Sv: Batterfråga
Hej
Blev nog en del missuppfattningar om vad jag håller på med (sker ofta på forum)
Så här är det.
Pga motorproblem veckan innan semestern förra året ,så vart det inget med den stora husbilsresan. Bilen köpte jag i april samma år, så jag har inte ens övernattat i den ännu.
Finns gamla inlägg på forumet om detta.
Innan jag nu har kommit underfund med om jag gillar h-b livet eller inte så tar jag det lite lugnt med investeringarna på bilen. Därför har jag bestämt mig för följande el-system
Målet är att detta år kunna stå i skogen två nätter utan mellanliggande körning (laddning).
Därför kör jag med ett bo-batteri som får sköta ledbelysning och värmefläkten, gaslarm samt en ev (dator)-kylskåpsfläkt. Detta batteri laddas av bilens egna system och det verkar som om detta batteri klarar dessa uppgifter. (Alltså bilens orginalsystem)
Sen har jag ett separat batteri enbart för datorn. 80Ah, nytt.
Eftersom jag är singel så räcker det med dator för både film , tv och surfning
samt en del "arbete"
Detta batteri skall camping-laddas.
Det är detta jag nu provar. Hur mycket batterikraft behöver jag för , säg, 14 timmars (2X7tim) dator-körning. Datorn drivs ,som du misstänkte Juan, av en dc-dc omvandlare till 19V.
Provade lite förra sommare då jag körde filmen "Mamma Mia" flera ggr i sträck.
Filmen var en fil i HD kvalite, och den fick jag se nästan tre gånger.
Sen slog dc-dc'n av och datorn startade om. Tror dock detta till viss del berodde på för klena kablar. Blev väl till slut ca 4,5 tim datortid.
Igår körde jag en test igen. Denna gång med lite grövre kablar.
Pysslade med en del surfning samt bildarbete, dock ingen film eller tv.
Amp-talet låg runt 2,2 amp (där prickade du rätt Bredo) utom vid start då det drog
3,5 Aoch efter 4 timmars "datori" var batteriet nere på 12,33V.
Mätt på batteripolerna medan datorn var igång.
Sen stängde jag av.
Kan tillägga att datorn körs utan eget batteri monterat.
Det är detta jag funderar på.
Hur lågt kan man gå i volt-talet.
Hur lång tid borde batteriet klara
Läste även någonstans på forumet att om man mäter med belastning så skall man lägga till ett antal tiondels volt. Stämmer detta? (givetvis hittar jag inte denna tråd nu)
Det finns många inlägg på forumt om detta med batteri, men det är sällan man ser några "exakta" siffror. Oftast står det typ "vi är aldrig utan ström" osv men det står inte
hur mycket dom förbrukar eller driver med sina batteri.
Hur många timmar har dom på tv, datorn mm.
Datorn är en 11tummare , max 75 watt , 19V enligt "lappen"
Och drivs som sagt via en dc-dc omvandlare (orginalpryl)
Phu detta inlägg blev låååångt men jag hoppas jag har varit (över)-tydlig med vad jag är ute efter.
Tänder jag till på detta med h-b så blir det givetvis nya investeringar med solpaneler och c-tek teknologi m.m.
/Lj
/Ljungberg