• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteribyte

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har bytt från GEL till AGM batterier och undrar om jag skall ställa om EBL 516 laddaren på något sätt?
Anders
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteribyte

Det korta svar: Pb

En stor fördel jämfört med GEL battrierne är AGM stora förmåga för snabb laddning och hög hållfasthet (horisontell linje) i utförandet.

Om du vill ha riktig nytta av dina nya AGM-batterier, rekommenderar jag vänligen, att du byter till en modern batteriladdare:
Batteriladdare - Biltema
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteribyte

- Bör laddas anpassat till aktuella behov - den moderna laddere kollar funktionen.
CBE såg fram inte AGM-batterier i konstruktionen av CBE 516.

En stor fördel jämfört med GEL battrierne är AGM stora förmåga för snabb laddning och hög hållfasthet (horisontell linje) i utförandet.

Om du vill ha riktig nytta av dina nya AGM-batterier, rekommenderar jag vänligen, att du byter till en modern batteriladdare:
Batteriladdare - Biltema

-------
.......
Enl. en fabrikant av mycket avancerade laddare för kommersiellt bruk gäller:
...........
//W
Tvivla på påståendet har evigt giltighet, eftersom vi redan nått den tredje generation AGM.

Det beror till viss del på glasmåttens densitet och sedan Biltema batterier har ett stort CCA värde, jag håller inte och tror att påståendet gäller äldre AGM-batterier.
Batteri Skolan - batterityper och använd.
Batteriskole - Batterityper og anvændelser
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte

Om du tiitar på slutfasen av laddningen så ser du att spänningskurvan för syrabatterier har en högre spänning en längre tid än för GEL/AGM-batterier.
Spänningen ligger något över gasningspunkten för syrabatterier. Detta för att röra om i batterivätskan som skiktar sig under laddning.
Detta behövs inte på GEL/AGM-batterier eftersom syran är bunden i GEL eller glasfibermatta.
Gasning kan vara direkt skadligt för GEL/AGM eftersom det bildas gas bubblor i GELen/ fläckvis uttorkning i glasfiberrmattan som inte tillbakabildas och försämrar kapaciteten.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte

- Bör laddas anpassat till aktuella behov - den moderna laddere kollar funktionen.
CBE såg fram inte AGM-batterier i konstruktionen av CBE 516.



-------

Tvivla på påståendet har evigt giltighet, eftersom vi redan nått den tredje generation AGM.

Det beror till viss del på glasmåttens densitet och sedan Biltema batterier har ett stort CCA värde, jag håller inte och tror att påståendet gäller äldre AGM-batterier.
Batteri Skolan - batterityper och använd.
Batteriskole - Batterityper og anvændelser

Eftersom Anders tydligen skall ha batterierna till bodelen så är CCA-värdet inte intressant.
(CCA = Cold Crank Ampere dvs kortfattat beskrivet hur batteriet klarar kallstarter)
//W
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteribyte

CCA värde - berätter förmågan syrabindande till plattorna och är ca. 170% för gelén i förhållande till AGM från Biltema.
Biltema batterier är bäst att betrakta som Pb i detta fall.

Men fortfarande:
..............
En stor fördel jämfört med GEL battrierne är AGM stora förmåga för snabb laddning och hög hållfasthet (horisontell linje) i utförandet.

Om du vill ha riktig nytta av dina nya AGM-batterier, rekommenderar jag vänligen, att du byter till en modern batteriladdare:
Batteriladdare - Biltema
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen