• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver ett snabbt råd om husbilsköp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Jag skulle inte köpa någon av dessa. För låg vikt
om du är fortsatt intresserad så väg innan. Kom ihåg att du kanske ska väga med full tank med vatten o diesel.
och att den ska vara fukttestad av seriös firma.
Jag har B före 96.
Tänkte inte på vikten, då skippar jag dessa, för vi vill gärna ha med oss cyklar golfutrustning mm.
Tack, vi får leta vidare.
Fenix
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Adrian tycker jag var rätt saftigt prissatt också.
Om pengarna är viktiga se till att jämföra med så många andra likadana som möjligt för att se om begärt pris verkligen är rimligt.
Tvekar du mellan två olika märken som nu kan du även försöka få fram nypriset på dem för att grovt kunna jämföra kvalitetsklass.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den angivna lastvikten ger ett hum om vad den verkliga kan bli, men en 3,5tons husbil med mycket utrustning kan kan ha urusel lastvikt kvar, och därmed bli så gott som oanvändbar, väg ALLTID innan köp, lycka till :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För er som tittar på bilar över 3.5T räkna inte kallt med att då är det inget problem,jag har tittat på 4.5t bilar med mindre än 300kg lastvikt på papperet i alla fall ,men i verkligheten?
Bra tips Olof, jag var spekulant på en Frankia 3850kg, den hade 190kg verklig lastvikt med fylld vattentank, vägdes på en vågstation i samband med bes. som jag var med på, osäljbar alltså.
Var även spekulant på en Rapido vill minnas att tot.vikt var runt 4500kg, lastvikt runt 400kg, Forsbergs vägde den och mejlade mej vågsedeln innan jag åkte och kikade på den, nästan osäljbar.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Bra tips Olof, jag var spekulant på en Frankia 3850kg, den hade 190kg verklig lastvikt med fylld vattentank, osäljbar alltså.
Var även spekulant på en Rapido vill minnas att tot.vikt var runt 4500kg, lastvikt runt 400kg, nästan osäljbar.
Det skiljer nog rätt duktigt på bilarna i den viktklassen. Vi har en rapido 4250kg, i den har vi en teoretisk lastvikt på 950kg. Det var bl.a detta som avgjorde vårt val av bil.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
För er som tittar på bilar över 3.5T räkna inte kallt med att då är det inget problem,jag har tittat på 4.5t bilar med mindre än 300kg lastvikt på papperet i alla fall ,men i verkligheten?

För en tid sedan var vi och kikade på denna bil. Man kan tycka att en så pass stor bil borde ha mer lastvikt än såhär...


När man räknar bort vikten för hydraliska stödben, etc, etc kan det ju inte vara mycket lastvikt kvar.

Nu var det mer än lastviken som avgjorde att det inte blev en affär. Jag vet att smaken är som baken, men vem f-n beställer en ny bil med gröna bänkskivor, grön skinnklädsel osv...

//Jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej! Vilken av dessa 2 skulle ni välja, själv kan jag inte mycket om husbilsmärken och
vilken kvalitet dom har. Ser bara att dom uppfyller de krav vi har på den husbil vi tänker köpa.
Mvh Fenix



Kolla upp verklig lastvikt på dessa, försök sedan beräkna vad ni vill ha med er i husbilen, ifall det ev. funkar på båda, gå vidare och kolla vad för utrustning ni verkligen vill ha, ett absolut måste enligt mej är fungerande ac i bildelen, typ av sängar är också rätt viktigt, ska man kunna resa fler än 2 pers är också viktigt, skick och utrustning tycker jag går långt före ålder, kvalitet kan även det vara en viktig faktor för en del av oss.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För en tid sedan var vi och kikade på denna bil. Man kan tycka att en så pass stor bil borde ha mer lastvikt än såhär...


När man räknar bort vikten för hydraliska stödben, etc, etc kan det ju inte vara mycket lastvikt kvar.

Nu var det mer än lastviken som avgjorde att det inte blev en affär. Jag vet att smaken är som baken, men vem f-n beställer en ny bil med gröna bänkskivor, grön skinnklädsel osv...

//Jocke

Uruselt på en stor Morelo, men tyvärr så väger kvalitet oftast mer,
sen är ju smaken som baken, delad o_O
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sedan har du kanske problem med axellast, god tilltagen lastvikt på 1100kg, men axellasten bak var 150kg från max med tom bil,ett annat exempel jag tittat på.
Det finns en del fällor om man inte gjort hemläxan,tyvärr får du oftast inte mycket hjälp av säljaren.
Här är ett exempel,den väger troligen mer med extrautrustning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sedan har du kanske problem med axellast, god tilltagen lastvikt på 1100kg, men axellasten bak var 150kg från max med tom bil,ett annat exempel jag tittat på.
Det finns en del fällor om man inte gjort hemläxan,tyvärr får du oftast inte mycket hjälp av säljaren.
Här är ett exempel,den väger troligen mer med extrautrustning.

Skulle aldrig fundera på att köpa ett fordon där man inte redan i annonsen får veta registreringsnumret.

Pålle
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Har nu förstått hur viktigt det kan vara med lastvikten, skall vägas med fulltank och full vattentank.
Sen vet vi ju vad vi själva väger, och cyklar och golfutrustning kan vi ju väga hemma, så det måste ju åtminstone finnas en 500 kg kvar efter vägning, tänker jag rätt då??
Fenix
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Angående lastvikt har ju många svarat här och jag kan bara hålla med. Väg bilen och se vad verkligheten säger.
En annan sak är motorn. Trillar du upp över 3500kg så skulle jag aldrig välja en med lilla effekten (130 hk) utan gå mot 150 eller rent av 180hk.
Vår bil (McLouis från 2017) väger ca 4000kg fullastad för golfsemester. Känns som jag absolut inte vill ha mindre än de 150hk jag har idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen