• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterier golfvagn

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja, då har man blivitvså bekväm/lat/gammal att man inte längre vill putta vagnen själv.
Så jag behöver då ladda batterierna till golfvagnarna i bilen. (Vi brukar inte stå med elstolpe)
Förmodar att något slags skydd/övervakare/belastningsbegränsare eller nått behövs.
Tänkte koppla i ”garaget” där bodelsbatteriet bor till vardags. Kortare kablar mm borde vara en fördel tänker jag.
Mvh
Peter
 
Min golfvagn har 30V-batteri så det går inte att ladda direkt från 12V.
Vi brukar stå på golfbanor med ställplats och elstolpe....
 
Fast det är ofta knepigt att ladda ett 12V-batteri med ett annat dito.
Frågan är vilken laddspänning ditt golfbatteri behöver...
 
Borde det inte funka med en MPPT solcellsladdare/regulator?
Jag tänker mig nog något från dom vanliga batterierna. Borde inte det räcka till? Två rätt små batterier, 20-22 Ah styck, och har aldrig varit i närheten av att ha dåligt med ström i dom vanliga batterierna (och golfbatterierna kommer inte att vara helt tomma dom heller)
 
Senast ändrad:
Jo men om man ska ladda 12v behöver man en högre spänning att mata med en generator ger ca14.4 v när den laddar batterierna. Ett enkelt sätt är ju att använda laddaren som följer med golfvagnen men då krävs ju 220 v till den.
 
Enligt bruksanvisningen är den avsedd för bly/syra-batterier eller GEL-batterier på minst 35 Ah.

Laddspänningen är 14,4 V.

Pålle
 
Senast ändrad:
Et DC-DC booster er klart det beste, det hindrer strømras om tilkoblet batteri er tomt og kan gi rett ladespenning. Blybatteri lades veldig sakte om det er for liten forskjell mellom batteriets indre spenning og ladespenning. Selv med korrekt ladespenning tar det lang tid fra 80% til fullt. Selv dine små batterier kan skade bobatteriet ved direkte kobling om det lille er nesten tomt.
 
Elvagnar har antingen bly- eller litiumbatterier så det gäller att ha rätt laddningsalgoritm, spänning och ström.
Jag hade inte experimenterat med detta (golfvagnsbatterier är inte billiga) utan hade definitivt använt en inverter med sinuskurva.
150 W borde väl räcka till ett batteri gissar jag.
Både invertrar och laddare har numera små förluster....
 
Insåg plötsligt att jag lyckats väl i min strategi att inte ens prova golf (Har inte tid att bli fast).
Jag hade ingen aning om att det fanns eldrivna vagnar så man inte ens behöver dra fram klubborna själv... Är det ett mellansteg innan man köper sig en golfbil så man inte ens behöver gå runt själv? Sista steget måste ju bli att man skickar någon annan att spela åt en..
Förlåt.. :oops:

Annars finns det ju lite mer avancerade hyffsat billiga DC/DC laddare som man själv kan ställa in laddkurvan på efter batterityp:
 
Insåg plötsligt att jag lyckats väl i min strategi att inte ens prova golf (Har inte tid att bli fast).
Jag hade ingen aning om att det fanns eldrivna vagnar så man inte ens behöver dra fram klubborna själv... Är det ett mellansteg innan man köper sig en golfbil så man inte ens behöver gå runt själv? Sista steget måste ju bli att man skickar någon annan att spela åt en..
Förlåt.. :oops:

Annars finns det ju lite mer avancerade hyffsat billiga DC/DC laddare som man själv kan ställa in laddkurvan på efter batterityp:
Det finns som tröst för dig, simulatorer, så kan du spela utan att förflytta dig alls
Tack snälla för länk o hjälp :msn_thumbup:
 
Tillbaka
Toppen