• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdning

  • Startad av Startad av Kurt & Birgitta
  • Startdatum Startdatum
K

Kurt & Birgitta

Guest
Är det någon som vet vad som som händer med laddaren om man har fler batterier än den är avsedd för. Kan det vara därför jordfelsbrytaren löser efter några dygn. MVH Kurt.
 
Sv: Batteriladdning

en för dålig laddare kan förmodligen skada batterierna, särskilt om dom är djupurladdade, men att att det skulle påverka jordbrytaren är knappast troligt ,hälsningar Lasse Huddik
 
Sv: Batteriladdning

Laddaren sitter i en Kabe 12a batterierna är nya . MVH Kurt
 
Sv: Batteriladdning

Är det någon som vet vad som som händer med laddaren om man har fler batterier än den är avsedd för. Kan det vara därför jordfelsbrytaren löser efter några dygn. MVH Kurt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag håller med Lasse i inlägget ovan.
Det är nog mest batterierna som inte kommer att må så bra i längden med en kanske för klen laddare som står och "möljer :D" och aldrig blir klar med en för stor batteribank.

Vet tyvärr inte värden på din laddare men här är texten som bl. a. brukar stå på laddare för att visa begränsningarna i storlek på batteribanken i A/tim. (Min. och max. storlek i A/tim.)

T. ex. (OBS. texten från en Cetek-laddare.)

XXX är en helautomatisk 8-stegsladdare som ger 10A för 12V-batterier mellan 20 och 200Ah och den lämpar sig för underhållsladdning upp till 300Ah.


Om du söker på nätet med din laddares beteckning så borde du hitta värden på den om det inte finns med i inst.boken till bilen.

Lite långsökt att jordfelsbrytaren skulle lösa ut efter några dygn just på grund av laddaren, för det måste ju bli lite "strömläckage" någon stans, men inget är omöjligt. Kanske troligare med kondensfukt i någon 230V kontakt eller liknande.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Sv: Batteriladdning

HAR EN LIKADAN BIL,HAR 3 BATTERIER INGA PROBLEM.KABE HAR KRAFTIGA LADDARE
 
Sv: Batteriladdning

Är det någon som vet vad som som händer med laddaren om man har fler batterier än den är avsedd för. Kan det vara därför jordfelsbrytaren löser efter några dygn. MVH Kurt.


Nej. Du har ett isolationsfel på apparatur eller kablage.
Försök att koppla ifrån delar av kretsen samt prova annan anslutningskabel.

Jag gissar på fukt i anslutningen till husbil eller vid uttaget vid huset.
Eller har du en skarv på vägen?
 
Sv: Batteriladdning

Enligt din symptombeskivning är det troligaste att du har fukt i din 230 volts anslutningskabel eller i dess anslutningskontakter.


Fukt leder ofta till försämrad isolation, varvid jorfelsbrytaren löser ut = brytarens uppgift helt ok! Fukt brukar uppstå i samband med regn/snö och eller kall väderlek och dåliga kablar påverkas då. Viktigt att 230 voltskabel inkl kontakter är oskadade och avsedda/isolerade för utebruk.
 
Sv: Batteriladdning

Nej. Du har ett isolationsfel på apparatur eller kablage.
Försök att koppla ifrån delar av kretsen samt prova annan anslutningskabel.

Jag gissar på fukt i anslutningen till husbil eller vid uttaget vid huset.
Eller har du en skarv på vägen?
Jag har kollat anslutningskabeln .Det är noll mellan jord och nolla.Kan jordfelsbrytaren känna om det är fel på ingående ström? Jag har haft en jordfelsbrytare på lösa anslutningskabeln i flera veckor utan att den löst ur. MVH Kurt
 
Sv: Batteriladdning

Jag har kollat anslutningskabeln .Det är noll mellan jord och nolla.Kan jordfelsbrytaren känna om det är fel på ingående ström? Jag har haft en jordfelsbrytare på lösa anslutningskabeln i flera veckor utan att den löst ur. MVH Kurt


Menar du noll ohm mellan skyddsjord och nollan?
 
Sv: Batteriladdning


Då har du funnit ett fel!
Det skall var oändligt stort motstånd mellan Nolla o Skyddsjord.
Är det sladden du mäter eller är det en säkringscentral med i mätningen.
I centralen sitter nollan o skyddsjorden ihop före jordfelsbrytaren.




Tala gärna om hur du mätt och på vad du mätt
 
Sv: Batteriladdning

Då har du funnit ett fel!
Det skall var oändligt stort motstånd mellan Nolla o Skyddsjord.
Är det sladden du mäter eller är det en säkringscentral med i mätningen.
I centralen sitter nollan o skyddsjorden ihop före jordfelsbrytaren.




Tala gärna om hur du mätt och på vad du mätt
Mellan nolla och jord i ingående kabeln.MVH Kurt
 
Sv: Batteriladdning

Har du mätt direkt på husbilens intag?
Om inte koppla ur kabeln och mät där.
Det skall inte vara någon kontakt varesig mellan Jord o fas eller jord o nollan.
Prova annan anslutningskabel om det är den som spökar.
Jag har inte bilen hemma så jag kan . MVH Kurt
 
Tillbaka
Toppen