• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backventil

T

TonyR

Guest
Har problem med varmvattnet , det kommer luft en lång stund innan vattnet kommer spottande och fräsande och sedan går över till rinnande vatten , antar att det är en backventil av något slag som inte fungerar , men var sitter den och hur ser den ut .
Har en Alde pannan 3010 . Kallvattnet fungerar som det ska och spolar jag med varmvattnet en stund så fungerar det bra i början , dvs varmvattnet kommer direkt , men väntar jag till dagen efter så blir det luft,fräsande innan varmvattnet kommer igen .
Bor för närvarande i husbilen då jag renoverar huset som vi ska bo i så då vill man att det ska fungera optimalt.

TonyR
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backventil

Hmm, 3010 har en luftkudde i varmvatntanken. To mulige årsaker: vatn med for mye luft som kommer ut under oppvarming og øker denne kudde, eller termostaten stillt for høyt slik at det blir ånge i kudden. Begge deler ville gi denne type feilmelding. Backventilen skal være felles for varmt og kalt vatn.
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Backventil

Hade denna typ av fel för något år sedan. Fann tillslut att det var backventilen som på min bil (kabe) satt nere i vattentanken straxt åvanför pumpen.
 
Toppen