• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Barfota eller i strumplästen?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag kan bara svara efter egna erfarenheter då jag ibland kör utan skor.
Med skor får foten ett helt annat stöd tack vare att sulan ligger under hela foten. Kraften fångas upp bättre och går lättare ner i pedalen som ju bara ligger an mot en del av sulan.
Utan skor upplever jag att man måste spänna mer muskler i foten för att hålla alla benen på plats och lyckas få ner kraften i pedalen. Foten har ju heller inte så stor anliggningsyta mot pedalen plus att den är mjuk.

När man "småbromsar" i trafiken hamnar (min) pedal ofta lite längre upp på foten och där har man ju inte så mycket kraft. Jag har märkt att kombinationen plötslig inbromsning och utan skor inte är optimal även om jag kör barfota ibland.
Men som tidigare nämnts beror det ju även på bromsarna.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Så länge det inte är förbjudet att köra med skor så gör jag det ;). Både i min förra 2005 och min nuvarande 2018 Fiat är det definitivt så att man måste trampa till ganska ordentligt när man behöver bromsa hastigt/kraftigt och jag tycker absolut att skor på är att föredra då. Ni som bara behöver nudda pedalerna kanske har andra bilar? Med AC i bilen blir det oftast inte besvärande varmt om fötterna med skor på.
 
Toppen