• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B och C1 kort info, från körskola

F

F.d. 25200

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hustrun har fått papper från verket som säger att hon inom 4 månader skall ansöka om hon vill behålla sin högre behörighet annars faller den ner till vanlig behörighet.
Vi väntar till efter januari med att skicka in. Hon har haft sitt körkort sedan 60.

Hej.
Jag skulle inte vänta. Om hon ansöker efter januari 2013 gäller körkortet i 5 år, om hon ansöker före januari 2013 så gäller körkortet i 10 år.

MVG

Stig
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hej Rolandn læs vad Holiday skriver, papir eller ikke, du køre ikke længer siger polisen.

ERIK DK
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hej alle. Det er ret som Holiday skriver, det er jo det jeg har sagt hele tiden. Et svensk B kørekort er ok i sverige til 3500+ men ikke i Tyskland m.m.

ERIK DK


Hej.
Ledsen för det, MEN DU HAR FEL.

Men det kan finnas enstaka poliser som är dåligt informerade/uppdaterade, sådana poliser finns i Sverige också.

MVH
Stig
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Eftersom det här med undantag krånglar till allt för oss med den behörigheten så hade det varit bättre att ge oss C1. Om man gjort så och samtidigt begränsat B-kortet till 7,5t så hade man också nått målet att stoppa dom eftertypade turistbussarna på B-kort.
Det här har nog varit det stora problemet speciellt om man varit i kontakt med personal på bilprovningen. 10-12t på B-kort känns nog lite konstigt.
Samtidigt hade vi kunnat köra i lugnn o ro utomlands med den behörighet som vi faktiskt redan har.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Som bekant så kör vi med en 100 km lapp bak på bilen, frågade i Tyskland hur det är med hastigheten o fick svar att i Tyskland gäller Tyska lagar så det är bara o kör. Samma när jag är i Sverige så gäller svenska hastigheter o inte Finska.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Ang. diskussionen om B-körkortets giltighet i andra EU länder
Jag ställde nedanstående fråga till EU:s rådgivningservice

Jag har ett B-körkort utfärdat 1969 (som ej är återkallat) och får en svenska regler köra husbil (personbil klass 2) som väger mer än 3,5 ton. Enl. transportstyrelsen så kommer det att gälla även efter den 19 januari 2013, se utdrag nedan:

"FÖR DIG SOM REDAN HAR EN B- ELLER BE-BEHÖRIGHET
TÄNK PÅ ATT OM DU REDAN HAR ETT KÖRKORT MED BEHÖRIGHET B ELLER BE, GÄLLER DE REGLER SOM FANNS NÄR DU TOG DITT KÖRKORT. EN GRUNDLÄGGANDE PRINCIP INOM KÖRKORTSLAGSTIFTNINGEN ÄR ATT DU ALDRIG FÖRLORAR DEN RÄTT ATT KÖRA ETT FORDON ELLER EN FORDONSKOMBINATION SOM DU EN GÅNG SKAFFAT DIG (UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT DU INTE FÅR DITT KÖRKORT ÅTERKALLAT). DET INNEBÄR FÖLJANDE:
•DU SOM HAR TAGIT KÖRKORT MED BEHÖRIGHET B FÖRE DEN 1 JULI 1996 OCH HAFT DET I OBRUTEN FÖLJD SEDAN DESS HAR INTE NÅGON ÖVRE BEGRÄNSNING FÖR VAD DIN PERSONBIL FÅR VÄGA."

Min fråga är om jag kan framföra min 4,25 ton husbil (personbil klass 2) även i övriga EU länder.


SVAR:
Här kommer svaret på din fråga. Observera att svaret är en oberoende bedömning, som inte ska betraktas som EU-kommissionens eller någon annan EU-institutions eller dess personals uppfattning, och alltså inte är bindande för någon av dessa eller för någon nationell myndighet.


Om Sverige tillater att köra husbil över 3,5 ton, har du ocksa rätt att köra dessa i andra EU länder, även om de flesta länderna vill ha ett C-körkort för över 3,5 ton inom dera nationella lagstiftning.
So om du kör svensk registerad husvagn själv har du rätt.
Däremot kan du till exempel inte hyra en husvagn över 3,5 ton med en B katergori körkort.
Med vänliga hälsningar
Ditt Europa Radgivning


Svaret är inte juridiskt bindande men för min del behövs inte mer :D:D:D:D:D
//Winamp
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Behövs väl inte C för husvagn, om man nu kan köra en husvagn :D

Jag utgår från att svaret avser Husbil i hela stycket, som nämns inledningsvis.
Men det är framförallt den inledande meningen som är avgörande, Om Sverige tillater att köra husbil över 3,5 ton, har du ocksa rätt att köra dessa i andra EU länder,

//Winamp
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Jag utgår från att svaret avser Husbil i hela stycket, som nämns inledningsvis.
Men det är framförallt den inledande meningen som är avgörande, Om Sverige tillater att köra husbil över 3,5 ton, har du ocksa rätt att köra dessa i andra EU länder,

//Winamp


Jo jag och många med mig fattade....det är alltså i svaret du fått det står knasigt...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Eftersom det här med undantag krånglar till allt för oss med den behörigheten så hade det varit bättre att ge oss C1. Om man gjort så och samtidigt begränsat B-kortet till 7,5t så hade man också nått målet att stoppa dom eftertypade turistbussarna på B-kort.
Det här har nog varit det stora problemet speciellt om man varit i kontakt med personal på bilprovningen. 10-12t på B-kort känns nog lite konstigt.
Samtidigt hade vi kunnat köra i lugnn o ro utomlands med den behörighet som vi faktiskt redan har.

Även om man per automatik skulle få ett C1 så fortsätter nog det gamla undantaget för äldre kort att gälla för vikter över 3,5 ton. Dvs ingen begränsning till 7,5 ton.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Det va det som va poängen. Tar man C1 för att göra det lättare att köra utomlands så blir man av med undantaget och ett visst mål har uppnåtts med att minska behörigheten.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Har precis pratat med kundtjänst på Transporstyrelsen.

Ville veta hur trygg jag kunde känna mig utomlands med att framföra min husbil (3850 kg) med endast ett B-körkort, taget före 1 juli 1996.

I alla andra länder, inklusive EU, gäller det aktuella landets körkortsregler.
Det finns inga garantier för att jag får fortsätta köra efter en körkortskontroll, även om jag har med mig en översättning av den svenska regeln.

Hade tänkt åka på min första tur söderut ... men det känns olustigt att chansa.

Hälsningar Pirkko
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Transportstyrelsen är en myndighet där man nog kan förvänta sig lika många svar som det finns anställda.
På samma fråga kan du räkna med att få diametralt motsatta svar.
Den enda "säkra metoden" är att sköta all kommunikation med transportstyrelsen över mail eller brev där man hela tiden kan återkoppla till de tjänstemän som har lämnat uppgifter.
Inom EU gäller regeln att man godtar hemlandets behörighet inom hela EU.

Följande bilaga har jag med i bilen och det funkar i alla fall i Tyskland, såvida man inte stöter på en analfabet bland poliserna, men den risken är nog relativt låg förmodar jag.
(även omfattningen kan nog skrämma iväg en och annan polis)
 

Bilagor

  • Tyska.pdf
    10 MB · Visningar: 71

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Inom EU gäller regeln att man godtar hemlandets behörighet inom hela EU. Det är ju hela poängen med EU, man har ju öppnat upp gränserna för den fria rörligheten för medborgarna. Tanken är ju att man utan komplicerad byråkrati skall kunna bo och arbeta var man vill när man vill och hur länge man vill inom EU. Tanken är nog inte att man skall behöva ta ett nytt körkort varje gång. Titta på alla gästarbetare från Irland, Polen och Estland med flera länder dom kör förmodligen på de körkort som dom har förvärvat i sitt hemland och det har inte varit något stort ståhej om det här i Sverige.
Det kan inte vara så illa att man inom EU kommer överens om att acceptera hemlandets körkort då medborgare rör sig inom Unionen och dessutom förklara detta skriftligt i Körkortsdirektivet för att sedan inte ta någon hänsyn till detta. Det är nog bara bristande information hos myndigheter och polisväsen. I ett rättsligt fall kommer vi nog att klara oss med våra B kort. Man måste tro gott om människan eller hur........
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

I eftermiddags blev jag uppringd av en trevlig man från Transportstyrelsen.
Hade ingen penna, men jag har för mig att namnet var Hans Östergren.
Han ville prata mer om mina funderingar tidigare med kundtjänst, som inte kunde svara på min fråga om C1 behörighet och trafikskolornas krav på färdskrivare.

Enligt honom kan jag göra körprov med min egen husbil, klass PB2.
För C1-behörighet krävs ingen färdskrivare.

Han skulle skicka en länk, där jag kan läsa om detta.

Nu gäller det att trafikskolorna lär sig vad som gäller.

Igår skickade jag mina frågor via mail till Trafikverket, som vidarebefodrade till Transportstyrelsen, som ringer upp mig ... hmmmm ...
kan inte låta bli att fundera över varför jag inte fick svaren via mail ... // Pirkko
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

I det tredje körkortsdirektivet (Direktiv 2006/126/EG) som ska vara införlivat i medlemsstaternas (samt Norge, Island och Liechtenstein) lagstiftning senast den 19/1-2013 står det följande i artikel 2:

1. Körkort som är utfärdade av medlemsstaterna skall
erkännas ömsesidigt.

Det finns ju flera i tråden som har en annan uppfattning eller tolkar lagen annorlunda, hänvisa gärna till lagrum som bevisar motsatsen så lägger jag mig på rygg direkt.

Jag känner att jag har stöd i lagen, så det är lugnt, sen kanske det blir en diskussion med något lands polis, det kan jag stå ut med (troligtvis en yrkesskada;)).
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Mannen som ringde mig heter Hans Östh och nu har jag fått länkarna jag pratade om i inlägg nr 57. Min fråga gällde ev krav på färdskrivare för C1 behörighet:

Svar: Föreskriften där det står att det INTE behövs färdskrivare i en husbil ( för privat bruk ) är TSFS 2012:46 och 9§;

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2012/TSFS 2012_46.pdf



Stödet finns i nedan länk, läs kapitel 1, artikel 2 och undantaget står i artikel 3 under h;

EUR-Lex - 32006R0561 - SV







För vidare kontakt i ärendet använd länken:



Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten
Transportstyrelsen
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hej.
Det är helt riktigt att det inte behövs färdskrivare i en PB 2 husbil om den används för privat bruk.

Men, ett fordon som skall användas till förarprov för körkort C1 SKALL vara utrustad med färdskrivare enligt nuvarande föreskrift. Desutom finns det andra krav om lastutrymmets utformning där det är tveksamt om en normal husbil uppfyller kraven.

MVH

Stig
 
Toppen