• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver ett snabbt råd om husbilsköp

Status
Stängd för vidare inlägg.

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Prova att bädda sängen hemma enligt måtten på fransk säng och sov en natt,vi valde bort detta alternativ direkt.
För info: måtten är 196cm x 130cm
Funkar bra för mig o min fru, varit gifta i snart 20år. Jag är 185cm o min fru 176cm, vi är inte jättestora eller jättesmå.

Som sagt många kompromisser blir det vid val av husbils modell. Tex en populär långbäddsversion med toa antingen bakom eller framför sängarna o kanske t.o.m separat dusch. Men då blir det minst 0.5m till 1m längre uthäng ibak, jag har redan mer problem med att parkera vår 7m jämfört med den smidiga 5.65m alkoven vi hade innan.
Mvh
Anders
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nja, bredare säng behöver man med tiden, när man var nykär räckte det med en 90cm säng. ;)
Vi hade en fransk säng tidigare och vi kan sakna myset men uppskattar att vi slipper klättra över den andre då man ska gå upp.

När jag började kika på en nyare husbil så var kraven, långbäddar, stort garage, skön sittplats, stor kyl. inte över 3.5t med bra lastvikt och helst en stor dieseltank så man kan åka ca 100 mil innan det är dags att tanka igen.
Den fick absolut inte vara längre än 7 meter, det blev en på 6,95 meter.

Monterade in ett nytt bodelsbatteri som vägde 7 kilo mindre än det gamla bly/syrabatteriet, nu kan vi ligga stilla i minst 30 dagar sommartid och ca 10-15 dagar på tidig vår och senhösten då värmaren drar ström, vi har inga solceller.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Nja, bredare säng behöver man med tiden, när man var nykär räckte det med en 90cm säng. ;)
Vi hade en fransk säng tidigare och vi kan sakna myset men uppskattar att vi slipper klättra över den andre då man ska gå upp.

När jag började kika på en nyare husbil så var kraven, långbäddar, stort garage, skön sittplats, stor kyl. inte över 3.5t med bra lastvikt och helst en stor dieseltank så man kan åka ca 100 mil innan det är dags att tanka igen.
Den fick absolut inte vara längre än 7 meter, det blev en på 6,95 meter.

Monterade in ett nytt bodelsbatteri som vägde 7 kilo mindre än det gamla bly/syrabatteriet, nu kan vi ligga stilla i minst 30 dagar sommartid och ca 10-15 dagar på tidig vår och senhösten då värmaren drar ström, vi har inga solceller.
Hur högt upp är sängarna o hur mycket utrymme har du tex att sitta upp, till taket, o hur hög är bilen? Vad heter modellen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänkte inte på att fransk säng är lite mindre, egentligen vill vi långbäddar, men om resten är bra ur våran synvinkel, så får man kanske promissa lite. Tror vi kommer att stå 70% vid elplatser, men vi vill ha möjligheten att kunna fricampa.
Ser att du är från Köping, kollade med Valskog, dom skulle ha 8700: monterat och klart för ett 160w paket. Räcker det för att titta på tv ca en timme och för att kunna använda vattenpumpen nån gång ibland.
Mvh Fenix

Ja 160Watt är helt ok att starta med, och kommer att vid fint väder fylla på det du tänkt förbruka under dygnet.
Tänk på att inte förbruka mer än typ 50% ur bobatteriet, så ökar du batteriets livslängd.
en 12V-tv drar runt 20W, och vattenpumpen har oftast så kort drifttid så det är inte den som tömmer ett batteri.
All innerbelysning bör vara ersatt med LED-lampor, där spar man rejält med energi.
Har ni tänkt ha utrustning/prylar som kräver 230V via en inverter, så är det oftast det som går hårt åt batteriet.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Nja, bredare säng behöver man med tiden, när man var nykär räckte det med en 90cm säng. ;)
Vi hade en fransk säng tidigare och vi kan sakna myset men uppskattar att vi slipper klättra över den andre då man ska gå upp.

När jag började kika på en nyare husbil så var kraven, långbäddar, stort garage, skön sittplats, stor kyl. inte över 3.5t med bra lastvikt och helst en stor dieseltank så man kan åka ca 100 mil innan det är dags att tanka igen.
Den fick absolut inte vara längre än 7 meter, det blev en på 6,95 meter.

Monterade in ett nytt bodelsbatteri som vägde 7 kilo mindre än det gamla bly/syrabatteriet, nu kan vi ligga stilla i minst 30 dagar sommartid och ca 10-15 dagar på tidig vår och senhösten då värmaren drar ström, vi har inga solceller.
Hej Chippen!

Att du hittat något som uppfyller den specen;
"När jag började kika på en nyare husbil så var kraven, långbäddar, stort garage, skön sittplats, stor kyl. inte över 3.5t med bra lastvikt och helst en stor dieseltank så man kan åka ca 100 mil innan det är dags att tanka igen.
Den fick absolut inte vara längre än 7 meter, det blev en på 6,95 meter."

tror jag många med mig är jätteintresserade av att se mer detaljer om.
Mvh Anders
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
@Chippen var du ironisk angående;

"När jag började kika på en nyare husbil så var kraven, långbäddar, stort garage, skön sittplats, stor kyl. inte över 3.5t med bra lastvikt och helst en stor dieseltank så man kan åka ca 100 mil innan det är dags att tanka igen.
Den fick absolut inte vara längre än 7 meter, det blev en på 6,95 meter."

Mvh
Anders
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Kollade lite länken ovan och fattar ingenting, en 3,5 t husbil med 6 bäddar... Även om HB har 2 riktiga bäddar för föräldrar och 4 hängmattor för småglinen, hur i all världen kan man trolla in allt man ska ha med sig för 6 pers? Men det är klart, man kan ha husbilen stationerad på samma camping året runt (i stället för husvagn).

Hej Ranko!
Jag vet inte riktigt vad som har hänt med länken jag lade in. Tidigare gick den till en speciell bil, men nu verkar man bara komma till hemsidan.

Den bil jag avsåg var en Morelo Palace 90. Den väger 7 490kg, och en teoretisk lastvikt på ynka 620kg. Då ska man räkna bort hydraliska stödben, etc, etc.
Mycket märkligt på en så stor och i övrigt bra bil.

//Jocke
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Tänkte inte på att fransk säng är lite mindre, egentligen vill vi långbäddar, men om resten är bra ur våran synvinkel, så får man kanske promissa lite. Tror vi kommer att stå 70% vid elplatser, men vi vill ha möjligheten att kunna fricampa.
Ser att du är från Köping, kollade med Valskog, dom skulle ha 8700: monterat och klart för ett 160w paket. Räcker det för att titta på tv ca en timme och för att kunna använda vattenpumpen nån gång ibland.
Mvh Fenix
Du har ju en Ducato 2005 ( Bodelsmärke? ) Vad har du för sängar i den Motor - Vikt ? Varför inte åka till Albins husbilar i Valskog ock jämföra med vad du vill ha?
För några dagar sen frågade du här om att ditt kylskåp dometic 7401 inte går på 12v Har du lagt ner det ärendet? Eller var det inga bra tips du fick?
:mh::mh3::aja:

Säkring kylskåp Dometic 7401l​

Leffe
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Jodå, jag fick flera tips bla från dig, men inget som löste mitt problem, så bilen ska till Albin imorgon klockan ett så får dom kolla.
Jag har en Roller Team med våningssängar bak och Alkov, men mina knän håller inte att klättra. Det är en 2,8 128hk på 3500kg så vi letar efter en med långbäddar eller dubbelsäng med hyfsad lastvikt. För tillfället har inte Albin mycket beg inne, men vi letar vidare.
Mvh Fenix
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen