• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Batterier

Tengis 50

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27094
Medlemskap
2022
Hej ,Tänkte köpa ett AGM batteri för bodelen på 90 Ah har solceller 140 w är det att rekommendera eller inte någon som har
koll på det ,Tackar för åsikter.:mh: Tengis 50
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vem delar ut råd ut råd till höger och vänster utan erfarenhet?
Jag försöker ställa frågor för att man ska tänka ett varv till.
Intresant att du bygger ett litium system. Hoppas att delar med dig av dina erfarenher.
Jag kan finna det lite intressant är att för några inlägg sedan räckte det med två 95Ah blybatterier.
Vad är det för fel att sätta sig in i sitt behov av ström? Det är väl liksom grunden I alla elistalationer.
El systemet på våran veteranbil är just nu tämligen obefintligt. Finns lite kabel 2m2 solpanel på 345Watt , en solcellsregulator.
3st 80Ah fritids batterier . Billigaste batteri lösningen, min tanke med det är prova hur länge funkar det i praktiken för oss.
Vet inte om vi ledsnat på husbilen till hösten och går tillbaka till husvagnen.
Min tro om litiumbatterier är att priset är på väg nedåt.
Blir inte klok på det här forumet, det finns folk som har långerfarenhet men delar inte med sig av den.
Jag är på forumet för att försöka bli lite klokare på el vatten och avlopp. När det gäller el sidan kan jag säga som så att en del råd och påståenden som jag fått som svar stämmer dåligt med sånt som avhandlas på andra ställen.
Sjöberg jag vidhåller nog att blybatterier är på väg ut och ersätts med litiumbatterier då dessa är betydligt energi tätare .Men det kommer att ta långtid.
Göran i Björnarbo

Kort Info, mina 95Ah AGM är slut efter några års trogen tjänst, och därför bygger jag ihop ett litiumbatteri som består av de bästa cellerna på marknaden för jag tror inte på de kinesiska färdigbatterierna oberoende av vilken dekal det är på dom.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Montreal ditt senaste svar ligger väldigt nära mina tankar om batterier. Då återstår det bara för mig att ta reda på vilka celler och BMS jag ska leta fram till mitt byte av batterier.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Montreal ditt senaste svar ligger väldigt nära mina tankar om batterier. Då återstår det bara för mig att ta reda på vilka celler och BMS jag ska leta fram till mitt byte av batterier.
Göran i Björnarbo

Mitt tips på högkvalitativa celler och bms blir dessa.

LFP-celler

BMS

BMS'et går att finna på kinesiska nätshoppar till bättre priser, har ingen bra länk just nu, osäker på ifall Overkill i usa skickar till europa, blir hur som helst mycket dyrare än direkt från kina, (obs de heter inte overkill i kina)

Jag skulle inte rekommendera Smart123-bms, men har det själv, det kräver ytterligare reläer,
men vill du gå på det så finns ett till salu för bra pris under våra annonser.

Du får säkert fler/bättre tips snart av fler här.
Lycka till
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mitt tips på högkvalitativa celler och bms blir dessa.

LFP-celler

BMS

BMS'et går att finna på kinesiska nätshoppar till bättre priser, har ingen bra länk just nu, osäker på ifall Overkill i usa skickar till europa, blir hur som helst mycket dyrare än direkt från kina, (obs de heter inte overkill i kina)

Jag skulle inte rekommendera Smart123-bms, men har det själv, det kräver ytterligare reläer,
men vill du gå på det så finns ett till salu för bra pris under våra annonser.

Du får säkert fler/bättre tips snart av fler här.
Lycka till

Den här får också fina recensioner:


Men, smakar det så kostar det..? :)
 

Nisse Pekkala

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
29085
Medlemskap
2024
Att använda litium batterier kan vara helt okey så länge dom används enligt de specificerade miljöparametrarna (tex vibration, kyla, värme och ladd ström). Men ingen nämner vad som kan hända när man går utanför dessa parametrar. Har batteriet tagit eld så är det i princip osläckbart och ett antal kubik giftiga gaser genereras på ett fåtal sekunder (100Ah). Kolla denna länk. https://www.dafo.se/globalassets/do...ch-faktablad/faktablad-litiumbatteribrand.pdf
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har någonstans sett ett filmklipp på en skäggig amerikansk yngling som slår ett spett igenom en LiFePO4 cell det började brinna, gör ett blybatteri så?
Göran i Björnarbo
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nu blev det en fullträff till Björnarbo. 12 poäng 12 points! Jamenar... nej men precis.. vem vill ha ett batteri i sin husbil som inte tål ett spett rakt igenom!
Var håller trådskaparen hus? Skrämd från vettet? Han ville bara kolla lite snällt om han möjligtvis kunde köpa ett nytt batteri?
Nu far spetten genom luften , huka er!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Citatet är från Roger, inte Gösta, äras den som äras bör! :)


Helt otroligt, har det blivit något slags Killhäftigt att stoppa in pengar i husbilen utan någon vettig användning, jag stoppar också in en hel del pengar i hobbies, varav husbilen är en, men naturligtvis funderar jag på nyttan med grejorna innan jag köper dom, och givetvis dimensionerar jag prylarna så att de gör optimal nytta till det jag har tänkt mej, annars blir jag bara besviken på mej själv och min tankeförmåga.
Ja, visst vill man ha bra grejer som man verkligen har nytta av. Men kanske lite som att köpa dom värstaste fotbollsskorna, den ballaste mountainbiken och dom snyggaste fälgarna till husbilen så är det ofta "lite kul" med det extra som egentligen inte påverkar funktionen eller ger något praktiskt även fast det kostar mer pengar än kanske nödvändigt.
Det här med Lithiumbatterier som vi hållit på med ett tag nu tror jag är något som många av oss tycker är roligt och då blir det nog lätt att man tänker fram en overkilllösning med lite mer och kanske dyrare grejer än vad som egentligen är nödvändigt för att få tillräcklig praktisk nytta.

Jag är i alla fall skyldig :)
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag handlar gärna lite dyrare prylar om jag tror att dom är bättre. Har aldrig köpt något för att glänsa. Snarare att jag skryter med att min mobiltelefon är 5 år, så länge den funkar byter jag den inte.
Göran i Björnarbo
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag handlar gärna lite dyrare prylar om jag tror att dom är bättre. Har aldrig köpt något för att glänsa. Snarare att jag skryter med att min mobiltelefon är 5 år, så länge den funkar byter jag den inte.
Göran i Björnarbo
Fast du är ju snart uppe i 300 inlägg så det kommer inte att funka så länge till så det blir att bita i den sura äpple :D
 
Toppen