• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BACKKAMERA

F

F.d. 5308

Guest
Backkamera är det många som säljer, men kvaliteten verkar variera mycket. Körde ett trådlöst system, men det va bara skit!
Nu har jag hittat en perfekt lösning. Blaupunkts nya 5.3 nav plus en backkamera inbyggd i regskylten. En mkt snygg och enkel lösning. Priset vet jag inte ännu, va in på Ledande i backkamerasystem - () men hitta inga priser där.
 

Bilagor

  • Lucca 5.JPG
    Lucca 5.JPG
    21,5 KB · Visningar: 1.270

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: BACKKAMERA

Hej

Vår Husbil är standardutrustad med backsignal. (Elnagh)
Har även en backkamera för säkerhets skull, bara svart/vit men jag ser om det är något som är i vägen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BACKKAMERA

Håller med om att back-kamera är ett ovärderligt hjälpmedel i många situationer. Backvarningssignal är inte heller fel, men man måste kunna stänga av den.

Att komma in på en ställplats i tex Frankrike sent på natten och väcka omgivningen med back-tutan, gör man inte gärna mer än en gång. Jag har sett resultatet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: BACKKAMERA

Backkameran är ett jättebra tillbehör, som jag alltid använder när jag backar med husbilen, numera. En gång struntade jag i att sätta på den och körde på ett träd. Ingen större olycka dock. Trädet klarade sig bra och bilen också!

Vad jag menade i ett tidigare inlägg var att man aldrig 100-procentigt kan lita på något hjälpmedel. Ibland kan det hända saker väldigt, väldigt snabbt.

Ett annat tillbehör, som jag har sett någonstans, är en glödlampa avsedd för backljuset, som också har någon sorts ljudfunktion.

Väldigt enkelt och smart. När man lägger in backen så tänds backljuset och samtidigt aktiveras ljudsignalen!

Jag ska försöka leta rätt vem som säljer den här glödlampan och ber att få återkomma i ärendet, när jag hittat den.

Jappe
 
Senast ändrad:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: BACKKAMERA

Har inte hört talas om nån backkamera, som till 100% är perfekt!:spinny:
Min saknar visir, men har en "läpp" ovanför ... inte tillräckligt ... men jag torkar av den då och då. :) Skulle säkerligen behöva torka av visiret lika ofta!
Körde nyligen 140 mil i slaskväder och anser att kameran var det viktigaste "tillbehöret" i bilen ... trots "besväret" att ta fram en stege och torka av den några gånger!

Kameran skulle kanske inte vara nödvändig om inte bilen vore närmare 8m med cykelställ.
Som ny husbilsförare har jag koll på hela bakdelen tack vare kameran! // Pirkko
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: BACKKAMERA

Att backkameran bör ha visir, det har jag upptäckt när jag nu har använt mitt backvideosystemet en säsong.
Det jag funderar över är i vilket läge man har användning för dubbla objektiv.
Hjälp mig med argument, är det en hjälp t ex vid körning på autobahn att se trafiken långt bakom?
Andra argument?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BACKKAMERA

Det finns en död vinkel ca 15-20 meter bakom husbilen, vilket kan göra att t.ex. en motorcykel kan vara svår att upptäcka inom detta område.

Rätt monterad ser man i backkameran från stötfångaren och ca 6-7 meter bakåt, därifrån har man alltså ytterligare ca 12-15 meter som är svåra att ha full koll på. Det är väl tanken att den andra kameran skall täcka den biten.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: BACKKAMERA

Gunnar, om du skulle köpa ett nytt backkamerasystem idag, skulle du då köpa ett sådant med dubbla objektiv?
Det är ju rätt mycker pengar extra som måste ställas i förhållande till det mervärde "långsyntheten" ger.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BACKKAMERA

Jag skulle absolut köpa en backkamera med dubbla objektiv. Har redan funderat på att komplettera vår nuvarande med ytterligare en kamera. Back-TV:n är förberedd för det men det fordras en extra kabeldragningen och den har jag inte löst på ett bra sätt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: BACKKAMERA

Två frågor ytterligare.
Om jag sett rätt på din hemsida så har du en s/v monitor 5"(?).
Anser du att det är tillräckligt med en 5" eller skulle du köpa en 7"
Anser du att det tillför något att ha en färgmonitor istället för en svart/vit?

Sedan har jag nog tillräckligt som beslutsunderlag om ingen annan vill komplettera med någonting, mottages tacksamt.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: BACKKAMERA

Samma här.
Vi skall byta till en ny bil i Januari, och då blir det dubbla pipor.
Måste nog även montera en separat monitor för "långsiktpipan" eftersom den andra monitorn änvänds för backning och GPS.

DS
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BACKKAMERA

Jag har klarat mig bra med 5'' s/v skärm och har inte riktigt koll om färgskärm skulle vara bättre.

Däremot vill jag inte ha någon kombinerad för annat ändamål än back-TV. Den skall alltid vara "till hands" och starta automatisk då backväxeln läggs i. Det skall finnas en knapp för att kunna ha den igång utan att backen ligger i. Det är bra när man t.ex. har ett släp efter bilen. Markeringarna som jag gjort på skärmen är en bra hjälp för att bedömma avstånden.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: BACKKAMERA

Inte nog med att kameran kan vara på utan att man har backen i ...så finns det även en mikrofon på kameran. Känns tryggt på natten så att man kan kolla om det är någon som smyger bakom bilen! :) Mikrofonen har volymknapp.
Har inget fönster bakåt.
Tycker att färgskärm är toppen! // Pirkko
 
Senast ändrad:
F

F.d. 673

Guest
Sv: BACKKAMERA

Färgskärmarna (och kamerorna) idag har säkert högre kvalitet än bara för några år sedan. Då var det stor skillnad på hur ljusstarka de svartvita var jämfört med de i färg. De svartvita funkade mycket bättre i mycket sämre ljusförhållanden. Skulle tro att det inte är lika illa idag.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: BACKKAMERA

Pirkko & Kjell,

Jag har min back kamera inställd så sätt att jag även har den på när jag kör på motorvägen så den osynliga vinkeln har försvunnit för mig. Mycket smidigt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: BACKKAMERA

Kör lite vidare i denna tråd med några frågor till.

Pirkko, jag har uppfattat att du köpt ett Waeco-system med dubbla objektiv men är det en 5" eller 7" skärm?

Håkan, vi diskuterar här ett system på runt 12.000kr och du skriver om ett system för 2.000kr. Vilket fabrikat, eller om du kan skriva in en länk så jag kan forska vidare.
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: BACKKAMERA

Hej, backkamror är mycket billigare i Tyskland. tex Waeco LCD 590 med 2 kameror kostar 810 Eur hos carafun - Freizeit + Hobby ca 7600:- kr istället för 12000:-
Andra bra inköpsställe är Movera och Fritz Bergner. Inga problem att beställa, har köpt en Trauma Sapir ac hos F. Bergner. Fick perfekt service.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: BACKKAMERA

Om jag sett rätt så är det priset på en 5" monitor med kamera/dubbla objektiv.
Den kostar ca 10.000kr i Sverige men 7.600kr är billigare än 10.000kr.
 
Senast ändrad:
Toppen