• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedövningslarm

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

I vår gamla husbil hade vi ett narkoslarm från Clas Olsson.
Det larmade innan gasollarmet när vi hade en liten läcka.
Det larmade även när frun sprayade "lukta-gott-vätska" på toan.
Det verkade som man inte behöver något annat gaslarm
//W
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

Att skriva att det är en myt eller att det är bedrägeri eller omöjligt eller att utsatta personer i husbilar eller lastbilar med minderåriga och hundar som dricker alkoholhaltiga drycker har jag svårt att ta till mig.

Jag har samlat en del klipp Transport arbetaren jan 2003, Transport arbetaren maj 2003, Blekinge läns tidning mars 2003, privat hemsida, Expressen juli 2011, P4 jönköping dec 2003, GT Juli 2011, rapport 164 Umeå Univeristet och Trailer.

Vill även visa en artikel till med tillstång av Tomas Ek på tidningen Trailer som jag fått artikeln av.

Men där är väl ingen sanningshalt i denna artikel heller, dottern hade säkert också drucket vin. Observera att jag är lite ironisk p.g.a. några tidigare skrivna inlägg.

Ni som överhuvudtaget inte tror på allt detta som skrivets oavsett om det är tidningsartiklar, hemsidor eller HBK medlemmar som själva berättar, gör ingenting. Lev ert liv precis som vanligt. Även om oddsen att utsättas för detta är obetydligt, så är det nog så otrevligt om det skulle hända. Så därför till alla ni andra, tänk på vart ni ställer husbilen, larma in er med bilens larm eller enklare typ av larm som visas här i tråden. Vill ni även skaffa ett larm så skall det även klara koldioxid CO2, rödvinslarm vågar jag mig påstå inte skyddar alls.


Ser nu att länken till BLT inte går att läsa i sin helhet längre. Den har blivet PLUS-material.
 

Bilagor

  • Gasrån-komprimerad.jpg
    Gasrån-komprimerad.jpg
    2,2 MB · Visningar: 56

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

Hej!
Jag tror inte att du menar "koldioxid CO2" såvida du inte vill varna dig själv för din egen utandningsluft :D, utan koloxid CO som jag redan beskrivit och hur den uppkommer.

När jag läser alla förslag på larm och lås så kommer jag osökt att tänka på att den som frågar efter ett borr, egentligen vill ha ett hål. Undantagslöst går förslagen ut på att stoppa ett rån då förövaren redan gjort mer eller mindre skadegörelse på fordonet. Kan "ni" se er själva exempelvis stå med en uppbruten dörr och stolt deklarera: "Tack vare larmet så kom han inte längre!".


Vad vi egentligen behöver är i första hand något som gör vår bil mindre attraktiv, och i andra hand något som varnar oss INNAN rånet ens börjat.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedövningslarm

Conny sin siste kommentar minner meg om den første Hummer H1 jeg så.

Nyfikne gikk vi bort mot bilen som hadde parkert utenfor jobben og når førstemann var ca 3 m fra så kom det fra bilen "Hummer security" med en grov mannsrøst. Vi gikk nærmere og bilen kom da med "Hummer security second warning" samtidig med at endel skulte lamper begynnte å blinke.

Gjenget fant det da mest fornuftig å trekke seg tilbake, en kunne ikke vite hva dette militærfordon kunne finne på ;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedövningslarm

Jag utesluter inte möjligheten till sådana här rån! Allt är möjligt i min värld! Så här skrev jag för ett tag sedan i en liknande tråd om ett sätt att stoppa banditer:

Enkelt! Allt som behövs är några sensorer på utsidan av husbilen som startar en CD-spelare med det här gänget YouTube - South Rampart Street Parade När banditerna får höra detta så springer dom all världens väg!

OBS! Detta gäller endast om banditerna inte tillhör min generation för då är det risk för att dom stannar kvar och skulle det finnas dambanditer med i gänget så kanske dom börjar stuffa lite.

Jappe
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bedövningslarm

I och med att tyskar är mer utsatta (?) för gasning så kanske någon som är bättre på tyska än kunna mig plöja tyska forum. Det måste ju finnas massor med poster om folk som blivit gasade och lika många som blivit räddade av (narkos) gaslarmet med tanke på hur många som har det....

Ovan text är halvt allvarligt halvt ironiskt. Jag skulle också vilja höra om någon som blivit väckt av gaslarmet, lite omtöcknad med skummisar som springer iväg, rivstartar osv.

För egen del är det skallarm som gäller, samtliga i familjen sover som döda, ska till mindre jordbävning för att vi ska vakna.

Peter :)

I både Reisemobil och Promobil har funnits artiklar i detta ämne och slutsatsen har blivit att man inte i något fall kunnat fastställa bevis för att gas har använts i samband med inbrott.
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Bedövningslarm

För att tillverka ett larm som detekterar på denna okända gas, så verkar det bara vara Buset och Conrads bedövningslarmtillverkare som vet vad det är för ämne/gas som larmet skall aktiveras av. ( För man måste väl tillverka ett larm som inriktar sig på vissa/specifika gaser) Drivgas typ aerosol är väl lätt att larma för. Drivgas typ tryckluft är nog betydligt svårare att få larmet att aktiveras av. Man kanske kan ringa till Conrad å fråga vad det är för bedövnings gas/gaser som larmet reagerar av/för. Som vi expertiser och noviser undrar över.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

Hej!
Jag tror inte att du menar "koldioxid CO2" såvida du inte vill varna dig själv för din egen utandningsluft :D, utan koloxid CO som jag redan beskrivit och hur den uppkommer.


Suck….., jo jag menar precis det jag skriver och ingenting annat. Hur mycket har du orkat läsa av det jag samlat ihop? Läs på innan du skriver inlägg. Nu kanske polletten ramlar ner för någon om varför det inte hittas något vid blodprov eller urinprov, om du klickar dig vidare i länkar och tidigare skrivna trådar i ämnet så finns de flesta svaren där.
 
Toppen