• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur man installerar skitprogram (som Babylon)...

F

F.d. 4220

Guest
Eller som underrubrik:
En besserwisser har ordet. :)

Jag får ibland frågan hur f@n Babylon (till exempel) har kommit in i datorn.
För att du installerat det svarar jag. Såklart får jag ett nekande svar.

(Här är en tråd som exempel på hur svårt det kan vara att bli av med det om man väl fått in det

Men så här gör man för att installera det.

1. Du har behov av ett program, söker och hittar ett gratisprogram på en site.
2. Du laddar ner programmet och startar installatören.
3. Härnäst klickar du "next" eller "OK" igenom alla steg utan att ändra något.

Nu har du ett användbart program plus en del annat skräp du snart kommer att svära över.

Någon som känner igen sig?

Ett av de värsta exemplen jag sett på detta var en dator med Internet Explorer, där man knappt såg webbsidan för alla verktygslister....

Nu är det inte programmen i sig som är problemet, det är så att många siter som låter dig ladda ner programvara inte gör det för sin godhets skull. De får del av reklamintäkterna de genererar.
Sättet de gör det på är att de lägger programmet du vill ha inuti ett annat som du behöver klicka dig igenom innan du kommmer till programmet du egentligen vill ha.

Så här kan det se ut.

Jag använder här bilder från två väldigt bra program men det kunde egentligen vara vilket som helst som hämtas från en site som listas högt av sökmotorerna.

Denna site är till och med öppen med vad de håller på med. Men det låter som att Babylon är en stor fördel för dig och något du inte vill vara utan (ungefär som microsoft och deras "genuin advantage").

skitsite.jpg

När sedan installatören startas så visas här en rejäl varning till (om du har tur, andra program visar ingen sådan här)
Varningsklocka.jpg

Det finns inga skäl att använda en särskild "nedladdare" för att hämta program, så här finns det säkert en baktanke.
kan det se ut så här:

first_dialog.jpg

Notera att alla alternativ är ikryssade - utom alternativet att kunna återställa datorn om så önskas.
Så avmarkera alla fält och tryck next.

Härnäst kommer en ruta med dubbla negationer så att det skall vara svårt att inse att man skall trycka på den färglösa "Cancel".

Second_dialog.jpg
Nu har vi klarat blindskären med Babylon, så gör de ett försök till...

third_dialog.jpg

När även detta fält är avmarkerat och du klickar på next, så är du äntligen framme vid programmets egentliga installatör.

fourth_dialog.jpg

Det finns andra exempel på samma sak men Babylon är en av de värsta.
Installatörer med ask.com, yahoo och till och med google finns med liknande upplägg. Skillnaden är att det med dessa räcker att avmarkera EN ruta för att slippa dem.

Att de är så här trixiga, kan man ju ganska lätt genomskåda om man är uppmärksam och kan Engelska. Om man föredrar Svenska och inte riktigt hänger med i utrikiskan så sitter man lätt i klistret. Det är därför det är så bra med tjänster som ninite.com som installerar alla program man väljer utan att ta till sådant. Hur de tjänar pengar? De säljer ett pro-abonnemang för företag som installerar nya datorer ofta och där denna tjänst förenklar IT-teknikernas dagar avsevärt.

Nu finns inte alla program på Ninite, men försöker man hålla sig till några grundregler så tycker jag att man kan hämta program man behöver.

Regel ett. Hämta programmet så nära källan (utvecklaren) som möjligt.
Regel två. Var misstänksam och LÄS vad som står i alla dialogerna och avmarkera allt som inte hör till mjukvaran du vill ha.

Detta gör att du har stor chans att slippa det mesta av dessa reklaminkräktare men det kan finnas än värre bus som trojaner, virus och annat som inte är så lätta att stoppa som att avmarkera en checkbox...

//Stefan

PS. Alla ev. stavfel är iPads fel... DS.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen