• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bagagebox av flakplyfa, kapellstativ & kapellduk på cykelstället

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Här är färska uppgifter på en box från Sawiko

Planenbox 809 €

Grundträger 633 €

Aufnahmetasche 39 €

Summa1481 €



(inkl. MwSt. und zzgl. Versandkosten ca. 120 € / per Spedition )



Die Lieferzeit beträgt momentan ca. 10 Wochen ab Bestellung.

Bei einer Bestellung kann ich Ihnen die Zahlung per Vorkasse anbieten.
Mvh. Klas Nilsson
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Tänkte visa hur det blev med boxen. Skickade tillbaka det första cykelstället, då det vägde 75kg bara för stället. Satte dit lättare balkar med teleskopfunktion som jag moddade av ett fast ställ. 30kg totalt för stativ med teleskopbalkarna. Tog bort reservhjulet och fästet för det, det motsvarar ungefär plattformens extra vikt. Boxen klädd i båtkapell, väger uppskattningsvis 30kg med alla stag och fäststänger.
Så den ökade totalvikten efter installation med boxen blir ungefär 25kg, (tog bort det enkla cykelstället som satt på höger dörr = 5kg). Skall byta ut batteriet till ett LiPo för att spara ytterligare vikt.
Nu får jag plats med stora och skrymmande saker som annars tar stor plats inne i bilen. Samtidigt som det nu är mycket lättare att komma åt prylarna än när de är tätt lastade under sängen.


Alternativ om ovan länkar inte funkar:
 
Senast ändrad:

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Tänkte visa hur det blev med boxen. Skickade tillbaka det första cykelstället, då det vägde 75kg bara för stället. Satte dit lättare balkar med teleskopfunktion som jag moddade av ett fast ställ. 30kg totalt för stativ med teleskopbalkarna. Tog bort reservhjulet och fästet för det, det motsvarar ungefär plattformens extra vikt. Boxen klädd i båtkapell, väger uppskattningsvis 30kg med alla stag och fäststänger.
Så den ökade totalvikten efter installation med boxen blir ungefär 25kg, (tog bort det enkla cykelstället som satt på höger dörr = 5kg). Skall byta ut batteriet till ett LiPo för att spara ytterligare vikt.
Nu får jag plats med stora och skrymmande saker som annars tar stor plats inne i bilen. Samtidigt som det nu är mycket lättare att komma åt prylarna än när de är tätt lastade under sängen.

Jättefint bygge! :)
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
snyggt bygge!
Budget för projektet?
Tack, lådan kostade 2800:-, sen 3000:- för balkarna och fästena under bilen + 200:- för "specialskruvarna inkl. frakt" (M10x40x1.25) där jag utnyttjade befintliga hål för kofångaren. 450:- för ny kraftigare 12mm plyfa i botten. Så 6450:- + ca: 1000 bensin för att åka och hämta prylarna från FB marketplace och Blocketannons. Det var ändå bra pris tycker jag. Bara lådan kostar dubbelt ny och lösningen med teleskopfunktion minst lika mycket till och blir då mycket tyngre.
Det är lite tungt att dra ut lådan, speciellt när man har last i den, då det endast är glidskenor och inga rullhjul i lösningen. Man får lyfta och dra samtidigt. Men man behöver inte öppna dörrarna lika ofta som förr då det mesta nu är lätt tillgängligt inne i lådan.

Färdiga lösningar är också mycket tyngre än vad de uppger. 1:a stället som jag skickade tillbaka vägde 75.5kg, de uppgav 50kg. Ett annat ställ vägde 80kg, de uppgav allt från 50-59 kg. (enbart ställ utan låda alltså). Gissar att de inte uppger alla fästen som sitter fast under bilen som är ganska tunga då de är gjorde i kraftigt stål.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tänkte visa hur det blev med boxen. Skickade tillbaka det första cykelstället, då det vägde 75kg bara för stället. Satte dit lättare balkar med teleskopfunktion som jag moddade av ett fast ställ. 30kg totalt för stativ med teleskopbalkarna. Tog bort reservhjulet och fästet för det, det motsvarar ungefär plattformens extra vikt. Boxen klädd i båtkapell, väger uppskattningsvis 30kg med alla stag och fäststänger.
Så den ökade totalvikten efter installation med boxen blir ungefär 25kg, (tog bort det enkla cykelstället som satt på höger dörr = 5kg). Skall byta ut batteriet till ett LiPo för att spara ytterligare vikt.
Nu får jag plats med stora och skrymmande saker som annars tar stor plats inne i bilen. Samtidigt som det nu är mycket lättare att komma åt prylarna än när de är tätt lastade under sängen.

Mycket snyggt, och en smart lösning med glidskenor.

Bra jobbat ;)

//Jocke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Länkarna till bilderna fungerar inte för mig. Något som ser ut som en inloggningssida blixtrar till, och sedan blir sidan blank.

Pålle

Tillägg: Har nu kommit fram till att både Malwarebytes och McAfee blockerar sajten. En googlingvisar, att sajten är ökänd. Hoppas inte någon har drabbats av något skadligt.
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Länkarna till bilderna fungerar inte för mig. Något som ser ut som en inloggningssida blixtrar till, och sedan blir sidan blank.

Pålle

Tillägg: Har nu kommit fram till att både Malwarebytes och McAfee blockerar sajten. En googlingvisar, att sajten är ökänd. Hoppas inte någon har drabbats av något skadligt.
ok, tog bara första bästa tjänst som skapar url:ar av uppladdade bilder.
Här kommer ett annat alternativ.

Finns det något standardsätt att dela bilder säkert i detta forum ?

 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
ok, tog bara första bästa tjänst som skapar url:ar av uppladdade bilder.
Här kommer ett annat alternativ.

Finns det något standardsätt att dela bilder säkert i detta forum ?

Jag tror att du måste bli betalande medlem för att du ska kunna ladda upp bilder.
Det är absolut värt att bli medlem ;)

//Jocke
 
Toppen