Sv: Batteri i bodelen ?
Hej,
Det är fantastiskt med alla batteriproblem i Bodelen
Jag har försökt gå till botten med den här frågan eftersom vi köpte an Adria för snart 2 år sedan och haft diverse problem med batterier/laddare i Bodelen
1. De flesta förordar AGM batteri, vilket är märkligt eftersom AGM är bäst som startbatteri.
När behövs ett startbatteri i bodelen. Såvitt jag vet - Aldrig
2. Ett AGM batteri skall ha en laddspänning på ca 14,7 V för att bli fulladdat. De flesta husbilar har Laddare som ger 14,2 V och vanligtvis anpassade för Flytsyra- eller GEL Batteri. Sammanfattningsvis är laddare och batteri inte särskilt kompisar.
AGM batteriet blir inte fulladdat med 14,2 V och för varje laddningscykel sjunker kapaciteten något vilket innebär att livslängden sjunker mer än normalt. Kanske slut efter 1 år
Självklart blir batteriet fulladdat om laddaren får hålla på under längre tid. Men när du är ute och kör, kanske fricampar och efter ett par dar kopplar upp dig på 220 V har du knappast lust att stanna 3-4 dar för att ladda batteriet. Du vill sannolikt ha batteriet på topp under en natts stillastående. Din batterikapacitet är full kapacitet - bottennivå ( ca 15-20 %).
Säg 2 x 75 AH = 150 AH -ca 25 AH = 125 AH att förbruka. Sedan är det bara att räkna på de aktuella förbrukarna, Lyse, pumpar, fläktar TV mm.
Om du har AGM, skall laddaren ge 14,7 V laddspänning om det ska fungera korrekt.
Om du har en laddare som ger 14,2 V laddspänning byt batteri till GEL som mår bra av 14,2 V laddspänning som mest.
GEL batteriet har dessutom fördelen att acceptera relativt stora effektuttag. Dock ska man undvika att ständigt djupurladda batteriet.
Många klagar på batterierna, men ofta är det laddaren som inte klarar sitt jobb.
Ska du ha mer än ett batteri i bodelen, då ska batterierna vara av samma sort, samma kapacitet och samma kondition. Motrorbatteriet brukar inte vara problemet. Här kan AGM batteriet passa bra, men då ska generatorn helst ge 14,7 V om inte temperaturen är avsevärt högre än i bodelen.