• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bagagebox av flakplyfa, kapellstativ & kapellduk på cykelstället

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Har en plåtis på totalvikt 3300kg. Vill bygga en bagagebox bakom för att öka lastutrymmet. Har ett kraftigt svängbart cykelställ monterat på chassit som får lasta 60kg som jag tänkte sätta boxen på. 160x60x150 (LxBxH) => 7.5m2 vägg. Hittar inga färdiga boxar som har passande storlek och vikt (max 20kg för boxen med botten), så verkar behöva göra en själv.
Durkplåt 1.5mm = 4kg/m2, glasfiber mm, allt blir för tungt med tanke på lastvikten. Så återstår bara markisduk (~0.35kg/m2) som väggar för att den skall bli så lätt som möjligt. Eller finns det lätta skivmaterial som går att använda (~1kg/m2) ?
Hittar inte var man kan köpa material till en markisställning, 4-kantprofiler med hörn och stagen som skruvas i botten. Någon som har erfarenhet att bygga något liknande ? Eller kanske någon som tillverkar en måttanpassad ställning som man sedan kan lämna in till någon kapellmakare för att få ett passande kapell till.
Har verkligen letat runt, men inte hittat på nätet. Kanske någon i detta forum har bra tips ? Tacksam för alla ideér som kan leda till något fungerande.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Kanske värt att läsa den här tidigare tråden, finns många olika lådor att köpa.

 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Det finnes honeycomb sandwich boards i forskjellig materiale. En lokal produsent benytter slike for å lage campere til å sette på pickups Active Campers – Locally made for Australian Conditions platene er langt lettere en selv lettvekts plywood.
Ok, jag kollar upp om jag hittar något material som är tillräckligt lätt. Men tror det får bli kapellduk, samma som båtkapell är gjorda av. Det blir nog det lättaste av alla material. Det räcker med att skydda lasten från regn och smuts. Behöver inte ta någon last. Tack för svar.
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Kanske värt att läsa den här tidigare tråden, finns många olika lådor att köpa.

Hej, jo har sett de flesta trådar om olika färdiga lastlådor som går att köpa. Ingen har dock måtten 160x60x150 (LxBxH).
De är alla mycket mindre. Endast upp till 500L, och jag behöver ca: 1.4 m3 i volym. Den behöver ha dessa mått och ingen färdig lastbox är tillräckligt stor. Har hittat B-box och en annan lastbox från Movera som kan fungera. Båda från Tyskland och kostar dock över 70 000:- med lackering. Har fått prisförslag från dessa tillverkare, men de är tyvärr för tunga också. Väger tyvärr alldeles för mycket. Så de är inte något alternativ för mig som inte får lasta så mycket mera.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skulle tro en god kappelduk med ramme blir tyngre enn en boks i 10 mm honeycomb, Men jeg ville vurdert kappelduk eller kanvas som dør.
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Skulle tro en god kappelduk med ramme blir tyngre enn en boks i 10 mm honeycomb, Men jeg ville vurdert kappelduk eller kanvas som dør.
Kapellduk väger ca:350gr/m, dvs 2,6kg för 7,5m2. Skall försöka hitta någon lokal firma som säljer honeycomb skivor. Har letat men inte hittat någon som säljer dessa eller vad de väger /m2.
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Hade tänkt mig nått liknande denna box, Denna väger totalt 12 kg.
bikey_planenbox_2_seiten_offen.jpg
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
sådana aluprofiler och "skarvstycken" i plast kan du köpa på Bauhaus och Hornbach
Med vänlig hälsning, Anders
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
sådana aluprofiler och "skarvstycken" i plast kan du köpa på Bauhaus och Hornbach
Med vänlig hälsning, Anders
Tack, har sett att det finns i plast, men vill ha i metall som håller i åratal, pallar för kyla och vibrationer som det kan bli för en box bakom husbilen. Plastfästen är oftast för inomhusbruk och blir spröda med åren. Hade tänkt mig något liknande och sen motsvarande i golvet som man stoppar 4-kantprofilerna i.
Gärna länk till någon som säljer beslag i metall som kopplar ihop alu 3cm 4-kantprofiler i hörn och golv. Måste ju finnas någonstans i sverige. Annars får jag beställa utomlands. Tyskland har det mesta annars, men blir lätt fel när man beställer därifrån för de är dåliga på engelska och förstår inte alltid när man försöker beskriva något tekniskt. Fast de är bra på teknik.
corner-cube-conector-alu-profile-3w.jpg
 
F

F.d. 940

Guest
Tack, har sett att det finns i plast, men vill ha i metall som håller i åratal, pallar för kyla och vibrationer som det kan bli för en box bakom husbilen. Plastfästen är oftast för inomhusbruk och blir spröda med åren. Hade tänkt mig något liknande och sen motsvarande i golvet som man stoppar 4-kantprofilerna i.
Gärna länk till någon som säljer beslag i metall som kopplar ihop alu 3cm 4-kantprofiler i hörn och golv. Måste ju finnas någonstans i sverige. Annars får jag beställa utomlands. Tyskland har det mesta annars, men blir lätt fel när man beställer därifrån för de är dåliga på engelska och förstår inte alltid när man försöker beskriva något tekniskt. Fast de är bra på teknik.
corner-cube-conector-alu-profile-3w.jpg
Alucon.se
Arne
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Har också letat aluminiumprofil i Sverige, tycker att det blir hutlöst dyrt. Aluminiumprofil 30x30 T-spår 7. 1 mm | AluCon
Beställde till slut 40 mm aluminiumprofil via Amazon från Tyskland. Totalt 120 m, leverans denna torsdag. Numera inte tillgänglig på Amazon PremiumX 6 delar 2000 mm aluminiumprofil 40 x 40 mm mutter 8 stag profil anodiserad 4040 aluminiumkonstruktion profil aluminiumprofil 2 m: Amazon.se: Home Improvement.
Priset på Amazon var bra mycket billigare än på samma försäljares egen hemsida.
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Har också letat aluminiumprofil i Sverige, tycker att det blir hutlöst dyrt. Aluminiumprofil 30x30 T-spår 7. 1 mm | AluCon
Beställde till slut 40 mm aluminiumprofil via Amazon från Tyskland. Totalt 120 m, leverans denna torsdag. Numera inte tillgänglig på Amazon PremiumX 6 delar 2000 mm aluminiumprofil 40 x 40 mm mutter 8 stag profil anodiserad 4040 aluminiumkonstruktion profil aluminiumprofil 2 m: Amazon.se: Home Improvement.
Priset på Amazon var bra mycket billigare än på samma försäljares egen hemsida.
Tackar, ja Amazon har ju det mesta och mycket billigare än i butikerna här hemma. Det blir nog att beställa profilerna därifrån. Har bara goda erfarenheter av dem. De verkar dock inte sälja anslutningarna mot golv och hörn i metall bara i plast och de går bort. Så dessa letar jag vidare.
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
Köpa färdigt, begagnat?

Länk:
Case closed ! Slipper bygga egen, köpte den som du tipsade om. Fantastiskt vilken hjälp man kan få här. Tack igen. Precis som jag var ute efter. Stor och lätt extern garagebox.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Case closed.... bra att du fick tag i det du önskade.
Men egentligen är det synd om tråden stänger ner. För chansen att någon i framtiden har samma tur som du hade är kanske inte så stor.
Den här tråden o din idé att bygga något lätt att fästa där bak på en husbil är ju både intressant o en utmaning för " hjärnan" om det ska va både starkt o lätt på samma gång. Kanske gärna också lätt att ta av o montera tillbaka. Här borde det väl kunna finnas uppfinnarjockar som kan få fundera fritt o låta idéerna flöda.
Det finns nog ganska många husbilar med dragkrok.
Det jag inte förstod var varför du ville ha något så stort? Särskilt höjden?
Inbrottsskyddet blir av naturliga skäl mycket begränsat hur man än bygger.
Min idé är att skippa ställning över.... att låta det man vill transportera fungera som " ställning" o sy ett figursytt fodral som man drar över. Men det bygger på att man alltid förvarat saker på samma plats o så måste saker förankras kanske i lite fackverk i plyfaplattan?
Så vad ska förvaras här bak? Detta är ju mest aktuellt där man inte har mycket plats för förvaring inne i bil eller vill ha de viktiga sakerna mest skyddade inne?
 

Anders Eliasson

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Täby
.......
Min idé är att skippa ställning över.... att låta det man vill transportera fungera som " ställning" o sy ett figursytt fodral som man drar över. Men det bygger på att man alltid förvarat saker på samma plats o så måste saker förankras kanske i lite fackverk i plyfaplattan?
Så vad ska förvaras här bak? Detta är ju mest aktuellt där man inte har mycket plats för förvaring inne i bil eller vill ha de viktiga sakerna mest skyddade inne?
Jag flyger paramotor, en motor på ryggen och typ fallskärm ovanför. Den åker jag omkring med bak på cykelstället på sommaren runt i sverige. Tar för mkt plats, väger inte så mkt, men tar plats och luktar bensin. Så vill inte ha den inne i husbilen. Därav en stor väderskyddad box för motor och skärmar som tar mkt volym. Har ett fodral över när den sitter på cykelstället, men vill gärna ha andra grejor som tar plats utanför bilen också. Speciellt när man har en plåtis med begränsat utrymme.
Yes, hade verkligen flyt som fick tag i en beg. stor lätt externt garage/cykelbox.
 
Toppen