• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier golfvagn

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja, då har man blivitvså bekväm/lat/gammal att man inte längre vill putta vagnen själv.
Så jag behöver då ladda batterierna till golfvagnarna i bilen. (Vi brukar inte stå med elstolpe)
Förmodar att något slags skydd/övervakare/belastningsbegränsare eller nått behövs.
Tänkte koppla i ”garaget” där bodelsbatteriet bor till vardags. Kortare kablar mm borde vara en fördel tänker jag.
Mvh
Peter
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Borde det inte funka med en MPPT solcellsladdare/regulator?
Jag tänker mig nog något från dom vanliga batterierna. Borde inte det räcka till? Två rätt små batterier, 20-22 Ah styck, och har aldrig varit i närheten av att ha dåligt med ström i dom vanliga batterierna (och golfbatterierna kommer inte att vara helt tomma dom heller)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et DC-DC booster er klart det beste, det hindrer strømras om tilkoblet batteri er tomt og kan gi rett ladespenning. Blybatteri lades veldig sakte om det er for liten forskjell mellom batteriets indre spenning og ladespenning. Selv med korrekt ladespenning tar det lang tid fra 80% til fullt. Selv dine små batterier kan skade bobatteriet ved direkte kobling om det lille er nesten tomt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.129
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Elvagnar har antingen bly- eller litiumbatterier så det gäller att ha rätt laddningsalgoritm, spänning och ström.
Jag hade inte experimenterat med detta (golfvagnsbatterier är inte billiga) utan hade definitivt använt en inverter med sinuskurva.
150 W borde väl räcka till ett batteri gissar jag.
Både invertrar och laddare har numera små förluster....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Insåg plötsligt att jag lyckats väl i min strategi att inte ens prova golf (Har inte tid att bli fast).
Jag hade ingen aning om att det fanns eldrivna vagnar så man inte ens behöver dra fram klubborna själv... Är det ett mellansteg innan man köper sig en golfbil så man inte ens behöver gå runt själv? Sista steget måste ju bli att man skickar någon annan att spela åt en..
Förlåt.. :oops:

Annars finns det ju lite mer avancerade hyffsat billiga DC/DC laddare som man själv kan ställa in laddkurvan på efter batterityp:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Insåg plötsligt att jag lyckats väl i min strategi att inte ens prova golf (Har inte tid att bli fast).
Jag hade ingen aning om att det fanns eldrivna vagnar så man inte ens behöver dra fram klubborna själv... Är det ett mellansteg innan man köper sig en golfbil så man inte ens behöver gå runt själv? Sista steget måste ju bli att man skickar någon annan att spela åt en..
Förlåt.. :oops:

Annars finns det ju lite mer avancerade hyffsat billiga DC/DC laddare som man själv kan ställa in laddkurvan på efter batterityp:
Det finns som tröst för dig, simulatorer, så kan du spela utan att förflytta dig alls
Tack snälla för länk o hjälp :msn_thumbup:
 
Toppen