• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BACKKAMERA

F

F.d. 5308

Guest
Backkamera är det många som säljer, men kvaliteten verkar variera mycket. Körde ett trådlöst system, men det va bara skit!
Nu har jag hittat en perfekt lösning. Blaupunkts nya 5.3 nav plus en backkamera inbyggd i regskylten. En mkt snygg och enkel lösning. Priset vet jag inte ännu, va in på Ledande i backkamerasystem - () men hitta inga priser där.
 

Bilagor

  • Lucca 5.JPG
    Lucca 5.JPG
    21,5 KB · Visningar: 1.270
F

F.d. 3581

Guest
Sv: BACKKAMERA

Men, Leo.
Funkar det med kameran så lågt ? För skylten sitter väl nedtill?

Jag har en kamera som sitter så högt som möjligt och då får man en god överblick.
Risken är väl även att den snabbt blir mycket skitigare än vid en hög placering.

Tyvärr har installatören monterat den ovanför det höga bromsljuset, vilket är rätt kasst om man backar i mörker o bromsar. Då ser man bara rött i kameran.
Mao, kameran måste sitta direkt under om man har ett högt bromsljus....

Skulle jag köpa en ny backkamera idag så väljer jag en med visir och den nya modellen, med två kameraobjektiv, där man även kan se trafiken rakt bakåt som i en backspegel.

Mvh
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: BACKKAMERA

Angående kamerans placering så är min placerad ovanför bromsljuset och för min del får jag bättre sikt när bromsljuset tänds.

Det kanske blir lite olika beroende på vilken typ av bromsljus man har eller vilken typ av kamera. Min är en Camos 742 gps-navigator med ir-backkamera och har vinklat den så jag ser vad som finns på marken 70 cm bakom bilen samtidigt som jag har full bakåtsikt mot horisonten.

Är skeptisk till att placera kameran lågt. MVH Roger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11561

Guest
Sv: BACKKAMERA

Jag fick kameran först placerad nere vid skylten och det var inte bra för närsikten. Nu är kameran uppflyttad och det blev bra bortsett från att man inte ser så långt bakåt. Fabrikatet är PSVT med 7" skärm och kameran har visir.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BACKKAMERA

Kameran skall sitta så högt upp som möjligt men under bromsljusrampen. Den skall vara vinklad så att du kan se draget/stötfångaren på husbilen och sedan får det bli så långt bakåt det går.

Är kameran riktat längre bakåt har man ingen glädje av den vid fickparkering.

För att underlätta avståndsbedömningen när jag backar har jag märkt ut avstånd och bilens bredd på skärmen.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: BACKKAMERA

Hade till att börja med trådlös backkamera ovanför nummerskylten.
Men efter att jag varit och "nafsat" lite här och där fick det bli en Waeco med 2 kameraobjektiv: en vidvinkel rakt ner så att jag ser hela bakdelen på bilen + en som visar rakt bakåt.
Absolut nödvändig vid ex fickparkering, eftersom vidvinkeln gör att jag även ser ca 50cm på bakens ytterkanter.
Har den på vid körning och ser allt som finns bakom.

Den var dyr, men värd varenda krona, eftersom jag ofta är ute ensam! Har alltså ingen levande backkamera med mig ! ;-) // Pirkko
 
Senast ändrad:

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: BACKKAMERA

PÅ Adriatik sitter det backsensorer standard. Finns det då något större behov av en backkamera för Ca 12 000 kr om den ska någon störe kvallite. ny och ingen erfarenhet.

Grger Astrid
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: BACKKAMERA

12000?? Min back-kamera kostade under 2000 (svartvit, inte LCD-skärm utan "tjockskärm"). Den är ovärdelig tycker jag, och backsensorer skulle inte alls kunna ersätta den. Jag är ju alltid ensam i bilen och använder backkameran även för att placera bilen rätt, alltså inte bara för att undvika att backa på något.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: BACKKAMERA

Backkamera kostar inte 12000 utan är betydligt billigare. 2000 om man monterar själv! Fråga någon i klubben om hjälp om ni har problem att montera själv!
För mig som chaufför så är det ett stressmoment mindre och om jag tvingades välja mellan GPS o Backkamera så stannade Backkameran kvar o GPS åkte ut!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: BACKKAMERA

Min granne som utbildar buss och lastbilsförare sa att "skippa en backkamera som inte har ett visir". Ligger nåt i det. När man behöver kameran så ska den fungera. Inte var skitig...
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: BACKKAMERA

När jag tog busskort för hundra år sen måste jag tala om för trött eller möjligen ointresserad instruktör vad han skulle lära mig. Tack vare mitt intresse för ämnet lärde jag mig köra buss bäde framåt och bakåt. Jag vill inte förhäva mig på något vis, men min insikt i just backningens konst har räddat i alla fall två liv i min yrkesutövning och då kan man ju knappast förstå beroendet av visirets betydelse och/eller överhuvudtaget backkamerans betydelse i sammanhanget. Total kontroll på en bussterminal kräver att man inte litar på elektroniska hjälpmedel utan snarare på någon som står bakom fordonet ifråga och per tecken visar om det är "fritt fram" (bakåt i det här specifika fallet) eller inte. Människor rör sig väldigt snabbt ibland, även bakom bussar! "EN OLYCKA HÄNDER SÅ LÄTT" är ingen ursäkt!!
Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: BACKKAMERA

Hej, jag tror att den nya backkamera jag kommer att skaffa till nya bilen, tyvärr landar på ca 12´ eftersom den har två objektiv och kräver en extra monitor för backspegeln.
Backkamera borde ingå i standardutrustningen på nya bilar.
Det är ett ovärderligt hjälpmedel - tycker jag.

ds
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: BACKKAMERA

Borde inte automatisk ljudsignal kopplad till backläget ingå i nya husbilars standardutrustning och som redan införts på andra lastbilar? Även om man har en väl fungerande backkamera. Kostnaden kan väl inte vara särskilt hög?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: BACKKAMERA

De flesta säkerhetskrav och utrustningar avsedda för att öka säkerheten och minska skador i trafiken möts av protester - av vissa. Det är nog bra, att de införs ändå.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: BACKKAMERA

Det har jag inte påstått heller, men jag blev så glad över Jappes inlägg att jag ville stämma in i hans budskap om att inte bara lita på någon backkamera när man backar - och inte endast på campingplatsen, utan vid varje tillfälle när man backar. T ex i mörker.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: BACKKAMERA

Concurro,

Yes det har jag låtit installera och fungerar perfect och på kvällorna då jag kommer hem stänger jag av ljudet för jag inte väcka mina grannar.
 
Toppen