• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backventil

RFrid

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25260
Medlemskap
2024
Har en dränkbar pump med påmonterad backventil. Hur gör jag till vintern för att hindra frysning? Kör jag tryckluft rinner väl inte vattnet bort i alla fall?? Samma problem med toan i vintras då reläkopplingen frös sönder. Borde kunna tömmas med tryckluft baklänges??
 
F

F.d. 14324

Guest
RFrid, jag gjorde om ditt blogginlägg till en vanlig tråd så blir det större chans att någon kliver fram och hjälper dig med tips och förslag.

Mvh jocke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej RFrid, om du nu tar bort pumpen och blåser lätt den vägen som vattnet normalt flödar för att tömma ledningssystemet genom dess avtappningsventil så skall du trycka på spolknappen samtidigt (lite beroende av vilken toaversion du har) och då öppnar magnetventilen till spolningen och vattnet i ventilen och slangen dit kan blåsa ut. (Se till att strömmen är på så magnetventilen verkligen drar.)
Om självtömning av vattensystemet utan hjälp ev. skulle fungera med öppen bottenventil och öppna kranar så bör/skall man då också trycka på spolningen så ventilen öppnar och luft kan gå in och vattnet ut, för magnetventilen är ju egentligen en "kran" till toaspolningen som måste vara öppen som övriga kranar för att total tömning av rör/slangsystemet skall kunna ske.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen