• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver ett snabbt råd om husbilsköp

Status
Stängd för vidare inlägg.

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Det stora problemet är att det inte går att lita på vad tillverkare/säljare/Transportstyrelsen säger att bilen ska väga!
Det ökande antalet husbilar efter vägarna borde föranleda ett kraftigt ökat antal vägningar "efter väg".

"Det går inte att lita på att bilregistrets dokument speglar det unika fordonets verkliga vikt."

 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Snabba råd och beslut är i grunden rätt värdelöst, man ber nästan om att få hamna på pottkanten.
Ta det lugnt och bry dig inte ifall drömmen gick dig om intet, det finns fler husbilar och ju mer tid du har ju mer lär du dig om vad som är viktigast.

Lastvikten är prio 1.
Väljer du rätt husbil med rätt sängar, kylskåp, garage och en soffa man kan sitta i utan att sitta spikrakt så slipper du byta husbil om 1-2 år.

Mitt råd är att inte stressa!
 
F

f.d. 53452

Guest
Har nu förstått hur viktigt det kan vara med lastvikten, skall vägas med fulltank och full vattentank.
Sen vet vi ju vad vi själva väger, och cyklar och golfutrustning kan vi ju väga hemma, så det måste ju åtminstone finnas en 500 kg kvar efter vägning, tänker jag rätt då??
Fenix
Du tänker rätt. Det som kan ge "extra" kilon är vattnet beroende på tankstorlek och dina vanor. Står du mycket på camping- eller ställplatser så kan du minimera vattnet däremellan. Många vattentankar är utrustade med avtappning så det automatiskt blir kvar 20%. Detta gör i mitt fall 140 kg jämfört med full tank. Likaså med bränslet men det är lite vanskligare att "tjäna kilon" på.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fenix... hur har du tänkt använda din husbil? campa med 230V typ campingplatser m.m. eller fricampa som då oftast kräver en stor bobatteribank samt solcellspaneler på taket.
Sen kommer sängvalet, den du länkar till har en liten "fransk säng", är det vad du vill ha?
Angående Burstner så vet jag väldigt lite om dem, generellt ligger de i det stora mellanskiktet, inte bäst inte sämst.
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Fenix... hur har du tänkt använda din husbil? campa med 230V typ campingplatser m.m. eller fricampa som då oftast kräver en stor bobatteribank samt solcellspaneler på taket.
Sen kommer sängvalet, den du länkar till har en liten "fransk säng", är det vad du vill ha?
Angående Burstner så vet jag väldigt lite om dem, generellt ligger de i det stora mellanskiktet, inte bäst inte sämst.
Tänkte inte på att fransk säng är lite mindre, egentligen vill vi långbäddar, men om resten är bra ur våran synvinkel, så får man kanske promissa lite. Tror vi kommer att stå 70% vid elplatser, men vi vill ha möjligheten att kunna fricampa.
Ser att du är från Köping, kollade med Valskog, dom skulle ha 8700: monterat och klart för ett 160w paket. Räcker det för att titta på tv ca en timme och för att kunna använda vattenpumpen nån gång ibland.
Mvh Fenix
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.702
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag har dubbla batterier och 120 watt solpanel jag klarar mig i tre dygn nu och i Portugal i vintras 6 dygn utan att starta motorn xsåg på TV varje kväll
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
OK, måste jag ha dubbla batterier, eller räcker ett 95amp AGM??
Stirra dig inte blind på hur många batterier det sitter i. Risken är att du tror dig behöva jättemycket ström och tittar på fel saker.
Jag hade ett 95Ah batteri i min förra bil (med kompressor kyl) och det räckte till (nästan enbart fricampa).
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Stirra dig inte blind på hur många batterier det sitter i. Risken är att du tror dig behöva jättemycket ström och tittar på fel saker.
Jag hade ett 95Ah batteri i min förra bil (med kompressor kyl) och det räckte till (nästan enbart fricampa).
Ja så är det nog, då får man väl komplettera om det visar sig att det inte räcker. Vill bara titta på tv max nån timme och kunna köra kaffebryggaren, och spola i toaletten.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej Fenix!

Vi har en Aviano 684P Nordic från 2009, som vi köpte förra året, Vi är 2 vuxna och en stor tonåring, så vi uppskattar verkligen att den har 3 Pilot stolar (därav P) med ett stor fönster på höger sidan så den som sitter i den bakre pilot stolen kan vara med o se ut väldigt bra.

I våran har vi även vattenburen värme (alde 3010 med digital display) som funkar superbra, innan hade vi en mindre men mycket smidig alkov husbil (l = 5.65m, h=3.30m, dock stort vindfång) med Truma luftburen värme, vi tyckte det blev en torrare luft med täppta näsor.

Det är många kompromisser när man väljer husbil, t.ex. jag skulle helst vilja ha ett stort garage att ställa alla cyklarna i, men då hamnar sängarna i bak högre upp o det kan kännas trångt etc etc. En del säger att det först efter sin 3-4e köpta husbil man hittar helt rätt, vi hyrde 3 olika modeller innan vi köpte vår första.

En annan lite udda detalj på Aviano 684P med 3 pilotstolar är att den bara har bo-delsdörr o ingen förardörr, och sidorutorna är lite små ibland när man tex ska betala på betalvägar tex, har lärt mig detta nu, men någon gång kan man behöva skicka ut någon.

Våran totalvikt är 4000Kg, vi har satt på en 160W solcell + 1st 100AH AGM, + 2 fulla P11 stålflaskor, o med 4 cyklar o ganska mycket packning + mat o dryck + full vattentank + full diesel tank, förra sommaren hade vi fortfarande ca 300kg kvar att lasta.
Motorn är 3 liters 157Hp med kamkedja o med farthållare riktigt skönt, inga problem i tuffa backar.

Om du har mer frågor speciellt angående Aviano 684, så svarar jag gärna på dessa

Mvh
Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
För en tid sedan var vi och kikade på denna bil. Man kan tycka att en så pass stor bil borde ha mer lastvikt än såhär...
... osv...

//Jocke
Kollade lite länken ovan och fattar ingenting, en 3,5 t husbil med 6 bäddar... Även om HB har 2 riktiga bäddar för föräldrar och 4 hängmattor för småglinen, hur i all världen kan man trolla in allt man ska ha med sig för 6 pers? Men det är klart, man kan ha husbilen stationerad på samma camping året runt (i stället för husvagn).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte inte på att fransk säng är lite mindre, egentligen vill vi långbäddar, men om resten är bra ur våran synvinkel, så får man kanske promissa lite. Tror vi kommer att stå 70% vid elplatser, men vi vill ha möjligheten att kunna fricampa.
Ser att du är från Köping, kollade med Valskog, dom skulle ha 8700: monterat och klart för ett 160w paket. Räcker det för att titta på tv ca en timme och för att kunna använda vattenpumpen nån gång ibland.
Mvh Fenix
Prova att bädda sängen hemma enligt måtten på fransk säng och sov en natt,vi valde bort detta alternativ direkt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kollade lite länken ovan och fattar ingenting, en 3,5 t husbil med 6 bäddar... Även om HB har 2 riktiga bäddar för föräldrar och 4 hängmattor för småglinen, hur i all världen kan man trolla in allt man ska ha med sig för 6 pers? Men det är klart, man kan ha husbilen stationerad på samma camping året runt (i stället för husvagn).
Ja, och då har vi inte en berört att dessa sex personer skall inkluderas i vikten på husbilen under färd.
Om det har betydelse för TS vet jag ej, men något att tänka på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen