• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

backkamera

F

F.d. 11499

Guest
Jag tänte köpa en trådlös back kamera,är det någon som har erfarenhet av en sådan vore jag tacksam för lite information ni kan nå mig via denna sida eller ringa på nummer 0733-808380.
Tack på förhand
Jan medlemsnummer 7063
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: backkamera

Fungerar biltemas kamera om jag skulle vilja sätta den på insidan av bakfönstret?
Tommy R

Det fungerar sannolikt utmärkt.

Jag valde att montera den med medföljande fäste som är avsett att fästas bakom nummerplåten och det fungerar bra. Ju lägre kameran monteras desto bättre bild av ev hinder nära marken.
I mitt fall skymmer cyklarna bakrutan när dom sitter på stället.
En annan aspekt är det här med skitväder. Är det grisigt på vägen så lägger det igen hela bakdelen på min HB och rutan blir helt omöjlig att se igenom. Det stänker förvisso upp på kameran med, men den är enkel att komma åt för rengöring där den sitter.
 

ztefan

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4355
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

En liten undring eller 3: ÄR detta en färgkamera; hur fungerar den i mörker; hur stort synfält ger den?
När jag besökte Biltema i Uppsala fick jag ingen av dessa frågor besvarade så jag hppas på att få det här hlsar Stefan Mårtensson HBK 4355:mh4:
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Hej,

Har också gått i tankarna på att skaffa backkamera och har två frågor som jag hoppas att ni, alla kloka människor som redan har backkamera, kan bringa lite klarhet i.

1. Fördelar-/nackdelar med en trådlös installation, kontra kabel. Ni som har trådlös överföring, har ni upplevt problem med störningar?

2. Placering. Vissa placeras vid nummerplåten och vissa högt upp nästan i toppen av husbilen. Vad finns det för fördelar- och nackdelar med de olika placeringarna?

En stackare som än så länge bara har en manuell backkamera, dvs. fru... :spinny:
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Dom fördelar jag ser med en kamera högt plaserad är att jag "törs" backa otroligt nära hindret eftersom jag ser stötfångaren på min egen husbil. Kan även bli skrämmande för vissa. Skulle backa in på en parkering i Lysekil i somras och
det var mot en parkbänk med ryggsidan mot mej där det satt en dam och beundrade utsikten när jag kom backande. Vid ca en meter kvar ställde damen sig upp och såg vettskrämd ut. Parkerade och sa till damen att jag såg henne i backkameran hela tiden och att jag hade "koll". Hon ville då se detta så hon satte sig i förarsätet och jag på parkbänken, sedan bjussade vi på en kopp kaffe och skrattade tilsammans åt det hela. Ingen erfarenhet av dom trådlösa men måste vara praktiska att installera om dom funkar bra. Häggen i Umeå
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: backkamera

Hej,

Har också gått i tankarna på att skaffa backkamera och har två frågor som jag hoppas att ni, alla kloka människor som redan har backkamera, kan bringa lite klarhet i.

1. Fördelar-/nackdelar med en trådlös installation, kontra kabel. Ni som har trådlös överföring, har ni upplevt problem med störningar?

2. Placering. Vissa placeras vid nummerplåten och vissa högt upp nästan i toppen av husbilen. Vad finns det för fördelar- och nackdelar med de olika placeringarna?

En stackare som än så länge bara har en manuell backkamera, dvs. fru... :spinny:
Jag har haft både trådlös och kabel i olika husbilar!
Trådlös är helt klart enklast att installera, men när jag varit utanför "Täby Galopp" bl.a. har jag fått in bilder på Hästar m.m. blir även störningar när det står äldre bilar bredvid en med sämmre avstörning på tändsystemet!
Kabel är att föredra men är ju som sagt mycket mera jobb!

Vad gäller kamerans placering, föredrar jag (efter att ha provat båda) en högre placering. dels för att få en större överblick samt att den inte blir skitig lika snabbt!

Jag har en god vän (ingen nämd) som hadde sin kamera nere vid nummerplåten, han backade in i överhänget på en lastbil som stod parkerad, då han bara såg nederdelen på lastbilen trodde han att det var en halvmeter kvar! Stackarn!

I en perfekt värld har man en kamera uppe och en nere!

Med Vänliga Hälsningar!
/Malbeck
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: backkamera

Jag har provat med båda systemen -trådlöst , eller - ledning. I mitt fall fungerar det absolut bäst med ledning , en stabilare bildhållning mindre störning , men så är det, det där med lednings dragning !!. Högt eller lågt placerad kamra ? , utan tvekan högt placerad. Jag har dessutom monterat två kamror där bak. En för den omedelbara närheten till området bakom bilen och så en för att se stor vy bakom Hb. Båda kamrorna ligger på direktström ( alltså INTE via backväxel ) då kan jag använda dem under körning ( framåt ) växla bild med en fjärrkontroll , detta system kostar lite mer men ger massor av fördelar , du KAN se vad som" ligger bakom dig !! Ett av företagen som säljer är : Import servic .nu kolla på nätet , så in på " Backkamror på nätet ! utbudet är stort , två kamror är toppen !
Lycka till med inköp och kommande resor !
/Lasse
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: backkamera

Trådlös kontra kabel: Absolut kabel, har haft en trådlös som jag bytte ut samt har hört av en del husabilsägare att dom haft problem från gång till annan.

Har nu låtit montera en Waaco dubbellins kamera som automatiskt byter till läge för backning när jag lägger in backen och när jag kör framåt så står den i läge för långtseende. Perfekt tycker jag.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: backkamera

kilade in på biltema idag.
Deras trådlösa (999:) hade en sjyst kamera med ganska vid lins, men miniliten skärm.
Backkamera, trådlös - Biltema
Passar kanske till en personbil, men med utrymmet jag tycker man har i en hb så blir den ganska skum.

Denna för 1149 hade ok bild med dubbla ingångar.
Övervakningskamera med monitor - Biltema
är dock en "övervakningskamera" så kanske inte helt optimal att montera på utsidan.

Bägge har "mörkerseende" vad det verkar.

Dubbellinsen monterad högt låter som det vettigaste i mina "ögon".
/Jonas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: backkamera

Jag har haft både trådlös och kabel i olika husbilar!
Trådlös är helt klart enklast att installera, men när jag varit utanför "Täby Galopp" bl.a. har jag fått in bilder på Hästar m.m. blir även störningar när det står äldre bilar bredvid en med sämmre avstörning på tändsystemet!
Kabel är att föredra men är ju som sagt mycket mera jobb!

Vad gäller kamerans placering, föredrar jag (efter att ha provat båda) en högre placering. dels för att få en större överblick samt att den inte blir skitig lika snabbt!

Jag har en god vän (ingen nämd) som hadde sin kamera nere vid nummerplåten, han backade in i överhänget på en lastbil som stod parkerad, då han bara såg nederdelen på lastbilen trodde han att det var en halvmeter kvar! Stackarn!

I en perfekt värld har man en kamera uppe och en nere!

Med Vänliga Hälsningar!
/Malbeck

Visst är det en perfekt värld:)
 

Bilagor

  • PICT40611.jpg
    PICT40611.jpg
    576 KB · Visningar: 84
F

F.d. 52943

Guest
Sv: backkamera

Vi har en relativt enkel (=billig) trådlös, där vi borrat hål i bakstammen och dragit in antennen bak i bilen. Högt monterad så att vi ser bakkanten på husbilen. Däremot ingen bakåtsikt bortom 2 m bakom bilen.

Funkar perfekt. Det vi slapp var bara kabeldragningen fram till monitorn. Så här efteråt kanske det varit lika bra att dra kabel hela vägen, men just då, när vi köpte bilen, var det så mycket som som skulle fixas, så det alternativet kändes ekonomiskt och enkelt.

Det som inte funkar är att sätta kapell på cyklarna - det skymmer all bakåtsikt. Så vi får leva med skitiga cyklar....:oops:
 
F

F.d. 15776

Guest
Sv: backkamera

Hej
Har haft Julas trådlösa backkamera (1495) i ett år. har fått byta monitor och nu är den inne igen för rep av kameran. Verkar inte vara någon bra kvailtet. Den sitter inte på husbilen utan på personbilen.

Bengt
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Monterade en trådlös backkamera från Swedol på en av firmabilarna (Renault Kanngå utan glas i bakdörrarna)

Gjorde som det står och kopplade kameran/sändaren till backljuset och skärmen till ciggtändaruttaget.

När jag kör igenom Stockholm kommer massor med olika störningar, ofta bara svartvit flimmer men ibland TV bilder med textremsa och allt (svårt att läsa förstås på denna lilla skärm:wink:), Kör på Essingeleden och ser en vit skåpbil i skärmen, kollar i backspegel och där är en röd Golf:confused:!
Tydligen nån annan bil som har kamera som ej är kopplad över backljuset.

Skulle jag göra om installationen hade jag gjort precis tvärt om. tagit störm till kameran från skyltlycktan, vilket varit oerhört mkt lättare, och kopplat skämen så den fick ström endast vid ilagd backväxel. (hade naturligt vis varit lite knepigare men hade nåt går på ett ut i mitt fall)


Trådlöst funkar kanske på landet, och kanske med dyrare system? Glad att jag dragit i kabel i Ambulansen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: backkamera

Köade förbi det stora bygget vid norra länken - essingeleden- karolinska sjukhuset igår. Får in en klockren bild från en av de jättestora byggkranarna där som rakt uppifrån visar neråt marken där man flyttat ett enormt stenblock. stort som en frigebod kanske. ser 3-4 gubbbar som går utmed och styr blocket. Riktigt underhållande så där i köerna:)
 
Toppen