• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver lite hjälp inför köp!

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Plåtis är ju snabb och smidig, motsatsen borde bli långsam och klumpig. Konstigt önskemål kan jag tycka.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skulle jag byta husbil, skulle jag göra om samma sak igen, nämligen köpa lite äldre fullutrustad premiumhusbil.
Köpte min 2014, då var den 9år, gav 570Kkr, kostade ny 2005 1,6milj.kr
Det enda jag kompletterat med är rejält med solpaneler och hydrauliska stödben.
Det som är kvar att bygga är en lithiumbatteribank, men det dröjer nog något år.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
En bra byggd bild med lite kvalitet verkar ha ett hyfsat stabilt andrahandsvärde även om den är från 2005-2010

Svåra blir väl att hitta rätt som så många säger. Men det är väl en bit av att processen att äga en minimal sommarstuga på fyra hjul.
All olika betäcknings, nummer bokstavskombinationer som inte tycks finnas någon som helst logik i ;) (i alle fall inte för den oinvigde)

Känner att det är så lätt att falla för frestelsen att gör små avkall på kravlistan bara för att få nytt eller nyare.

Har väl idag fått hyfsad pejl på vilka modeller eller märken som av användare här i gruppen/forumet anses vara bra välbyggda bilar med god kvalitet.
Som tekniker har jag lärt mig att det inte spelar så stor roll hur fina och dyra maskiner man köper om dom inte sköt och servas!

Sedan kommer ju del två av inköpsprocessen: från Privatperson, från Firma eller inköp utomlands? Med min vanliga otur vid alla bilköp så borde jag förmodligen använda mig av en firma (och naturligtvis betala lite mer....)
Dom flesta större företagen här på Västkusten verkar ha väldigt bra rykte om sig samt bra rekommendationer från folk som handlat där...

Känns som att slutet september, oktober å in i november borde vara bra månader att leta begagnat, då jag tror många byter in sin gamla husbil vid den tiden..... Elller?

Uppskattar synpunkter och tips eller förslag från användare.
(annars hade jag ju inte skrivit här över huvud taget.. :) )

Tackar för den info och feedback jag hitintills fått.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Håller med!! Man kan göra en "önskelista", men sen inser man snart att man kan inte få "allt". Man får prioritera och prova sig fram. Vinter, vattenburen värme, då är ju dubbla golv och bra isolering också viktigt!
I nuläget verkar man nästan få pengarna tillbaka efter ett år, om du köpt en beg husbil. Gäller ju inte nya husbilar.

Välkommen till klubben "passionärer" förresten, om Du nu har 52 v sem om året. ;) Fast ibland saknar jag "semestern"!!

Inte så dumt att vara "långledig" faktiskt. Efter 45 år på havet känns det skönt att satsa på en ny karriär: köra husbil på land istället! :) Personligen vet jag inte om jag kan säga att jag saknar jobbet.

Tänker i alla fall ge detta ett rejält försök då jag känner ett husbil jämfört med "termos" känns något vettigare för mig.
Finns mycket att se då jag älskar naturen. Har i dagsläget ingen större planer på att besöka storstäder med bilen. Misstänker dock att det nog kan bli så framöver om man gillar detta och ger sig ner i Europa lite.

Vattenburen värme har alla jag träffat sagt att jag skall försöka få tag på då detta tydligen ger mycket skönare värme den kyliga delen av året. Hur mycket/bra en husbil är isolerad vet jag inte hur eller var man ser!? Tankar under bilen samt avloppsventiler är ju bara att böja sig och titta under så ser man hur skyddade dom är misstänker jag..... Taksäng nedfällbar har också en hel del bilar.
Typ av säng bak har jag nyligen börjat omvärdera lite vilken sort det skall vara.
Misstänker att jag kanske gör fel om jag inte i alla fall fundera lite över storlek på garaget. Är kanske inte helt fel att kunna ta med cykel. Solpaneler har jag tänkt sätta på om det inte finns. Huruvida det bör finnas AC samt ugn i bodelen känner jag just nu inte är viktigt. LED går lätt att byta ut om man vill...

Mycket att fundera på vad gäller små detaljer i bilen.... Kul är det hur som helst att kika runt och inspireras.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ut fra din ønskeliste i første innlegg så vil jeg begrense søkingen til helintegrert med dobbeltgulv og Alde varme. Det neste steget er hva slags sengeløsning en ønsker, om en er ensam spiller det liten rolle om køya er på tvers eller langs. Med 2 og pensjonsalder blir langsgående enkeltsenger viktigere selv om bilen blir lengre. Lek litt med mobile.de og sett inn forskjellige søkebegrep og prisrammer. Selv fra firma i Tyskland kan du komme over godbiter til hyggelig pris, utvalget er stort.

Selv startet vi med en 11 år gammel husbil som vi fikk fatt på ved en tilfeldighet, etter 4 år med den var vår ønskeliste vesentlig mer detaljert enn din. Hadde og analysert markedet for biler som kominnefor vår liste, det ble ikke mange merker/modeller i den listen. Den bilen vi byttet til hadde dobbeltseng på tvers bak og var ett år så etter 8 år fant vi at tiden var inne for bil med enkeltsenger, Det ble ny bil an samme merke, og i praksis fikk vi nesten like mye i innbytte for vår gamle som den hadde kostet oss. Hadde denne nye i 8 år før vi emigrerte og ikke kunne ta den med oss - hva vi tapte på rent salg via firma er en sak for seg.
 
F

F.d. 58689

Guest
Inte så dumt att vara "långledig" faktiskt. Efter 45 år på havet känns det skönt att satsa på en ny karriär: köra husbil på land istället! :) Personligen vet jag inte om jag kan säga att jag saknar jobbet.

Tänker i alla fall ge detta ett rejält försök då jag känner ett husbil jämfört med "termos" känns något vettigare för mig.
Finns mycket att se då jag älskar naturen. Har i dagsläget ingen större planer på att besöka storstäder med bilen. Misstänker dock att det nog kan bli så framöver om man gillar detta och ger sig ner i Europa lite.

Vattenburen värme har alla jag träffat sagt att jag skall försöka få tag på då detta tydligen ger mycket skönare värme den kyliga delen av året. Hur mycket/bra en husbil är isolerad vet jag inte hur eller var man ser!? Tankar under bilen samt avloppsventiler är ju bara att böja sig och titta under så ser man hur skyddade dom är misstänker jag..... Taksäng nedfällbar har också en hel del bilar.
Typ av säng bak har jag nyligen börjat omvärdera lite vilken sort det skall vara.
Misstänker att jag kanske gör fel om jag inte i alla fall fundera lite över storlek på garaget. Är kanske inte helt fel att kunna ta med cykel. Solpaneler har jag tänkt sätta på om det inte finns. Huruvida det bör finnas AC samt ugn i bodelen känner jag just nu inte är viktigt. LED går lätt att byta ut om man vill...

Mycket att fundera på vad gäller små detaljer i bilen.... Kul är det hur som helst att kika runt och inspireras.
Utbudet av bilar med Aldevärme är kanske något mindre än de med Trumavärme.
Tänk på att bara för att garaget är stort, så kanske inte lastvikten är lika stor. Där kan man lätt bli lurad.
Var nyss på en 2-veckorstur längs småvägarna på sydkusten i Norge till Stavanger och tillbaka över fjället. Glad att min bil inte väger över 3,5 ton, då vägtullarna är ganska mycket dyrare över den vikten. Likaså är ju färjorna dyrare ju längre bilen är och min är under 7 m, vilket är lagom. Dock skall man inte haka upp sig på ovanstående då värdet av en husbil med storlek som man trivs med, kan vara värt en dyrare kostnad på färjor o dyl. Återigen en kompromiss att tänka på.
Personligen har jag höga långbäddar bak, vilket för mig var enda alternativet. Då fick jag också ett rymligt garage, men tyvärr inte genomgående. Har också skjutdörr till badrummet vilket är väldigt smidigt och tar noll plats! Prioriterade även garderob för hängande kläder i bodelen, framför extra säte eller större kylskåp.
Tror inte det finns två husbilar som är exakt likadana, för alla är anpassade efter användarens behov, vad gäller "småsaker" och extra utrustning.
Ha lite is i magen, åk runt och kolla på plats vad de olika husbilstyperna har för för- och nackdelar. Lista dina plus och minus, pris, utrustning m m. Lycka till!!
 
W

Weckman

Guest
Kul att du hittat forumet och husbilslivet.. Verkar som du får en massa olika förslag och det ska du ha, det är en djungel att hitta rätt..

Jag kan bara ge dig ett råd angående köp och det är begagnat..
September är det husbils mässa i Jönköping, åk ner och få lite inspiration och klämma å känna på dom olika planlösningarna.

Efter mässan kommer du att se priser sjunka på beg marknaden då folk/återförsäljare vill bli av med sina fordon i hallarna eller garageuppfarten för att bereda plats åt nya fordon. Begagnad marknaden är otroligt stor nu och kommer bli större efter mässan, detta innebär köparens marknad..

Sen förstår inte jag resonemanget om att det är dyrare att äga en bil över 3,5t.. Du får lasta mer och får större yta.. Inte tar jag den till jobbet varje dag.. Du kör den inte som din privata bil utan ett kort svensk sommar, oftast..Småpengar enligt mig om man resonerar så, men givetvis får vi alla göra som dom vill..

Lycka till hur du än tänker och du kommer inte ångra dig gällande husbils livet då ledig tid är egentid...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
bompenger i Norge for husbil under 7500 kg er den samme som for småbil, på fergene er det lengden som avgjør. Mulig en må ha bombrikke for å få rett avgift, og da med en rabatt som er på 20% - men EU vil redusere denne.
 
F

F.d. 58689

Guest
Kul att du hittat forumet och husbilslivet.. Verkar som du får en massa olika förslag och det ska du ha, det är en djungel att hitta rätt..

Jag kan bara ge dig ett råd angående köp och det är begagnat..
September är det husbils mässa i Jönköping, åk ner och få lite inspiration och klämma å känna på dom olika planlösningarna.

Efter mässan kommer du att se priser sjunka på beg marknaden då folk/återförsäljare vill bli av med sina fordon i hallarna eller garageuppfarten för att bereda plats åt nya fordon. Begagnad marknaden är otroligt stor nu och kommer bli större efter mässan, detta innebär köparens marknad..

Sen förstår inte jag resonemanget om att det är dyrare att äga en bil över 3,5t.. Du får lasta mer och får större yta.. Inte tar jag den till jobbet varje dag.. Du kör den inte som din privata bil utan ett kort svensk sommar, oftast..Småpengar enligt mig om man resonerar så, men givetvis får vi alla göra som dom vill..

Lycka till hur du än tänker och du kommer inte ångra dig gällande husbils livet då ledig tid är egentid...
Tror du missuppfattade mig lite där, för jag skrev ju att de extra kostnaderna kan vara värda en större bil, beroende på individ. Vi är alla olika!! Att storleken spelar roll, vad gäller färjor och vägtullar kan Du väl ändå inte bortse från?!
Dessutom verkar inte Vickeviking ha för avsikt att köra "en kort svensk sommar" utan nyttja husbilen året runt, som jag förstått det.
Håller med om att man definitivt ska köpa en begagnad husbil som första husbil och inte ny.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Grensen på skiltene er 3500 kg, men det ble for ett år siden gitt offesiellt unntak for bobiler / husbil. Før dette måtte en jukse litt ved å benytte brobizz brikke - denne har hele tiden gitt småbil pris ved passering. Men jeg hadde en passering i 2012 som ble fakturert og den ble fakturert som under 3500 for miin 6500 kg husbil på svenske skilter, de øvrige ble belastet over brobizz.

Har du fått belastning for tung bil, eller er det kun informasjonstavlene?
 
W

Weckman

Guest
Tror du missuppfattade mig lite där, för jag skrev ju att de extra kostnaderna kan vara värda en större bil, beroende på individ. Vi är alla olika!! Att storleken spelar roll, vad gäller färjor och vägtullar kan Du väl ändå inte bortse från?!
Dessutom verkar inte Vickeviking ha för avsikt att köra "en kort svensk sommar" utan nyttja husbilen året runt, som jag förstått det.
Nja, nu var det inte just dig jag syftade på, vi skrev inlägget samtidigt såg jag..
Vickeviking ska nog inte ta sin bil utomlands i första skedet tror jag..Norge ifs.. Men många som väljer sina bilar tycker att man ska hålla sig under 3,5t då det är billigare med skatt, vägskatt, tullar, broar bränsle mm
Ska jag nyttja min husbil till 100% så vill jag ha komfort, lastutrymme och trivsel.
Åkte 600 mil genom 11 länder i somras och tyckte inte att det var mycket dyrare än med min förra bil, EasyGo+ med öresundsavtal och DarsGo så var det smidigt och inte heller dyrt. Hade tält grill cyklar och en massa annat onödigt med i garaget och köpte en massa lådor med vin på olika vingårdar på vägen och givetvis fick Calles i Rostock ett besök på vägen hem.. Inte var jag orolig för överlast eller axeltrycket..

Men kan kanske förstå resonemanget som första husbilen man köper, men kan bli en dyr affär när man inser verkligheten med lastvikter mm efter en sommar..
 
Senast redigerad av en moderator:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har haft husbil i 25 år. Min erfaren säger att listan med önskemål, prioriterade 1,2 och 3 är a och o. Alla blir inte tillgodosedda. Listan ska formas av hur du är som person. Vad beträffar olika märkens kvallitet försök att hitta en märkesoberoende verkstad. De kanske kan ge lite tips om vad du skall se upp med. Vad beträffar luft- eller vattenburen värme har jag erfarenhet av båda. Så länge det inte handlar om ren vintrecamping fungerar luftburen tämligen bra. Är du känslig för små temperatursvängningar, välj vatten. Lycka till med en begagnad under ditt på förhand bestämda maxpris.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Behöver lite feedback på mina funderingar inför mitt första köp av husbil.....

Tillhör dom lyckliga som numera har 52 veckor semester om året. :)

Har hyrt husbil några veckor och känner att detta är något för mig.

Kommit fram till att jag vill ha bil med vattenburen värme. Detta för att jag skall ha möjlighet att testa att bo även lite på vintern.
Vill ha "taksäng" (nedfällbar) istället för alkov. då får jag avskilda sovplatser om man har vän med sig

Det jag ser framför mig är att det blir en hel del förflyttande/åkande då jag aldrig sett något av Sverige, Norge eller Finlands vackra natur (sett hela världen efter 45 år på havet...).
Tänker mig tex några veckor bara uppe i Nordnorge, lite fjordar. Svenska fjällvärlden, mm, Ser inte resande i städer som det primära, i alla fall inte i början. Senare kan det säkert bli södra Tyskland och även en del i Europa.

Problemet jag brottas med är hur jag skall se på min investering!!??

Begagnad bil, "välbyggd" bra kvalitet för 500-650000 kr?? Typ 2008-2012 modeller.
ELLER:
Ser att det finns nya till "kampanj" för 750-850000 kr.

Ny bil har bra EURO klass och troligen mindre åtgång på ström då jag antar att all belysning i princip är LED.

Äldre bil har väl mer "strömförbrukning" samt sämre utsläppsklass, dvs vill jag söder ut så kan det bli problem,

Det som i slutänden då blir intressant är ju hur mycket jag riskerar förlora i pengar om jag INTE skulle tycka detta var kul efter ett år eller till nästa höst.

En ny bil måste ju sjunka bra mycket mer än vad en redan sju-åtta år gammal bil gör??

Tittade på en ITINEO DB 740 ALDE (765000 kr) tex. Är det något andrahandsvärde om ett drygt år på denna nya bil kan man undra?
Detta jämfört med tex RAPIDO 9066 DF 2010 (600000 kr)
Även kilat snabbt på EURA INTEGRA LINE för runt 600000 kr.....(2012-2013)

Vill ju trotts allt inte riskera allt för stor förlust efter år. om det visar sig inte vara min grej....

Tacksam för ideer eller feed-back.......


Nu kan jag svara ordentligt, vi satt i samma situation som dig när det gällde osäkerheten då det gällde värdeminskningen då vi skulle köpa första husbilen. Tänk om vi inte alls tyckte om husbilslivet efter det att vi verkligen hade en egen.

Råden får man nog ta med en nypa salt och sen sålla utefter det som passar en själv: hade personen jobbat med försäljning av nya husbilar hade han rekommenderat dig att köpa en ny problemfri husbil med lång garanti. Frågar du dom som sitter med stora gamla husbilar så tycker dom att du skall satsa på en stor gammal husbil som inte har problem längre, även dom skall ju försöka sälja dessa drivmedelstörstiga husbilar i framtiden.

En gammal husbil har betydligt närmare till en vattenskada än en nyare, framförallt om dom förvarats utomhus vintertid, jag skulle absolut avråda dig ifrån att köpa en för gammal husbil.

Själv har jag bara sett Concorde och Morelobussar och dess storlek ute på E4:an och dom sämsta platserna på Campingen, vid receptionen. Bara idag körde jag förbi 2 Concordbussar på E4:an. Och eftersom jag aldrig rastar där långtradarna övernattar så utgår jag ifrån att det är där alla dessa monsterbilar övernattar för jag ser dom TYP aldrig på våra övernattningar.

Köp begagnat.
Satsa på max 7½ meter, om det inte bara är E4:an du vill uppleva!
Stort garage, det vill ALLA ha så det underlättar vid försäljning.
Bra lastvikt.
Sen är ju du tidsmiljonär så du kan ju köra i lastbilstempot i Tyskland och välja tyngre husbil.
En bränslesnål husbil gör att du åker dit du vill och inte vad pensionen tillåter.

Men ska man verkligen få häftiga naturupplevelser så väljer man en plåtis under 6 meter, då hittar du massor med smultronställen som vi vanliga husbilar aldrig kommer åt men en sådan passar förmodligen inte för dig och dina önskemål.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Men ska man verkligen få häftiga naturupplevelser så väljer man en plåtis under 6 meter, då hittar du massor med smultronställen som vi vanliga husbilar aldrig kommer åt men en sådan passar förmodligen inte för dig och dina önskemål.

Vi har en 7,5m husbil och vi har fått många häftiga naturupplevelser kan jag lova..det behöver man ingen plåtis till. Visserligen finns det kanske ställen där det är svårt att köra med husbilen men de är lätträknade. Sedan om bilen är för trång och det finns dåligt med (last) utrymme är det ju inte heller så kul.

Om jag var du (trådskaparen) skulle jag köpa en äldre bil som är välskött och med få mil, då finns det liten risk att förlora mycket pengar om man skulle sälja om några år.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Är det verkligen så att en bil på 7,5 meter har lika lätt att ta sig fram på småvägar och parkera i stadsmiljö som en bil som är 5,5-6 meter lång? Frågan kanske kan upplevas som retorisk. Har man verkligen ett behov av att ta med sig så mycket grejor som ryms i en stor bil, då ska man förstås satsa på en sån. Liksom om man avser att åka fler än två personer. Men annars verkar det ju alldeles onödigt att frakta runt luft.
 
Toppen