• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterifråga

F

F.d. 25279

Guest
Hej

Håller på med praktiska prov av ett batteri, 12v/80Ha
Kopplat till datorn för att se hur länge det pallar.
Vilket volttal bör jag inte understiga på batteriet om jag mäter direkt på polerna.
Läste någonstans att man skulle lägga till ett antal tiondels volt om man mätte under belastning
Är jag rätt ute eller har jag drömt nu igen?

/Lj
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batterfråga

Först så är det viktigt att veta om datorn arbetar direkt med 12 volt, eller om du har en DC/DC converter med 19.volt ut.

Att mäta ett batteri under belastning är en god idé om du vill veta hur friskt det är, men då kommer nästa fråga om hur mycket du belastar ett 80A batteri med.

Vidare så skriver du att du gör ett praktiskt prov det betyder att du har datorn igång och ser hur länge datorn fungerar.
Mät spänningen till datorn 19V och se hur länge datorn fungerar och mät samtidigt batterispänningen.
Gör en mätning var 15 minut som du sedan gör en grafik med.

Vad som är intressant är vilket typ av batteri du har samt statusen av det.
Det bästa vore om du kunde koppla en batterimonitor till provet.

Till sist så ovavsett typ av batteri så kan det vara olämpligt att understiga runt 9 volt, men gör du ett prov och laddar batteriet direkt så tar det ingen skada.

Skall bli intressant att följa provet.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterfråga

Är den bärbara datorn fulladdad vid start / mål :msn_question:
Finns det ett strömkrävande enheter som är anslutna till den bärbara datorn :msn_question:
Stänger laptoppen av displayen - standby :msn_question:

Det är inte helt lätt att få ett bra resultat.

Här är ett exempel i 4 timmer vid körning - primära variationer för laptop och radio.

variation i bodel forbrug.jpg

Om skärmen är mindre 12 tumms är strömförbrukning ca 30 watt - 2,5 ampere. + DC/DC + energiförbrukare - GPS-hub-m.b.b.dongel etc.
Det vill säga en bra 80 A batteri (AGM - bra för långsamma urladdningar (en del även start)) max 50% = 16 timmar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batterfråga

Hej

Blev nog en del missuppfattningar om vad jag håller på med (sker ofta på forum)
Så här är det.
Pga motorproblem veckan innan semestern förra året ,så vart det inget med den stora husbilsresan. Bilen köpte jag i april samma år, så jag har inte ens övernattat i den ännu.
Finns gamla inlägg på forumet om detta.
Innan jag nu har kommit underfund med om jag gillar h-b livet eller inte så tar jag det lite lugnt med investeringarna på bilen. Därför har jag bestämt mig för följande el-system

Målet är att detta år kunna stå i skogen två nätter utan mellanliggande körning (laddning).
Därför kör jag med ett bo-batteri som får sköta ledbelysning och värmefläkten, gaslarm samt en ev (dator)-kylskåpsfläkt. Detta batteri laddas av bilens egna system och det verkar som om detta batteri klarar dessa uppgifter. (Alltså bilens orginalsystem)

Sen har jag ett separat batteri enbart för datorn. 80Ah, nytt.
Eftersom jag är singel så räcker det med dator för både film , tv och surfning
samt en del "arbete"
Detta batteri skall camping-laddas.
Det är detta jag nu provar. Hur mycket batterikraft behöver jag för , säg, 14 timmars (2X7tim) dator-körning. Datorn drivs ,som du misstänkte Juan, av en dc-dc omvandlare till 19V.
Provade lite förra sommare då jag körde filmen "Mamma Mia" flera ggr i sträck.
Filmen var en fil i HD kvalite, och den fick jag se nästan tre gånger.
Sen slog dc-dc'n av och datorn startade om. Tror dock detta till viss del berodde på för klena kablar. Blev väl till slut ca 4,5 tim datortid.

Igår körde jag en test igen. Denna gång med lite grövre kablar.
Pysslade med en del surfning samt bildarbete, dock ingen film eller tv.
Amp-talet låg runt 2,2 amp (där prickade du rätt Bredo) utom vid start då det drog
3,5 Aoch efter 4 timmars "datori" var batteriet nere på 12,33V.
Mätt på batteripolerna medan datorn var igång.
Sen stängde jag av.
Kan tillägga att datorn körs utan eget batteri monterat.
Det är detta jag funderar på.
Hur lågt kan man gå i volt-talet.
Hur lång tid borde batteriet klara
Läste även någonstans på forumet att om man mäter med belastning så skall man lägga till ett antal tiondels volt. Stämmer detta? (givetvis hittar jag inte denna tråd nu)

Det finns många inlägg på forumt om detta med batteri, men det är sällan man ser några "exakta" siffror. Oftast står det typ "vi är aldrig utan ström" osv men det står inte
hur mycket dom förbrukar eller driver med sina batteri.
Hur många timmar har dom på tv, datorn mm.

Datorn är en 11tummare , max 75 watt , 19V enligt "lappen"
Och drivs som sagt via en dc-dc omvandlare (orginalpryl)

Phu detta inlägg blev låååångt men jag hoppas jag har varit (över)-tydlig med vad jag är ute efter.

Tänder jag till på detta med h-b så blir det givetvis nya investeringar med solpaneler och c-tek teknologi m.m.

/Lj

/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterfråga

På din DC / DC laddaren är möjligen påskriven spänning från 10 till 15 volt? - Eller hur mycket:msn_question:
Men i allmänhet - för batteri levtid skull (sulfatering) spänning bör inte vara mindre än 10 volt.
Snart kommer jag med instruktioner om hur man laddar ur batteriet på ett enkelt och någorlunda korrekt sätt motsvarar den förväntade användningen. (nya foton är på gång)
http://www.husbilsklubben.se/forums/t55899/
Efterföljande ladda up batteriet under körning.
Resultatet kan du individuellt välja om du tycker acceptabelt.

De flesta är batteri testare utformade för strömstöt/start - inte långsam urladdning.

Om man bör tillägge 0,1 - ? volt avhänger av hur mycket avladdning 100 mA eller 50 A och vilket batteri ny/gammal typ. etc.
När jag använder t.ex min inverter > 1000 watt total, da blir det oft mer än 1 volt - avhängig tiden.

Det är mycket individuellt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batterfråga

Om du vill mäta batteriet under belastning och veta spänningsfallet.

Det finns 2 alternativ:

1 Räkna ut det med Ohms lag det beror på belastningens resistivitet temperatur mm.

2 Du mäter batteriet obelastat med en digital voltmeter, belastar det och ser hur mycket spänningen sjunker. då ser du sedan hur spänningen varierar lite. Du ser okså hur mycket spänningen sjunker av energiförbrukningen av belastningen.

Denna test är föga intressant i ditt fall

Man testar äldre batterier så här för att se hur dom håller laddningen och då med en rejäl belastning gissningsvis 250Watt kanske någon som vet exakt.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batterifråga

Go' Morron

Mätte lite igår
Batteriet full-laddat innan start.
Efter avstängning steg volten efter en timmes vila till 12,58V
Några reflektioner?

/Lj

batteri1.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterifråga

Liten kommentarer.
Laddkurva avhänger datorbatteriets storlek etc.
Dators förbruk mobilt bredband dongel etc.
Laddsystem datoren.

Om bodelbatteriet är startbatteri ( inte AGM/GEL) da är det inte bra för så liten ampere.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterifråga

Kann inte komma i håg - har du möjligheten at vexla startbatterie i husbilen eller supplere med det nya batteriet.
Jag tänker på va gör du da, om jag rekommanderer et AGM om du endast vil anväda separat batteri för datoren.
Det förvåner mig också varför du skriver att datorens batteri var fulladat - och så inget batteri i datoren :msn_question:
en förbistring :msn_question:
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batterifråga

Hejsan igen
Har och är i kontakt med tillverkaren global.
Har fått lite feedback och tips om hur jag skall gå vidare.
Blivit mycket väl bemött av denna firma
Stort tack dit
Hör av mig och skriver mer när jag testat lite tips.
/lj
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batterifråga

Hejsan

Dags att jobba vidare med batteri-frågan
Skall börja med en kraftigare laddare.
Har alltså två 80Ah batteri som skall parallellkopplas och laddas samtidigt.
Nu pratar vi landström.
1. Någon som har något att invända mot laddaren c-tek mxs10 eller räcker mxs7 ?
2. Laddar jag lämpligast via + på ena batteriet och - på andra eller kvittar det?
3. Hur kopplas lämpligast ut-strömmen . Samma som laddningen.?

/Lj
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batterifråga

80+80= 160 i min skola så då bör du ha 10ªn som klarar upp till 200A Batteribank
GxS 7 klarar bara en batteribank upp til 150A

Du kopplar batterierna 12V paralellt +till+ och -till -

Laddaren koplar du på valfri + respektive - pol som i detta fallet är samma potencial.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterifråga

Hejsan

Dags att jobba vidare med batteri-frågan
Skall börja med en kraftigare laddare.
Har alltså två 80Ah batteri som skall parallellkopplas och laddas samtidigt.
Nu pratar vi landström.
1. Någon som har något att invända mot laddaren c-tek mxs10 eller räcker mxs7 ?
2. Laddar jag lämpligast via + på ena batteriet och - på andra eller kvittar det?
3. Hur kopplas lämpligast ut-strömmen . Samma som laddningen.?

/Lj

1.Föreslår MXS 10 som har regler gas gräns.
www.ctek.com
Gas gräns exempel på batteri - 5 grader / 14,8 volt --- 25 grader/14, 0 volt

Har själv en 14,3 volt / 10A - 7 steg - köpte för 400, - Dkr.
Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Batterilader - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk

2+3 det spelar ingen roll var du ansluter bara komma ihåg bra kablar.
Kalkylator för kabelarea
Undvik spänningsfall med mer än 0,15 volt - beroende på strömmen (ampere)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batterifråga

Hejsan

Dags att jobba vidare
Skall jag avsäkra för mina behov eller för vilken
kapacitet kabeldragningen har?
Dessa batteri kommer endast att laddas via 220V (landström)
/Ljungberg

batteri.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterifråga

Kan inte se grund att kabel är för mer 20 A.

1) 4-6 mm2 - inget säkring

2) 4- 6 mm2 20 A rekommanderad för min tillsvarande laddere
direkt til batteri - avbryter ikke nödvendig - ingen inre modstand när Ctek ikke er inkobblad.
---

Fördrar att ändre kobblingen - Ctek må inte gå direkt till datoren - batterier måste alltid stabilisere spänningen - det är en switch kobbling i Ctek og intte stabil.

Kann modificere din skits - OK ?
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batterifråga

Dator och laddare kommer inte att köras samtidigt.
Har jag 220V till laddaren kör jag givetvis även
datorn på detta.

/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batterifråga

:)

Man tackar Bredo för upprensningen i elchemat :D
Blev mycket tydligare.

Nu kommer nästa "gåta"
När jag nu har två laddare i bilen,en orginal för ena batteribanken
och en c-tek för den nya banken så kommer nästa fundering.
Eftersom dessa kabelmässigt sett är ihopkopplade
i 220 ingången så undrar jag om dom på något sätt kan börja
bråka med varann?
Dvs , kommer dom att försöka stjäla ström från varandras batteri
Ser att c-tek'en har en backström på under 1amp i månaden
men hur det ligger till med orginalladdaren vet jag inte.
Vad har ni för kommentarer på detta spörsmål?

/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterifråga

Det blir inga komplikationer över 230 volt nätverk - annars fanns det gjort en uppfinning.:)
Det måste inte finnas någon väsentlig kvarvarande spänning på nätsladdar efter demontering - fara.

Backström äter c-tek komponenter själv (mycket lite värme +) - 1 Ah i en månad = 1,4 milliampereH (<0,01 grader) - troligen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen