• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

backkamera

F

F.d. 11499

Guest
Jag tänte köpa en trådlös back kamera,är det någon som har erfarenhet av en sådan vore jag tacksam för lite information ni kan nå mig via denna sida eller ringa på nummer 0733-808380.
Tack på förhand
Jan medlemsnummer 7063
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: backkamera

Jag införskaffade häromdagen backkamera från Biltema, den billiga drygt 900 kr.

Jag vill inte borra hål för kablar varför jag valde denna trådlösa variant, som skall placeras vid nummerskylten.

Då vår husbil Eura P622 inte har något fönster bak, vill jag ha den ständigt inkopplad vid körning. Tänkte därför koppla den till nummerskyltens lampa. Det funkar väl?

Men nu ser jag att Sändarboxen skall sitta inomhus baktill i bodelen/förvaringsutrymmet bak.
Då måste jag ju i alla fall borra hål för att kunna ansluta kabeln mennan kamera och sändarbox. Eller hur?
Några tips om hur bästa kabeldragning, helst utan hål!, kan göras.

Hur/var sätter ni Sändarboxen?
 

AndersNilsson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
5575
Medlemskap
2024
Sv: backkamera

Jag monterade nyligen en sån på vår husbil. Satte bägge kamerorna så högt som möjligt, en riktad bakåt som backspegel och den andra nedåt så jag ser stötfångaren så att de har ett överlappande synfält. Sändarna satte jag på insidan.

Blev ganska mycket tråddragning för att vara en trådlös kamera och lite mixtrande för att göra fästen för kamerorna.

Har bara testat den på en enda resa än så länge, men hittills har den fungerat utan problem. Skönt med en 7" tums skärm. Eftersom bägge kamerorna har ganska kraftig vidvinkel, så ser en bil på normalt avstånd bakom ut att vara betydligt längre bort. Men man kan ju inte begära allt för 1800:-.
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: backkamera

Nu är backkameran, den lilla trådlösa från Biltema monterad.

Jag har varit ute och provkört en kort sträcka, och det tycks fungera bra.

Men ett fenomen uppstod när jag parkerade bilen hemma.

Ca 30 meter från bilen går genomfasrtstrafiken genom byn. Och när vissa bilar (inte alla) passerade på vägen började monitorn fladdra.

Vad beror det på? Vad hos andra bilar gör att bilden störs?
 
L

Lacke

Guest
Sv: backkamera

Jag har provat med båda systemen -trådlöst , eller - ledning. I mitt fall fungerar det absolut bäst med ledning , en stabilare bildhållning mindre störning , men så är det, det där med lednings dragning !!. Högt eller lågt placerad kamra ? , utan tvekan högt placerad. Jag har dessutom monterat två kamror där bak. En för den omedelbara närheten till området bakom bilen och så en för att se stor vy bakom Hb. Båda kamrorna ligger på direktström ( alltså INTE via backväxel ) då kan jag använda dem under körning ( framåt ) växla bild med en fjärrkontroll , detta system kostar lite mer men ger massor av fördelar , du KAN se vad som" ligger bakom dig !! Ett av företagen som säljer är : Import servic .nu kolla på nätet , så in på " Backkamror på nätet ! utbudet är stort , två kamror är toppen !
Lycka till med inköp och kommande resor !
/Lasse
Hej
Har gjort lika dom du men köpt allt via Kina, tradera, billigt men mycket bra grejer. Bra att under färd kunna använda kamerorna. Har en brytare som jag kan ha Inter lägen
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Skrev lite om det i tidigare svar i denna tråd.

Om man kopplar kamerans sändare till backljuset så den stängs av kommer andra sändare i närheten att gå in i din montitor. Antingen som störningar eller som klara bilder beroende på hur stark signalen är. Och sådana sändare kan tydligen vara allt möjligt som tex trådlös TV överföring i hem, kameror på arbetsmaskiner m.m.

Ibland kan det vara kul, ibland får man en smärre shock. Backade igår på ens stor parkeringsplats. Det var långt till andra bilar så jag tittade inte i monitorn när jag backade. Efter avslutad backning dyker plötsligt en Mercedesgrill upp sådär toknära i monitorn. Tog nån sekund innan jag insåg att jag ju lagt ur backväxeln och att det jag såg inte var något bakom min bil. Såg inte nån Mercedes på parkeringen jag stod på men troligen var det från granntomten (byggfirma) som sändningen kom.

Som jag skrev tidigare, skulle jag göra om kopplingen skulle jag låta kameran ha ström jämnt (man ser då bara sin egen som är närmst och därmed starkast) och sen låta monitorn kopplas till backväxeln/backljuset istället.

Se inlägg 17 och 18.

(man skall kunna länka till inlägg, hur går det till???)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Fast vänta nu, länken fick tråden namn automatiskt. det var ju praktisk.

Är det när man vill hänvisa till annan länk tex på annan hemsida som det där med att sätta eget namn på länken används?

Fast nu kanske den här tråden spårar ur?
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: backkamera

Se inlägg #23.

Jag har kopplat kameran och sändaren till skyltljuset.
Alltså ständig ström så snart ljuset är på.

Ändå får jag ovannämnda flimmer.
När jag parkerat men har parkerings-/halvljuset på.

När det inte flimrar ser jag bilden bakåt helt klart.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Om du har flimmer trotts att kameran, och därmed sändaren, är påslagen så kan man kanske spekulera i om andra sändare som passerar förbi är så pass starka att de slår igenom?

Kanske har de mer "proffesionella" systemen som används på lastbilar m.m. starkare sändare?

Som jag skrev fick jag vid tillfälle in kristallklar bild från en byggkran som var mkt hög medans tex grannfirmans övervakningskamera ser jag bara klart när jag är så där 20 meter ifrån och dålig bild/flimmer från kanske 50-70 meter. (obs då med min egen kamera avslagen)

Jag skall testa att ställa mig utanför dom o lägga i backen och se vad som händer.

(tror jag köpte min på Swedol men det är nog ungeför samma sak som Biltemas)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

TomB

Dagens personbilar är ju bra avstörda (tändning .m.m.) så det borde inte påverka.

Backkameror har de rätt sällan och de origialmonterade är säkert inte trådlösa.

Kan det vara nåt annat? Såna där DVD skärmar man har i baksätet för att ungarna skall hålla sig lungna? Men inte kan över varanan bil ha sådant. (ja kanske om det är sportlovsdags och man befinner sig utmed de stora vägarna till fjälls :wink:

Vad jag förstår så är det bara just på denna speciella parkering du upplever problemen?

Och det är när du har stömmen på till kameran/sändaren, vad händer om du stänger av kameran/sändaren (dvs släcker ljuset) och har skärmen på, får du in någon form av störning då?
(flimmer, Blåbild eller rikig bild föreställande något?)

Finns det hus i närheten och kan det i detta/dessa hus finnas nån form av tex trådlöst larm, videoövervakning eller trådlös TV överföring mellan olika rum eller liknande teknik?
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: backkamera

Tack för ditt svar, Storpontus.

Jah skall kolla inför nästa tur, men det dröjer ett tag,

Men det är så tydligt att det är personbilarnas passering som orsakar flimret.
Om det sedan är personbilarna i sig själv, eller om deras passering aktiverar nå´t???

Annars håller jag med om alla dina tankar, därför är det lite konstigt.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Jag har inte så stor erfarenhet av videoöverföring men jobbat mkt med trådlösa mikrofoner och hörhjälpmedel samt trådlös larmer för hörselskade.

Nån sade att radio är som Wodoo och det ligger nåt i det.

En fundering om bilarna på något sätt kan reflektera signalen från annan sändare.
Detta var ett vanligt problem med 40 MHz mikrofonesystem när man placerade antennerna.

Finns säkert radioamörer i klubben som kan utveckla det mera.

Sen som du säger att bilarna triggar igån någont men vad och varför?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Nitz10

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Boden
HBK-Nr
10375
Medlemskap
2021
Sv: backkamera

Det går nog att klippa av kabeln och sedan skarva den i bilen, jag kunde montera den i cykelhållaren och drog kabeln till sidan där en plastdekor går upp så jag behövde inte borra något, drog kabeln under bilen och in i batteriboxen och vidare till säkrings boxen, tog strömen från ciggtändarens säkring,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Nitz sin løsning er langt å foretrekke, kontakten er som regel støpt på kabelen for å bli vatntett. Noen av disse kablene er kompliserte med skjerm og flere ledere, noen har også en koaks inne innenfor skjermen. Klart det går å lodde, men selv med krympestrømpe blir det ikke vatntett igjen - for å få til det må en vulke over skjøten. Er det en av de "enkle" kablene så er det ikke så problematisk - selv om nesten alle har en skjerm.

Noe som går på mange av disse kameraene er å åpne kameraet og ta løs kabelen, gjennomføringen inn i kamerahuset er mange ganger en trang gummiforing som blir presset sammen når huset skrus sammen. Med litt flaks er det kontakter inne i kamera, ellers er det litt mer plass til lodding selv om en står på toppen av en stige.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: backkamera

Fick hem grejorna och testade så det funkade vilket det gjorde. Kvaliteten är mycket bra för pengarna både på grejorna och bilden. Började med att dra kabeln igenom bilen. Enklaste vägen var längs takkanten bakom hyllor och toalett och sedan genom fönsterstolpen. Mycket trångt bitvis och mobilkameran var enda sättet att se in i kanalerna.
IMG_2911.jpg
Vecklade igenom en tumstock och sedan tillbaka med draglina. Kontakten på kabeln är stor så det var bara att klippa av den för att ha någon möjlighet att lyckas, vilket det gjorde efter en hel del strulande.

IMG_2915.jpg
Fungerar att fulkoppla ihop sladdarna så jag kommer att klippa även kontakten till kameran och därmed bara göra ett 6-8mm hål igenom bilen. Kameran gick inte att öppna, verkade vara både limmad och skruvad ihop.
 
Toppen