Vickeviking
HBK Medlem
Behöver lite feedback på mina funderingar inför mitt första köp av husbil.....
Tillhör dom lyckliga som numera har 52 veckor semester om året.
Har hyrt husbil några veckor och känner att detta är något för mig.
Kommit fram till att jag vill ha bil med vattenburen värme. Detta för att jag skall ha möjlighet att testa att bo även lite på vintern.
Vill ha "taksäng" (nedfällbar) istället för alkov. då får jag avskilda sovplatser om man har vän med sig
Det jag ser framför mig är att det blir en hel del förflyttande/åkande då jag aldrig sett något av Sverige, Norge eller Finlands vackra natur (sett hela världen efter 45 år på havet...).
Tänker mig tex några veckor bara uppe i Nordnorge, lite fjordar. Svenska fjällvärlden, mm, Ser inte resande i städer som det primära, i alla fall inte i början. Senare kan det säkert bli södra Tyskland och även en del i Europa.
Problemet jag brottas med är hur jag skall se på min investering!!??
Begagnad bil, "välbyggd" bra kvalitet för 500-650000 kr?? Typ 2008-2012 modeller.
ELLER:
Ser att det finns nya till "kampanj" för 750-850000 kr.
Ny bil har bra EURO klass och troligen mindre åtgång på ström då jag antar att all belysning i princip är LED.
Äldre bil har väl mer "strömförbrukning" samt sämre utsläppsklass, dvs vill jag söder ut så kan det bli problem,
Det som i slutänden då blir intressant är ju hur mycket jag riskerar förlora i pengar om jag INTE skulle tycka detta var kul efter ett år eller till nästa höst.
En ny bil måste ju sjunka bra mycket mer än vad en redan sju-åtta år gammal bil gör??
Tittade på en ITINEO DB 740 ALDE (765000 kr) tex. Är det något andrahandsvärde om ett drygt år på denna nya bil kan man undra?
Detta jämfört med tex RAPIDO 9066 DF 2010 (600000 kr)
Även kilat snabbt på EURA INTEGRA LINE för runt 600000 kr.....(2012-2013)
Vill ju trotts allt inte riskera allt för stor förlust efter år. om det visar sig inte vara min grej....
Tacksam för ideer eller feed-back.......
Tillhör dom lyckliga som numera har 52 veckor semester om året.
Har hyrt husbil några veckor och känner att detta är något för mig.
Kommit fram till att jag vill ha bil med vattenburen värme. Detta för att jag skall ha möjlighet att testa att bo även lite på vintern.
Vill ha "taksäng" (nedfällbar) istället för alkov. då får jag avskilda sovplatser om man har vän med sig
Det jag ser framför mig är att det blir en hel del förflyttande/åkande då jag aldrig sett något av Sverige, Norge eller Finlands vackra natur (sett hela världen efter 45 år på havet...).
Tänker mig tex några veckor bara uppe i Nordnorge, lite fjordar. Svenska fjällvärlden, mm, Ser inte resande i städer som det primära, i alla fall inte i början. Senare kan det säkert bli södra Tyskland och även en del i Europa.
Problemet jag brottas med är hur jag skall se på min investering!!??
Begagnad bil, "välbyggd" bra kvalitet för 500-650000 kr?? Typ 2008-2012 modeller.
ELLER:
Ser att det finns nya till "kampanj" för 750-850000 kr.
Ny bil har bra EURO klass och troligen mindre åtgång på ström då jag antar att all belysning i princip är LED.
Äldre bil har väl mer "strömförbrukning" samt sämre utsläppsklass, dvs vill jag söder ut så kan det bli problem,
Det som i slutänden då blir intressant är ju hur mycket jag riskerar förlora i pengar om jag INTE skulle tycka detta var kul efter ett år eller till nästa höst.
En ny bil måste ju sjunka bra mycket mer än vad en redan sju-åtta år gammal bil gör??
Tittade på en ITINEO DB 740 ALDE (765000 kr) tex. Är det något andrahandsvärde om ett drygt år på denna nya bil kan man undra?
Detta jämfört med tex RAPIDO 9066 DF 2010 (600000 kr)
Även kilat snabbt på EURA INTEGRA LINE för runt 600000 kr.....(2012-2013)
Vill ju trotts allt inte riskera allt för stor förlust efter år. om det visar sig inte vara min grej....
Tacksam för ideer eller feed-back.......