• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedövningslarm

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bedövningslarm

På taket? Nä, de flesta har skorstenen ut genom väggen. I Sverige finns även en regel om att fönster som är i anslutning till avgasutloppet ej skall kunna öppnas.

Men risken att detta skall uppstå med en gasolpanna bedömer jag ganska liten.

Märkligt, på min bil går skorstenen från pannan upp genom taket, medan varmvatteberedaren (som är separat) går ut genom väggen? Men ändå är ju förbränningen av gasol mycket ren, så jag håller med, risken är nog mycket liten! :)
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Bedövningslarm

Du Dethleffskvalite.

Jag vill absolut inte på något sätt håna dom som blivit utsatta för en grov stöld i bilen. De pressuppgifter du hänvisar till är givetvis otäcka händelser och dom som råkat ut för detta behöver hjälp och stöd av oss alla.

MEN det du hänvisar till är inte på något sätt bevisat att det skulle handla om gasning. Att människor, massmedia och även poliser antar tror och gissar att det är gas är inte samma sak som att det är det. Det är både farligt och fel att utan källkritik ta åt sig vad som sägs. Av fjädern blir det snabbt en hel hönsgård. Inte vid ett enda tillfälle finns bevis för att gas använts, det vet vi nu. Du hänvisar till händelse 04. Nu 6-7 år efteråt finns fortfarande inga bevis.

Sanningen är den att gasning är inte möjligt, men med ett noxlarm kan nog placeboeffekten bli sån att om man är orolig så monterar man ett sånt och sover gott. Okej då är det i så fall en bra investering, men larma för sövgas kommer den aldrig att göra.

Anders
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Bedövningslarm

Absolut man lider med dessa personer. Och jag tror inte alla dessa ljuger medvetet. De tror säkert själva att de blivit sövda. För de kan ej förstå att någon ska kunna bryta sig in i bilen utan att de märker nåt. Men det kan de tyvärr.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

av en eller annen grunn jeg blir alltid ekstra skeptisk når noen påstår "ikke mulig" og liknende uttrykk.

er det noe som jeg har erfart så er det meste dessverre mulig........., og er det pr dags dato umulig, vil det normalt sett med tid utvikles til å bli mulig.

:msn_weird:
 
F

F.d. 8502

Guest
Sv: Bedövningslarm

Jag förstår inte detta tjafsande om bedövningslarm. Om du tror du blir lugnad och sover tryggare när du har monterat ett larm,så gör det.Jag har själv monterat både bedövnings- gaslarm och rörelsedetektor utvändigt.
Koppplad till ytterbelysningen,så att den tänds när någon stannar upp vid dörren Det har testats och fungerar. Utöver det har vi vår fyrbenta vän Bandy som inte tillåter någon att komma in i bilen.
Vi ligger aldrig på camping ,utan använder norrlands vilda natur.
Ha en bra sommar.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Bedövningslarm

Jag förstår inte detta tjafsande om bedövningslarm. Om du tror du blir lugnad och sover tryggare när du har monterat ett larm,så gör det.Jag har själv monterat både bedövnings- gaslarm och rörelsedetektor utvändigt.
Koppplad till ytterbelysningen,så att den tänds när någon stannar upp vid dörren Det har testats och fungerar. Utöver det har vi vår fyrbenta vän Bandy som inte tillåter någon att komma in i bilen.
Vi ligger aldrig på camping ,utan använder norrlands vilda natur.
Ha en bra sommar.
Hur har du kopplat rörelsedekkarna till belysningen och vilken sort??:oops:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

Det har funnits (finns fortfarande?) ligor vid rastplatser utomlands som har varit lierade med serveringspersonal på restauranger, snabbmatställen od.
De kollar vilka som parkerar på ett sådant sätt att de tänker övernatta, sedan får de lämpligt "sömnmedel" i maten.
Då de vaknar, rånade och fattigare tror de givetvis att de blivit "gasade", men har inte en tanke på vad de ätit på kvällen.
Narkosgaslarm = bortkastade pengar.

//W
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Bedövningslarm

Det er en ting jeg ikke forstår/fattar. Jeg trodde alle campingfordon hadde åpninger i bunnen. som må være åpne. Arealet på disse er dimensjonert etter hvor mange som kan oppholde seg i fordonet. Disse åpningene er som regel dekket med netting for å hindre udyr å komme inn i fordonet. Hva skjer så hvis noen klarer å administrere en narkose gass inn i fordonet, vil det ikke strømme ut gjennom de åpne ventilene? Jeg vet ingenting om lastbilhytter.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bedövningslarm

Det är riktigt, det har nog inte nämnts tidigare. Vi har Vi har 4 takventiler och tre under golvnivå. Borde täcka både lätta och tunga gaser.
:cool:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bedövningslarm

Jag vet inte om någon lyckats hitta någon ny gas som kan söva vuxna med så stora marginaler att det funkar i husbilar utan att slå ihjäl barn och hundar. Det kan ju faktiskt vara så. Men konstigt, i så fall, att den kunskapen inte spridits utanför kriminella vägrånarkretsar. Det mesta brukar ju finnas på nätet numera....

Låter troligare att man tagit något extra glas vin, öl eller sprit på kvällen och sovit djupt och drömlöst med öppen mun, och därmed vaknar med huvudvärk, torrt svalg och allmänt obehag.

Alternatiet är väl att man blivit drogad med någon barbiturat. Men det förutsätter att man druckit något som varit avsiktligt spetsat - funkar mig veterligen inte i gasform. Den varianten är naturligtvis oxå möjlig, men svårare - kräver invigda medhjälpare, till exempel i form av personal på någon vägkrog. Ju fler som är invigda ju större risk att någon skvallrar.

Man kan spekulera fram och tillbaka utan att nånsin få svar om polisen inte lyckas hitta spår av doger.
 
F

F.d. 8502

Guest
Sv: Bedövningslarm

Hej Arne
Ursäkta att jag dröjde med svaret.
jag har ett kombilarm från Nor-Tronix köpt hos en Kama återförsäljare. NX-5 är beteckningen.
Ett mycket komplett och profsigt utförande med många funktioner förberedda .Bl.a då inkoppling av ytterbelysning när rörelsedetektorn utlöses.
Larmsatsen innehåller mycket detaljerad kopplingsschema.
Jag har kompleterande schema om du funderar på att själv koppla in ett sådant larm.
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Bedövningslarm

Arne bakom ratten!
Jag har testat mitt narkosgaslarm och vet hur man gör.Efter en hård älgjaktsdag
avslutade vi med ärtor och punch.Ärtor kör ju som bekant runt ordentligt i magen
så man blir gasspänd ,med råge.
Lade mig i min husbil för nattsömn,gosade till kudden och eftersom jag var själv i bilen, drog jag av en ordentlig fis ( en fyrsekunders).
Två sekunder senare utlöstes larmet med ett fruktansvärt intensivt ljud.Gaslarmet!Öppna in med frisk luft,hjärtklappningen börjar avta, inga banditer synliga så det var väl bara falskt alarm.Begrep inte då vad som var orsken till utlöst larm, men har senare blivit varse detta.
Om man har placerat larmet i sovdelen och är två personer( som är väl bekanta med varandra) så har man lagt sig till med lite vanor.bland annat" gasvanor" .
Vi har monterat bort vårt" narkoslarm" för att inte få nattsömnen fullständigt förstörd.

Ha dä!Arnold
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

Nu förstår jag!
Det är den gasen som är så sövande att en del husbilsinnevånare fick ont i huvudet, dagen efter!:rolleyes:
Julian
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Bedövningslarm

Arne bakom ratten!
Jag har testat mitt narkosgaslarm och vet hur man gör.Efter en hård älgjaktsdag
avslutade vi med ärtor och punch.Ärtor kör ju som bekant runt ordentligt i magen
så man blir gasspänd ,med råge.
Lade mig i min husbil för nattsömn,gosade till kudden och eftersom jag var själv i bilen, drog jag av en ordentlig fis ( en fyrsekunders).
Två sekunder senare utlöstes larmet med ett fruktansvärt intensivt ljud.Gaslarmet!Öppna in med frisk luft,hjärtklappningen börjar avta, inga banditer synliga så det var väl bara falskt alarm.Begrep inte då vad som var orsken till utlöst larm, men har senare blivit varse detta.
Om man har placerat larmet i sovdelen och är två personer( som är väl bekanta med varandra) så har man lagt sig till med lite vanor.bland annat" gasvanor" .
Vi har monterat bort vårt" narkoslarm" för att inte få nattsömnen fullständigt förstörd.

Ha dä!Arnold
Ja när storfis...aren talar om hur stora älgar han lagt, då räcker tarmarna inte till nej då så fiser han allt han vill, å i bilen han ligger still och tänker ärter å fläsk, de luktar värre än gammal hemlagad mäsk:yes:
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Bedövningslarm

Hej alla ogasade.

Jag läste vad narkossköterskan skrev om mägnden gas i %. Hon har med all säkerhet rätt, men vad är det som säger att dessa "tjuvar" bryr sig om mägnden gas, de har ju ingen legitimation att förlora. Lite spill får man ju räkna med eller....ös på tills dom somnar kanske är mottot:swoon:

Dessutom tror jag som någon skrev, att det är bara utlänningar som semestrat i Sverige som råkat ut för sövning, inga svenskar vad jag hört, lite konstigt. Och mest på E6,an av någon anledning
Kan det vara ett sätt att få tillbaka lite av semesterkassan, då den dyra kameran ,bärbara datorn, resterande delen av semeterkassan och gps;en försvann.

Om någon har blivit bestulen, tror jag mer på att man kört långt, suttit och tagit sig ett eller flera glas vin/drinkar och somnat hårt och glömt att låsa dörren.

För det förekommer att det finns individer inne på campingarna som drar omkring där utan att ha något där att göra, vad är dessa ute efter, olåsta dörrar där man intagit alkohol och somnat framför TV;n, ja kanske.....

Samma personer smyger säkert fram och kollar om du låst dörren då du står på en rastplats.

Mina tankar bara..:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

”Det är bedrägeri att påstå att någon blivit sövd” och ” Sanningen är den att gasning är inte möjligt”
Att skriva denna text kräver att man vet mycket mycket mer än många av oss andra och polisen och flera medlemmar i klubben. Vi har nu några medlemmar som skriver att man blivet utsatt för detta samt åkerikolleger. Jag har skrivet om detta ämne tidigare, klickar man på detta i inlägg 17 så kan man ta sig tillbaka i tidigare trådar i detta ämne. Har du orkat läsa den länk (Per Påhlman och Pether Andersson Polisutbildningen vid Umeå Universitet) jag bifogade i inlägg 38? Om du läser hela den texten så kan polisen skicka hur många brottsoffer som helst för blodprov, om man använder en viss gas så sätter det inga spår i kroppen alls. Därför kan man inte få det bekräftat och bevisat i någon polisrapport eller statistik vilket ger problem i tidningsartiklar och även här i trådar i HBK angående detta ämne.
”Av fjädern blir det snabbt en hel hönsgård” Då är där många höns i Europa, men dom ljuger säkert av någon anledning eller så dricker dom vin allihop inklusive deras fyrbenta vänner. Sök på t.ex. Google i ämnet på respektive språk tyska, franska och spanska. Samma svar från många man intervjuat huvudvärk, illamående, yrsel samt muntorrhet. Men det är väl bara skrönor och hörsägen även dessa i hela Europa.
 

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2024
Sv: Bedövningslarm

Med risk för att man kanske blir "idiotförklarad" men för några år sedan när vi hade husvagn blev vi utsatta för inbrott under natten utanför Avigon! Att vi inte märkte något förän efter en stund då de varit inne och tagit bla min mors kreditkort etc och sedan lagt tillbaka plånboken i väskan som var placerad över hennes huvud är en gåta. Att HON inte vaknade som normalt vaknar av allt och i en husvagn på 9m som inte hade några stödben nere dvs det känns som storm på ett hav när någon rör sig är mycket märkligt. Än märkligare blev det när visade sig att de hade varit inne i vagnen före oss och skruvat bort locket till narkoslarmet och sedan klipp kablarna till högtalaren för att sedan skruva ihop det och komma tillbaka när vi sov. Jag kan inte säga om vi blivit sövda eller inte men mycket märkligt var det dock och vi chansar inte fler gånger utan ser det som en billig "livförsäkring" att ha både inbrott och gaslarm!

Kan ju tillägga att larmet gick i förra veckan när vi var i Norge och gissa om man blev lite skakis - nu var det dock hustrun som sprejade håret inne på toaletten :twitcy:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bedövningslarm

Ja, det var mycket märkligt. Jag menar att man tar risken att lägga tillbaka plånboken och väskan. Försöker fundera ut något vettigt skäl till den manövern. Tjuven måste ha varit rubbad.

:confused:
 
Toppen