• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs larm?

D

Deleted member 11118

Guest
Jag har läst många texter om larm både här och på nätet. Finns tydligen larm som är jättedyra med många finesser. Min lite provocerande fråga är då, behöver man larm i husbilen och då av vilken anledning. Larmföretagen vill så klart sälja på oss olika dyra larm men behöver vi alla dessa olika larm med många finesser. Kan man klarar sig med det enkla eller bara lite sunt förnuft. Intressant att få höra vad Du tycker.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

Jag har läst många texter om larm både här och på nätet. Finns tydligen larm som är jättedyra med många finesser. Min lite provocerande fråga är då, behöver man larm i husbilen och då av vilken anledning. Larmföretagen vill så klart sälja på oss olika dyra larm men behöver vi alla dessa olika larm med många finesser. Kan man klarar sig med det enkla eller bara lite sunt förnuft. Intressant att få höra vad Du tycker.


Godt spørsmål!. Og helt klart en personlig avveining om hvilket sikkerhets nivå man ønsker.

1.
For meg/oss er det viktigste å ha ett system som gjør at eventuelle brudd mot min/vår sikkerhet, eller innbrudd, blir avverget FØR det fysisk skjer.

2.
Når jeg/vi sover dypt, så stiller jeg krav om at larm skal dekke bedøvende midler, co co2 og andre luktfrie og bedøvende væsker/gasser, i tillegg til alle de normale gasser og trusler vi omgir oss med.


En husbil er en "kjemikalie bombe" hvor giftige gasser er konsentert på ett svært lite kubikkinnhold av luft. Jeg sover ikke i en slik innretning uten å vite at jeg har den beste sikring til å våkne så tidlig i en trussel mot min velferd at jeg og mine er 100% trygge.

Kan nevne ett lite eksempel. En god bekjent bodde i sin enebolig bare 500 m unna min villa. Han hadde ett normalt norsk hus bygget i tre, brannvarslere og en kjempefin rottweiler tispe. Om natten da de begge sov dypt, ble det ulmebrann i huset, brannvarslere ble hørt av naboer, ingen hund og ingen Terje kom ut, var ikke mulig å gå inn pga varme og røyk for nabo. Røykdykkere fant begge på gulvet i huset da de hadde vært på vei mot terasse dør, døde. Andre eksempler er enkle å finne i media med husbiler hvor triste uhell har skjedd pga co - co2 lekkasjer inn i kabinen.

Jeg/Vi ønsker ikke bli eksponert slike problemer.

Har forespurt om "husbil larmer" som klubben har inngått avtaler med, og disse er ikke i nærheten av hva jeg vil kalle en trygg husbillarm. Systemene er vanlige billige røykvarslere, propanvarsler og noen dørkontakter koblet trådløst mot en sms meldings sender. Har i alle mine husbiler kjøpt dyrt alarmsystem. Vi har aldri følt oss truet av noen art, og heldigvis aldri opplevet noe negativt på våre reiser i Europa. I Kroatia opplevde vi at våre naboer hadde innbrudd på campingplassen når vi var på stranden, ikke vi. Sånn sett har kanskje systemene vært overkill. Eller kanskje har systemet har holdt problemer unna uten at vi har merket trusselen(da er hensikten vår oppnådd)?. Når husbilene selges er kjøperne svært fornøyd og opptatt av at systemet er montert, og jeg opplever at husbilen åpenbart er mer lettsolgt for en god pris.

Og dett er min holdning til sikkerhet for alle ombord.
:mh4:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Behövs larm?

Jag har ett larm som jag tycker är helt ok för oss (se tidigare inlägg), sedan kan det ju alltid diskuteras vad som är tillräckligt, som jag ser det så är det väldigt personligt, vissa går hela livet med både livrem och hängslen i byxorna och det räcker tydligen inte ändå...hade jag varit så rädd att jag inte tyckt att det larm vi har idag räcker till så hade jag nog skaffat mig en annan fritidssysselsättning!

Medd sunt förnuft och ett "hyffsat" larm som inte kostar skjortan kommer man långt!

Pilot:msn_wink:
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

Vi använder dessa backsensorer endast som sovlarm. Annars har vi RedKnows Minifinder Multi som GPS-larm.
På framdörrarna sitter låsningar mellan dörr och stol. (Sista bilden)
Bifogade miniatyrer

Hej Håkan, skulle du kunna förklara lite mer i detalj, var och hur du har satt fast låsningen mellan dörr och stol? Gärna med bilder.
//Nilhen
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

I dörren har jag bytt ut skruven mot en gjängad ögla. Sedan har jag i stolsunderedet borrat ett hål mitt för dörrens ögla och monterat en likadan ögla.
Mellan dessa har jag satt karbinhakar och ett skothake och en ring. Ringen finns för att jag ska kunna anpassa avståndet genom att klämma till den.

Vitsen med skothake är att det blir mycket enkelt om man måste utrymma den vägen. Bara att rycka i ringen och låset går upp

Material från Jula o Biltema
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Behövs larm?

Hej
Hittar inte dit larm på Jula. Kanske finns i någon annan butik
MVH
Ronny:quest:

Hej, Jag har letat runt i Sverige och kan inte hitta något "hund" alarm, men efter mycken möda och stort besvär så har jag hittat ett larm på Amazon.com av vilket jag har köpt ett. Larmet heter; DK10U Barking Dog Alarm & DM10E external notion sensor.
Detta fungerar utmärkt och låter mycket verkligt som en stor hund. En stor besvikelse dock, är fraktkostnaden som är i princip dyrare än själva larmet. pris för larmet = GBP 59.95 och fraktkostnaden är GBP 56.
Trots detta har jag köpt ett sådant larm och jag är nöjd. Ni kan hitta larmet på denna länk:
Amazon.co.uk: barkiong dog alarm
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Behövs larm?

Håkan,

din lösning med backsensorerna verkar bra. En fråga: har du monterat ett komplett backsensorsystem? Vilka avstånd larmar det på?

Göran T625
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Behövs larm?

Som svar på trådfrågan säger jag JA. Men sen behöver inte alla ha alla de sju larmen jag har.

Ett av mina tysta larm är backsensor från Kjell & Co, under 500:-. Jag har monterat 2 av de fyra sensorerna och ska montera de andra två när jag kommer på var. De larmar från 2 m och inåt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

Nortronix NX5 har de funktioner du behöver. Skalskydd med alla sorters gaslarm samt brandlarm när du är i bilen inkl när någon kommer nära på utsidan. Riktigt inbrottslarm när du lämnar bilen. Lätt att hantera och med valbara nivåer på skydd. Ett riktigt bra larm så att du kan vara trygg. Att betala stora pengar för husbilen och sedan ändå vara orolig bara för att man sparat de sista tusenlapparna verkar inte vara en god lösning. Montera ett riktigt larm hos en proffsfirma och glöm leksakerna från div prylkrängare.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Behövs larm?

Nortronix NX5 har de funktioner du behöver. Skalskydd med alla sorters gaslarm samt brandlarm när du är i bilen inkl när någon kommer nära på utsidan. Riktigt inbrottslarm när du lämnar bilen. Lätt att hantera och med valbara nivåer på skydd. Ett riktigt bra larm så att du kan vara trygg. Att betala stora pengar för husbilen och sedan ändå vara orolig bara för att man sparat de sista tusenlapparna verkar inte vara en god lösning. Montera ett riktigt larm hos en proffsfirma och glöm leksakerna från div prylkrängare.

I grunden kan det finnas ett proffslarm med dom "rätta" tillbehören men det hindrar inte att man kompletterar det med lite extra finesser som inte finns i proffslarmen, t ex bevakning runt bilen med hundskall, cam eller radar innan någon ens börjat ge sig på bilen.

Samt ha igång radio, TV eller slumpvis tända och släcka lampor, fejkade stearinljusflammor, larmdekaler mm (se "Ensam hemma", fantasin har inga gränser.

Hur många proffsbillarm har egen batteribackup ifall angriparen lyckas slå ut bilens batteri genom kortslutningar?

Det viktigaste är nog att den totala lösningen INTE skall vara standard. Det skall vara som ett minfält med larmning av larmen också (försåtsminering).

Sen avgör situationen hur mycket som skall vara igång. Hemma i det larmade garaget behövs inga fler medan alla larm (och lite annat) kan behövas vid en fricamping i södra Europa i de ekonomiskt oroliga länderna.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

I grunden kan det finnas ett proffslarm med dom "rätta" tillbehören men det hindrar inte att man kompletterar det med lite extra finesser som inte finns i proffslarmen, t ex bevakning runt bilen med hundskall, cam eller radar innan någon ens börjat ge sig på bilen.

Samt ha igång radio, TV eller slumpvis tända och släcka lampor, fejkade stearinljusflammor, larmdekaler mm (se "Ensam hemma", fantasin har inga gränser.

Hur många proffsbillarm har egen batteribackup ifall angriparen lyckas slå ut bilens batteri genom kortslutningar?

Det viktigaste är nog att den totala lösningen INTE skall vara standard. Det skall vara som ett minfält med larmning av larmen också (försåtsminering).

Sen avgör situationen hur mycket som skall vara igång. Hemma i det larmade garaget behövs inga fler medan alla larm (och lite annat) kan behövas vid en fricamping i södra Europa i de ekonomiskt oroliga länderna.
Du har givetvis rätt. Det går att ytterligare öka nivån på säkerhet utöver vad ett riktigt larm som NX5 kan ge. Det larmet har också sensorer för rörelser utanför bilen och kan larma med SMS sirener ljus och dyl. Batteribackup går också att få samt larm på om någon mixtrar med själva larmet. Ingen installation är helt perfekt men när tjuven ser dekalen från en proffsanläggning går han om han är i branchen troligen vidare till ett lättare objekt. Om man sedan kompetterar med bra lås, kassaskåp säkrade fönster mm så klarar man sig troligen bra. En trådlös överfallsknapp finns också till larmet. Nästa steg blir då vakthund modell Rottvieler eller dyl samt beväpning och till så farliga platser åker inte vi så där sätter jag stopp. Sauern får stanna hemma i vapenskåpet utom när vi är på tävlingar.:msn_laugh:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Behövs larm?

Ferietur i autocamper ødelagt af kriminelle | Skive Folkeblad Online

Noen ganger ser man slike i avisen. Derfor er ikke mickey mouse løsninger, og billige "husbilslarm" som mangler vesentlig elementer i sikringen, noe for oss. Må være fryktelig trist å bli utsatt for noe slik.
Også en grunn til å ha alarmsystem som aktiveres separat fra husbilens fjernstyrte CanBus system, som tyvene kan deaktivere.
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Behövs larm?

Jo Teddi, roligt! Ibland blir allt så himla seriöst. Kom igen! Sen larm eller inte får väl nar och en känna vad som är bra.
Men det man kan konstatera är hur många gånger man hör larm från bilar tjuta länge, länge.....
Ha de i vårvädret
Gert:mcride:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Behövs larm?

Ferietur i autocamper ødelagt af kriminelle | Skive Folkeblad Online

Noen ganger ser man slike i avisen. Derfor er ikke mickey mouse løsninger, og billige "husbilslarm" som mangler vesentlig elementer i sikringen, noe for oss. Må være fryktelig trist å bli utsatt for noe slik.
Også en grunn til å ha alarmsystem som aktiveres separat fra husbilens fjernstyrte CanBus system, som tyvene kan deaktivere.

Som det är förklarat i avisen så övernattade paret på en "stor rastplats". Det kan man väl säga var ett sätt att utsätta sig för fara. Det är inte att rekommendera med övernattning på rastplatser, eftersom det är väl känt att det är platser med hög risk att man kan råka illa ut.
Man kan ju aldrik vara helt säker att inte bli utsatt för brott någonstans, men övernattning på rastplatser även i Skandinavien är att inbjuda tjuven att ta för sig.
:cool:
 
Toppen