• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Babylon Search

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Babylon Search

Jappe lite salt i dina sår
Om du vill blivit av med Babylon för alltid så får du inte använda google.

Babylon toolbar och Babylon översättning är samma ägare The Or Yehuda, Israel-baserat företag som omsätter otroliga summor med google.

Eftersom detta "program" är godkänt av både google och Microsoft så tar inget antivirusprogram bort det.

Det andra programmet kan du bara avaktivera med att högerklicka uppe på toolbaren och ta bort taggen.
Som vi alla vet så styr pengarna och vi går två steg fram i utväcklingen och ett steg bak.

Google Partner Babylon Seeks $115 Million From Nasdaq IPO - Bloomberg
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Babylon Search

Jappe lite salt i dina sår
Om du vill blivit av med Babylon för alltid så får du inte använda google.

Babylon toolbar och Babylon översättning är samma ägare The Or Yehuda, Israel-baserat företag som omsätter otroliga summor med google.

Eftersom detta "program" är godkänt av både google och Microsoft så tar inget antivirusprogram bort det.

Det andra programmet kan du bara avaktivera med att högerklicka uppe på toolbaren och ta bort taggen.
Som vi alla vet så styr pengarna och vi går två steg fram i utväcklingen och ett steg bak.

Google Partner Babylon Seeks $115 Million From Nasdaq IPO - Bloomberg

Är det bara jag som anar ugglor i mossen?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Babylon Search

Det finns tusentals instruktioner om hur man tar bort den, en del bra och en del värdelösa.

För att försäkra sig att den inte är resident så måste den bort i about.sys.
se inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/502303

Babylon toolbar är inget virus som instalerar sig själv.
Det slinker in när du instalerar något program, gratis eller piratprogram.
Titta och läs noga INNAN du klickar fortsätt. Ofta sitter det taggar som säger install babylon toolbar (recomended)
Do babylon to your deafaul toolbar (recomended)
Se till att dessa taggar INTE är ikryssade.
ibland ifrån vissa piratsighter som softonic så instaleras babylon i alla fall.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Babylon Search

Är det bara jag som anar ugglor i mossen?

Ana inte ugglorna ta reda på vad ugglorna är ute efter.

Gör ett experiment googla på något som ni aldrig har googlat på förut.
T.e.x Radiostyrd flygplan, cnc maskin, eller något annat ovanligt.

Lägg nu märke till vilken reklam som det kommer ifrån google.

Just det, det ovanliga som du googlade på. Nu vet vi att google gör en profil av dig, dina intressen och behov mm.

Detta är en mycket värdefull databas för ett stort företag som google.
google är ett gratisprogram eller hur? Vi användare betalar ingenting.
ändå så omsätter google enorma summor. varifrån kommer dessa pengar? kanske ugglorna i mossen.

Rensa datorn ofta, ta bort Cockies och alla spår och historia på dina sökningar.
Om du inte rensar så blir din värld mindre och mindre du rör dig i samma blir bombad av samma reklam om igen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Babylon Search

Nu håller jag på med att föra över foton m.m. till den gamla datorn och när det är klart så ska jag fabriksåterställa den nya datorn och absolut inte installera Google chrome igen. Så länge jag nöjde mig med Firefox hade jag inga sådana här "onödiga" problem!

Google börjar ju närma sig Unilever, Nestlé och Coca-Cola när det gäller världsherravälde och metoderna är därefter!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Babylon Search

Jappe, jag har använt Chrome sedan urminnes tider och gjorde i ordning en ny laptop för några veckor sedan men var noga med att inte installera extra toolbars och andra sökmotorer än Google. Nuförtiden får man också en fråga vilken browser man vill använda, de flesta installerar Chrome. Jag har aldrig haft besvär med Babylon, Bing eller annat skräp.

Jag använder mina laptops allt mer sällan eftersom plattan är överlägsen i det mesta, bildbehandling är undantaget än så länge. Helt bekymmersfritt från virus, trojaner, babyloner och andra mystiska folkslag.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Babylon Search

Det kommer inte med Google Chrome, det kommer "på köpet" med andra gratisprogram som man hämtar hem (och inte LÄSER vad som står i dialogerna under installationen, som jag beskrev här). Att Babylon har skrivit avtal med Google stämmer, men det har inget med Chrome att göra. Faktum är att det är svårare att bli av med skiten från Firefox, eftersom man där måste in i en dold inställningsfil (about:config).

Chrome är en mycket bra webbläsare. Men om man föredrar Firefox, Chrome eller Opera spelar mindre roll. Dessa är alla långt bättre än Internet Explorer.
Jag tycker bara att du inte skall välja bort Chrome för Babylons skull...

Jag använder Chrome både på mina datorer och på iPaden!

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Babylon Search

Jag fabriksåterställde datorn och installerade Chrome. Funmoods search följde med igen! Giv mig styrka! Jag kommer inte ta i Google chrome med tång ens i fortsättningen! Firefox gäller hädanefter!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Babylon Search

Är inte Funmoods smilies avsedda för chat i Facebook?

I så fall är de väl ganska harmlösa?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Babylon Search

Och var hämtade du Chrome någonstans? Jag har aldrig fått något annat än just chrome... Hämtade du det härifrån skall du inte få problem. Har du hämtat den från "nedladdning.se" (påhittat namn) så finns ju inga garantier. Annat än att läsa alternativen under installationen och avmarkera allt som inte har med programmet att göra.

Å andra sidan, om du anslöt med ett konto efter installationen så synkar den kontot så att du har samma inställningar överallt. Det är en bra sak generellt, men har du installerat skräp så sparas det naturligtvis också. I så fall måste du gå in i inställningarna och ta bort dem där. Det är inte svårt i Chrome.

Men visst Firefox är också bra. Den är dock lika känslig för skräpinstallationer som alla de andra webbläsarna. Så var vaksam när du installerar gratisprogram, oavsett vilket... (Det är nedladdningssiten som oftast är skum. Mer sällan programmen i sig - i alla fall när det gäller vanliga populära applikationer.)

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Babylon Search

Jag anslöt med ett konto! Kolossalt begåvat! :rolleyes: Men jag är van vid Firefox och kommer att passa mig för några onödiga äventyr i framtiden! Tack för alla tips!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Babylon Search

Jag installerade Ccleaner idag och hade jag inte sett upp hade både Music Converter och Babylon installerats.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Babylon Search

Jag installerade Ccleaner idag och hade jag inte sett upp hade både Music Converter och Babylon installerats.

Tänk på att det faktiskt inte har med Ccleaner att göra. Jag har testat att ladda ner den från flera olika siter och de packar den i ett eget program som försöker "ge dig" denna extra funktionalitet. Olika program beroende på site.

Men senast så hämtade jag från Filehippo (som piriform, de bakom Ccleaner, själva rekommenderar) och den hade inget extra "godis" alls...

Men det verkar som majoriteten av siterna som tillhandahåller dessa gratisprogram för nedladdning slår in dem i "omslagspapper" som ger dig extra "finesser". Det är därför jag alltid kollar efter alternativ på Ninite.com först. För därifrån slipper man allt sånt.

Jag orkar inte länka till mitt inlägg där jag beskriver hur nedladdningssiterna gör för att försöka lura på användarna skräp (som ger dem reklampengar). Men länken finns i ett av mina andra inlägg i denna tråd.

//Stefan
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Babylon Search

Cclearner är helt OK. Men, det är ett mycket kraftfullt program som ingen som inte vet vad regedit är bör röra. Vet du inte vad regedit är ska du absolut inte köra det ! Än mindre tanka ner det !

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Babylon Search

Ccleaner är ganska harmlös när det gäller städning av registret.
Däremot kan det vara riskabelt att försöka städa själv med Regedit.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Babylon Search

Ccleaner är ganska harmlös när det gäller städning av registret.
Däremot kan det vara riskabelt att försöka städa själv med Regedit.

Man måste ju fortfarande gå igenom nycklarna Ccleaner vill redigera.

Genom mitt arbete har jag stött på ett antal datorer där glada amatörer låter automatiska registereditorer rensa bort både den ena och det andra som skulle ha varit kvar.

En favorit för några år sedan var att Ccleaner tog bort en komponent som gjorde att "Microsoft Installer" slutade fungera.

Peter :)
 
Toppen