• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs elblock?

AndMeg

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
33036
Medlemskap
2022
Hej!

Kan något svara på om man verkligen behöver ett elblock (typ EBL). Det känns som att den är med för att allt ska fungerar korrekt då landström är inkopplad. Jag fricampar bara, och då känns elblocket mest ivägen, särskilt nu när jag installerat solcellsregulator och Dc-Dc laddare utanför elblocket. Tänker jag rätt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det beror lite vad du menar med behöver elblock.
Elblocket var ju från början bara en benämning på en plåtlåda som innehöll lite div. kopplingar och säkringar som länk mellan startbatteri, bobatteri, laddare och ofta en mekanisk huvudbrytare. Efter det så fick man in några reläer m.m. Efter det så plockade man in ännu mer, men mest reläer kopplingar och elektronik till mätare små smidiga tryckknappar. Samtidigt så blev ju då elblocket så övergripande att halva bilen dör och en dyr reparation av elblocket behövs för att få liv i den igen.
Om man bygger en egen husbil eller bygger om/renoverar en gammal, så är det ju mer vettigt att göra en egen greppbar låda med kopplingar och reläer och andra mätare så man får det som behövs och kan byta ut någon del som går sönder i stället för en hel fabrikstillverkad låda som man knappt kan ta sig in i.

Påminner lite om de där stereoapparaterna förr i forntiden som innehöll förstärkare, radio, skivspelare och ibland även en kassettbandspelare, roligt tills en av delarna gick sönder.

Det man behöver är ju fungerande laddning vid körning samt avskiljare från startbatteri/generator när bilen inte är igång.
Fungerande laddning och ev. ström i några 230V kontakter när man är inkopplad på stolpe.
Fungerande laddning från solceller m.m. när man står ute i grönskan.
En lagom samling säkringar som skydd.
Helst en jättebra separat mätare kopplad direkt på batteripolen som räknar och håller reda på hela innehållet i bobatteriet så man är säker på hur mycket ström man har, laddar in eller tar ut och kan göra av med, och till det behövs inget elblock bara lite bra eftermarknadsdelar.

Elblocket är väl ett smidigt sätt för husbils/husvagns tillverkarna att montera och utgå ifrån. För att bygga upp allt från noll med lösa delar i varje ny bil och husvagn skulle inte heller vara vettigt tidsmässigt.

Så det blir ju lite som jag skrev i övre raden... Beror lite på vad du menar med elblock. En hel del funktioner behövs ju, men om de måste vara fabriksbyggda inne i en hemlig plåtlåda som kallas elbock...... Nej :p.

Tycker jag i alla fall. M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om din EBL fungerar som den ska så finns det ingen anledning att ta bort den, blir bara en massa extra jobb.
På min förra bil var laddaren trasig i ebl och hela klumpen vägde lika mycket som ett blybatteri.
Den slängde jag ur och byggde en egen, lättvikts variant.
Dock fanns inga ritningar över funktion och kablage så det blev en hel del mätande, testande, göra om innan allt var rätt kopplat och fungerade som tänkt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Helst en jättebra separat mätare kopplad direkt på batteripolen som räknar och håller reda på hela innehållet i bobatteriet så man är säker på hur mycket ström man har, laddar in eller tar ut och kan göra av med, och till det behövs inget elblock bara lite bra eftermarknadsdelar.

Tycker jag i alla fall. M.v.h. JANKRO.
Finns det någon annan hyfsat enkel sensor som kan skicka spänningen på batteriet över t ex WiFi direkt, WiFi via Telldus, LAN eller något liknande?
Jag har Mobilt bredband till router och en Telldus-bas som mäter temp och luftfuktighet. Viktigt på vintern.
 

AndMeg

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
33036
Medlemskap
2022
Hej, det beror lite vad du menar med behöver elblock.
Elblocket var ju från början bara en benämning på en plåtlåda som innehöll lite div. kopplingar och säkringar som länk mellan startbatteri, bobatteri, laddare och ofta en mekanisk huvudbrytare. Efter det så fick man in några reläer m.m. Efter det så plockade man in ännu mer, men mest reläer kopplingar och elektronik till mätare små smidiga tryckknappar. Samtidigt så blev ju då elblocket så övergripande att halva bilen dör och en dyr reparation av elblocket behövs för att få liv i den igen.
Om man bygger en egen husbil eller bygger om/renoverar en gammal, så är det ju mer vettigt att göra en egen greppbar låda med kopplingar och reläer och andra mätare så man får det som behövs och kan byta ut någon del som går sönder i stället för en hel fabrikstillverkad låda som man knappt kan ta sig in i.

Påminner lite om de där stereoapparaterna förr i forntiden som innehöll förstärkare, radio, skivspelare och ibland även en kassettbandspelare, roligt tills en av delarna gick sönder.

Det man behöver är ju fungerande laddning vid körning samt avskiljare från startbatteri/generator när bilen inte är igång.
Fungerande laddning och ev. ström i några 230V kontakter när man är inkopplad på stolpe.
Fungerande laddning från solceller m.m. när man står ute i grönskan.
En lagom samling säkringar som skydd.
Helst en jättebra separat mätare kopplad direkt på batteripolen som räknar och håller reda på hela innehållet i bobatteriet så man är säker på hur mycket ström man har, laddar in eller tar ut och kan göra av med, och till det behövs inget elblock bara lite bra eftermarknadsdelar.
g vara nöjd med nuvarande uppsättning och ha kvar elblocket :/


Wow! :) tack för ett utmärkt svar.

Jag har nu i laddning från generatorn på cirka 60A till mina lithium. Som förövrigt max kan ta emot 60A laddning. Sen solceller. För att ha koll på allt har jag en shunt. Allt är victron. Det var väl när jag installerade dem jag började inse hur mycket ivägen elblocket kändes.

Men ska nog vara nöjd med nuvarande uppsättning och ha kvar elblocket :/
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Finns det någon annan hyfsat enkel sensor som kan skicka spänningen på batteriet över t ex WiFi direkt, WiFi via Telldus, LAN eller något liknande?
Jag har Mobilt bredband till router och en Telldus-bas som mäter temp och luftfuktighet. Viktigt på vintern.
Vi har en Victron batterimonitor med shunt, den är visserligen enkel men kostar lite, den har en justerbar relästyrning som jag har kopplat en Nexa sändare till. Nexa sänder vid tillslag en signal till Telldus som i sin tur skickar en notis till telefonen...

Har även en Raspberry pi kopplad till Victron VRM portal för uppföljning i realtid.
 
Toppen