har ännu inte använt det.
Vajer till dörrar är också en variant som många föredrar.
Skulle jag åka i södra Europa skulle jag ha larm.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Behövs larm?

Gå på din magkänsla!

Ett larm som låter när man öppnar dörrar eller dyl. skrämmer ju bort "spontan" tjuven beroende på vart bilen står, vilket kan vara bra när man sover i den.

Men om nån absolut och planerat vill ta din bil eller något i den spelar larmet mindre roll.

Lycka Till!

/Malbeck
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Behövs larm?

Självklart skall man ha larm! Det behöver dock inte vara särskilt avancerat.

Även om larmet inte håller tjuven borta så stressar det honom och förhoppningsvis ger han sig inte tid att leta igenom husbilen så noggrannt som annars.

En trygghet är även att under natten ha ett skal-larm som tjuter om någon dörr, lucka eller fönster öppnas. Därutöver kan man vidtaga andra åtgärder för att inte överraskas, många bra förslag finns i forumen.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Behövs larm?

Vi är inne på vår fjärde husbil och en självklarhet har hela tiden varit att vi skall ha ett larm. Larmet vi har nu är både sk skallarm och inre rörelselarm. Man bestämmer själv om man skall ha båda eller bara det ena. Vi har alltid skallarmet på under naten eller då vi lämnar bilen och våran vovve är ensam kvar. I övrigt är bilen fullarmad.

Även om vi hitintill aldrig varit utsatta för någon incident är det en trygghet. Men som någon sa tidigare, vill en tjyv in, så tar han/hon sig in. En för tjuven avskräckande orsak kan naturligt vis också bero på den blinkade lampa i framrutan som säger att "här finns det larm".

Sunt förnuft är heller inte fel och det är bra att ha oavsett om man har larm eller inte.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Behövs larm?

Ett avskräckande märke, rörelsedetektorer som tänder lysen. En lampa som blinkar för att visa att bilen är larmad är väl bra. Då kanske man slipper inbrott.
Men att kosta på dyra larm som talar om att det varit inbrott tycker jag är onödigt, jag ser det ändå. Om de då stulits lite eller mycket blir ju bara en skyllnad för försäkringsbolaget.
Det är till det man har försäkring.

Min åsikt / Leif.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

En vattenskål för hund att ställa utanför dörren till husbilen är nog inte fel. Ju större desto bättre. Och en dekal med en Rottis eller liknande stor hund är nog avskräckande.
Hälsningar Abben
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Behövs larm?

Vi har erfarenhet att larmad bil har sparat problem utomlands.
Jag har monterat DEFA larm med uppringning i HB:n av två huvudskäl.
1. Startspärr, att försvåra stöld = att någon kör iväg med bilen. Ibland är man ju ifrån bilen timmavis.
2. Att få uppringning på mobilen att nåt är på gång så att man har en chans att avstyra.
Sen är det naturligt vis avskräckande, vi har vårt hus vällarmat, alla grannar har haft inbrott utom vi, inte utan anledning tror jag. Vi kommer komplettera med JULAs "hundskall-larm" i HB:n när vi åter till Italien i sommar. Har det hemma, är kanon.
Mvh
 
T

Teddi

Guest
Sv: Behövs larm?

Brukar ställa ut vår lilla vovve(från Jula)med en liten platshink över.

en hink kan ju vara bra att ha,,var står du nånstans? nää,ja bara skojar,,:msn_laugh:

min hund e alldeles för snäll,,men min fru!hon har i varje fall ett respektingivande läte,,när hon kommer på mej med ett glas för mycke,,då flyr i alla fall ja fältet!! nä,,de blev inte bra detta:msn_wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Behövs larm?

Vi har erfarenhet att larmad bil har sparat problem utomlands.
Vi kommer komplettera med JULAs "hundskall-larm" i HB:n när vi åter till Italien i sommar. Har det hemma, är kanon.
Mvh

En tanke i sammanhanget! Jag undrar om alla Julas elektroniska hundar låter likadant! Så småningom lär sig väl "buset" hur dom låter! Jag har också en sådan "hund" i min bil! Vi hundägare kanske skulle träffas någon gång någonstans och jämföra våra hundar! Kanske till årsmötet!?

Nyfiken Jappe
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Behövs larm?

Skulle behöva lite mer basljud till vår lilla vovve,undrar om det går att bygga om han el. det kanske är en tik. Har nog hamnat utanför tråden.

Tommy R
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Behövs larm?

Eftersom jag har vägg mellan förar- och bodelen i bilen har jag vågat mig på att placera två rejäla och svåråtkomliga sirener i förardelen. Dom har ett så starkt och infernaliskt ljudtryck så att det gör ont om man utsätts för dom! Fjärrstyrda utifrån så att jag kan använda dom även när jag lämnar bilen.

Jag har flera av varandra oberoende larm som jag har totat ihop själv. Köpte först färdiga larm som jag provade men lämnade tillbaka eftersom jag raskt insåg att en massa onödig design och blinkande lampor inte gjorde funktionen bättre. Snarare tvärtom!

Bästa skyddet mot inbrott i husbilen är att använda sunt förnuft när man parkerar bilen!

Jappe
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

Enligt uppgift måste ett larm vara godkänt av Stöldskyddsföreningen för
att du skall få självriskeliminering av ditt försäkringsbolag vid skada eller stöld.
Vet någon vilka eller vilket larm som är ok blir jag glad att få veta detta.
Tack!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Behövs larm?

Fortsätt komma med synpunkter, tack till de som läst och skrivit. Jag kommer att skaffa larm men vet inte vad eller vilket. Jag tillhör dem i landet som inte kan installera själv, helt befriad från sådant, ideer har jag gott om men någon annan får utföra det.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Behövs larm?

Jag gör normalt allt mek själv, har monterad flera larm i "analoga" bilar, men i nya HB:n är det canbus, och utan el-schema blir det stökig. Fick mitt DEFA monterat av firma = cerifierat = mindre risk för gnäll från f-bolag om det händer nåt.
Jappe; när vi kommer ner till Spanien får vi gå ut med våra JULA-hundar, vår är en hane, aggresiv = står max känslighet.
Mvh Philip
 
Toppen